1- כוח המיקוח של הלקוחות
שואל מי מחליט על מי, האם ללקוחות יש כוח להחליט עלי או שלי יש כוח להכתיב להם.
מה קובע את כוח המיקוח - מי יותר מפחד ממי שיקום ויעזוב ? האם יש ללקוח חלופות ?
ככל שכוח המיקוח יותר גדול, זה איום על העסק.
דוגמא- מוסך מורשה העובד עם מחירון, ולקוח מגיע אליו דרך אחריות, יודע שאין ללקוח חלופות רבות לבחור בינהן, לכן ללקוח יש פחות כוח.
- במזנון של קולנוע, אין ללקוח כוח מיקוח אם הוא רוצה פופקורן
- בדוכן ברד באילת, יש ללקוח כוח מיקוח גבוהה, כי יש הרבה חלופות
2 - כוח המיקוח של הספקים
הארגון הוא לקוח של ספקים, ולכן גם כאן נשאלת שאלת יכולת המיקוח, מי תלוי במי?
אם הספק הוא יחיד בתחומו שיכול לספק לארגון, כוח המיקוח שלו גבוה.
דוגמא- פיצרייה שלה ספק גבינה שרק הוא מתאים מבחינת תכונות הגבינה, לספק יכול מיקוח גבוהה
3 - תחרות קיימת
כמה עוצמת התחרות שיש בין המתחרים הקיימים, כלומר האם השוק הוא ענף תחרותי של מאבקי מחירים וגניבת לקוחות, או כזה שדיי רגוע.
דוגמא- בנק הפועלים אינו סובל מתחרות עזה, ישנם 2 בנקים גדולים ועוד 5 בינוניים, פועלים הגדול בניהם. לקוחות בקושי עוברים בנקים.
- הוט מובייל חווה תחרות בעוצמה גבוהה, אנשים מחליפים ספק סלולר לעיתים קרובות מאוד, חברות מציעות שינויי מחירים, מפעילים מחלקות לשימור לקוחות שרוצים לעזוב. כלומר ענף רשתות הסלולר סוער
- לחדר כושר במרכז תל אביב עוצמת תחרות גבוהה, לעומת בפריפריה שם העוצמה נמוכה יותר.
4 - איום מצד תחליפים ומשלימים
מוצר תחליפיהאם יש מוצרים תחליפים למוצר שלנו ? מוצר שעונה על אותו הצורך אבל בצורה אחרת לחלוטין, לא באותו ענף
דוגמא- בענף המסעדנות לדוגמא מחפשים בילוי, המסעדות בענף מתחרות זו בזו. בית הקולנוע נותן מענה לאותו הצורך אבל בדרך אחרת לגמרי, בענף אחר. אבל עונה על אותו הצורך.
- במקום לקנות נעליים יקנו מגפיים
- במקום עטים, עפרונות
מוצר משליםמוצר משלים הוא מוצר שיש בינו לבין המוצר שלי תלות הדדית, נצרכים יחד.
מה שקורה למוצר המשלים יכול להשפיע על המוצר המקורי
דוגמא- גביעי גלידה, וגלידה - מחירי הגלידה עולים משמעותית, מחירי הגביעים ירדו דרסטית כי קונים משמעותית פחות גלידה.
5 - איום מצד מתחרים חדשים
עוסק במונח מחסומי הכניסה, שואל מה מקשה על מתחרים חדשים להיכנס לענף.
ככל שיותר קל להיכנס, כך האיום יותר חזק.
בהרבה מקרים מחסום הכניסה הוא טכנולוגי
דוגמא- שליחויות רגליות, מאוד קל להיכנס
- אם רוצים להקים פיצרייה, ייקח כמה חודשים כי צריך להקים מקום, אישורים , רגולציה וכו'
- עבור חברת תעופה צריך לגייס עשרות מיליוני דולרים, הסכמים עם שדות תעופה וכו', ייקח כמה שנים
- הקמת רשת חברתית, רעיונית אפשרי, אבל נדרשת השקעה רבה בטכנולוגיה וכוח אדם לפיתוח