כלל השאלות מהשיעורים של המנחה איריס פייט ולשימושכם האישי בלבד!!

מנהל מחלקת הייצור הזמין את יואב, העובד בפס יצור הברגים, ואמר לו שעליו להפסיק לנהל תחרויות עם חבריו למשמרת להשוויץ בהצלחות. אנחנו לא מעריכים עובדים שמנסים להוכיח שהם טובים יותר מהחברים שלהם. עליך לחשוב איך אתה יכול לעזור לחברים שלך להיות טובים כמוך, כי רק כך נצליח כמחלקה.

מהי הנורמה ? לפי OCI ולפי לוק
לפי OCI - נורמות הומוניסטיות-מעודדות.
לפי לוק- כניעה או ענווה
דניאל, יועצת ארגונית, נשכרה כדי ללוות את צוות הפיתוח של המוצר 'אפסילון' דניאל זיהתה בדאגה כי למרות שבמבט ראשון הצוות נראה כמגובש וככזה שהאווירה בחדרי הפיתוח נעימה  ,בפועל חברי הצוות לא מפסיקים לעקוץ אחד את השני על עבודתם מול הממונים בניסיון להוכיח כי ההצעות שלהם טובות יותר. משה אחד העובדים טען "אני חייב להיות כל הזמן דרוך אם אני אפספס טעות של מישהו אחר או לא אבריק ברעיונות ופתרונות, אמצא את עצמי מטפל בכל הנושאים הכי משעממים וטכנים"

מהי הנורמה ? לפי OCI ולפי לוק

לפי OCI - נורמות של הימנעות/ נורמות של תחרות (נורמות של פרפקציוניזם(
לפי לוק- תחרותיות יתר, תחרותיות.
מנהל התפעול זימן את מנהל מחלקת הייצור, הכפוף לו, ואמר לו שאין זה נהוג לסייע לעובדים אחרים בפס הייצור על חשבון שעות עבודה "כל אחד חייב לעשות את המקסימום שהוא יכול בלי קשר לאחרים". לפי מודל ה- OCI אמירה זו ממחישה נורמה של תלות.

נכון/לא נכון ונמק
לא נכון - נורמה של תלות מתייחסת לציפייה מחברי הקבוצה לתאם כל דבר עם הממונים ואין באמירה זו התייחסות לציות.
דינה מנהלת מדור תשלומים אמרה למנהל הכספים: מבחינתי מה שחשוב זה שאנחנו עומדים בקריטריונים ומעבירים את כל התשלומים בזמן. זו ההוכחה הניצחת כי המדור אפקטיבי. דינה מתייחסת ל"עבודת הצוות" של המדור כמדד לאפקטיביות 8.3.1
לא נכון - עבודת הצוות נוגעת ליחסים ושת"פ לא לתפוקות היא לא מתייחסת לכך אלא היא מתייחסת לעבודת המשימה
גילי החזיקה במדליה החדשה שלה בשחייה כאשר הצהירה: ידעתי שהחברים שלי לקבוצה צופים בי ומעודדים זה העניק לי כוח להמשיך ולהגיע לשיא אישי חדש" גילי מבטאת בדבריה את תופעת ההמרצה החברתית (8.3.2.1)
נכונה – נוכחות האחרים במיוחד משמעותיים ממריצה להישגים גבוהים יותר
חיים ישב בישיבת הצוות ושיחק עם הטלפון הסלולרי להערתה של מנהלת הצוות מדוע הוא לא משתתף ענה, יש פה מספיק רעיונות, הרעיונות שלי לא יחדשו בכלום. חיים מבטא את תופעת הנרפות החברתית ( 8.3.2.2)

נכון/לא נכון ונמק
נכונה – האחריות נחלקת/הרעיונות שלו יבלעו..
שרון נזפה ביואב, כשאתה לא מעביר את דו"ח התקלה בזמן, אני לא יכולה לתת אישור לתיקון ואז דניאל לא יכול להקצות בזמן צוות לתיקון ובסוף אנחנו מקבלים תלונות על אי עמידה בזמנים ככה אי אפשר להמשיך לעבוד. הטענה של שרון משקפת דפוס עבודה בעל תלות מצרפית ( 8.3.3.2)

נכון/לא נכון ונמק
לא נכון – בתלות מצרפית כל אחד מחברי הקבוצה תורם עצמאית לתפוקה וביצוע הקבוצה הוא סך כל הביצועים של היחידים. אולם בהיגד מצוין כי כל אחד מחברי הצוות מבצע שלב מהמשימה בלבד ולא תורם לה עצמאית. וסך הביצוע תלוי בחברים האחרים.
לאחר שירותה הצבאי, התקבלה נועה לעבודה באגף שירות הלקוחות של חברה סלולרית באגף ניתנו מענים במגוון נושאים טכניים וכספיים ללקוחות החברה והוא היה מחולק למוקדים שהתמחו בנושאים שונים. נועה השתלבה ב "מוקד 3 חשבונות וכספים" המתמחה -במתן מענים בכל הקשור לחשבונות הטלפון ותשלומים.
באותה תקופה עבדו במוקד זה, 30 נשים וגברים שעבדו בשתי משמרות של 15 כל אחת. כולם עברו קורסי הכשרה ואמורים היו להיות מסוגלים לתת מענה בכל אחד מנושאים בהם עוסק המוקד, בכל משמרת היו מתוך הצוות 5 עובדים/ות מהוותיקים שתפקידם היה טיפול ב"מקרים קשים". היו אלו העובדים/ות הותיקים שגם עברו קורס נוסף לטיפול בלקוחות בעייתיים ואליהם נועה אמורה הייתה להעביר את השיחות הקשות ו/או הנושאים הבעייתיים במיוחד ראש המשמרת היה מנהל המוקד ו/או סגניתו. נהלי המוקד אפשרו לנועה לתת תשובות והסברים אולם לא היה בסמכותה לאשר הנחות/דחיות או פריסות תשלום אחראי "מקרים קשים" יכולים לאשר הנחות עד 5% , ופריסת תשלום עד ל- 12 חודשים ורק בסמכות מנהל/ת המשמרת (תחת נהלי היעוץ המשפטי) לאשר הנחות גדולות יותר דחיות או פריסות רחבות יותר.
צוות המוקד כלל עובדים ותיקים יותר שעובדים במוקד כבר כמה שנים וצעירים יותר כמו נועה אולם היה ידוע כי מי ששורד 4 שנים במוקד ולא מקודם לתפקידי ניהול במוקד זה או אחר נחשב "ציפור מוזרה". "ציפור" כזו היה למשל אלי שעבד במוקד זה 6 שנים והיה העובד הוותיק ביותר הוא גם נחשב המומחה לטיפול בלקוחות שכל עיצה שלו נחשבה "שווה זהב "והיה נהוג לפנות אליו לפתרון בכל בעיה סבוכה או התלבטות. הוא ואסתר שגם היא עבדה במוקד מספר שנים נחשבו הרוח החיה מאחורי כל הפעילויות החברתיות שהיו פופולריות במוקד החל מהזמנת אוכל "מעודד" במהלך המשמרת דרך מסיבות ספונטניות במגוון נושאים מיום הולדת ועד סיום עבודה במוקד, ועד אר גון מפגשים חברתיים בפאבים ומסעדות לאחר שעות העבודה.
נועה אהבה את האווירה במוקד שהייתה טובה ונעימה ונראה היה שהעובדים אוהבים אחד את השני תומכים זה בזה ומעדיפים להישאר במוקד זה על פני מעבר למוקדים אחרים בחברה. היא למדה מהר מאד כי אם היא רוצה להשתלב ולהשאר לאורך זמן היא חייבת להיענות ולהצטרף להזמנות הקבוצתיות לפחות פעמיים בשבוע. כמו כן, היא הבינה כי מצופה ממנה לתמוך בחבריה למשמרת שנתקלים בבעיות מול לקוחות הן בחיפוש מידע והצעת פתרונות, כמו גם לאמץ את הפתרונות שכבר נהוגים ולהציע גם היא אותם. נודע לה כי המשרה שהיא התקבלה אליה התפנתה בשל עזיבתה של עובדת שסירבה להוציא כסף על הבילויים המשותפים ומהר מאד מצאה את עצמה כ"מנודה" חברתית.
  1. האם "מוקד 3 חשבונות וכספים" הוא קבוצת עבודה? נתחו בהתאם להגדרה (8.1.1)
  2. לסווג את הקבוצה באמצעות 3 הממדים שמונים הולנבק ושותפיו 8.1.2
  3. זהו נורמה אחת המוזכרת בקטע, ראשית, להסביר איך היא באה לידי ביטוי. שנית, לסווג אותה באמצעות ה"מודל של רשימת מלאי של התרבות הארגונית OCI (8.2.1)
  4.  לזהות 2 תפקידים בקבוצה ( 8.2.2 ) הנחיה: לציין את התפקיד ומי ממלא אותו ולסווג אותו בהתאם לעקרונות הTRIAD
  5. האם "מוקד 3 חשבונות וכספים" מהווה קבוצה מלוכדת (8.2.3) ? קבעו באיזו מידה הוא קבוצה מלוכדת וככל שאפשר להתייחס לסוג הלכידות
  1. כן, מטרה משותפת אישית וקבוצתית שירות לקוחות בנושא מסוים לכולם יש אחריות, תלות הדדית -יש ידע משותף, המשימות עצמאיות אבל הם גם נעזרים זה בזה ועוד.. קיימת אינטראקציה – גם מקצועית על ענייניי עבודה ובין אישית חברותא. יש גבולות של מה מקובל /נורמות המעידות על השתייכות, מי שייך. והם נמצאים בתוך מערכת ארגונית רחבה יותר ומוגדרים כצוות מתוך אגף וגם אחת מהקבוצות (משמרות/מוקדים) במערכת

  2. שונות נמוכה/בינונית יחסית במיומנויות – כללית רוב החברים בעלי אותו בסיס ידע – קורס ועושים את אותה עבודה. יש שונות מסוימת בניסיון, חלק קטן (שליש לערך) בעלי שונות מסוימת בידע עוד קורס/ניסיון. גם בפועל הם עושים לרוב אותה העבודה וההבדלים קשורים לאלו המתמחים בעובדים קשים. שונות בסמכות בינונית כאשר לרוב עובדי המוקד סמכויות דומות (הנגזרות מהנהלים) לקבל החלטות ישנה שונות מסוימת בנוגע לצוות "מקרים קשים" בדברים ספציפיים. אין פה "פערי היררכיה בסמכויות." הותיקים לא"אחראים" על.. יציבות לאורך זמן (נמוכה) - הצוות לא רגעי אבל שיעורי תחלופה גבוהים ולא יותר מ- 4 שנים (נמוך עד בינוני)

  3. נורמה 1 – להצטרף לפעילויות החברתיות – נורמות של שותפות/ נורמות של קבלה. נורמה 2 – לתמוך ולעזור - נורמות הומניסטית-מעודדות. מדובר בנורמות כי הן התנהגויות שנתפסות כמצופה ממך לעשות אותן כדי לא להיות מנודה

  4. תפקיד המומחה – אלי – דומיננטיות גבוהה –יש לו שליטה והשפעה משמעותית על הצוות. מכוונות למשימה גבוהה הוא המומחה חברותיות ממוצעת פונים אליו יש יחסים. תפקיד "הרוח החיה" –גם אלי + וגם אסתר – דומיננטיות גבוהה – לנורמות החברתיות יש כוח שם והם נותני הטון/הקובעים לכן גבוהה. חברותיות גבוהה – מדובר בתפקיד חברתי , מוכוונות נמוכה למשימה – מדובר בבילויים ודברים שלא קשורים למשימה.

  5. כן הם מלוכדים – אוהבים להיות ולהשתייך ולא לעבור.. נראה כי זו יותר לכידות בין אישית