• מחקר במדעי החברה הוא סיטואציה חברתית, של מפגש בין חוקר/נסיין/מראיין לבין נבדק/משתתף/מרואיין.
  • אנשים מגיבים לעצם הסיטואציה
  • עלול לגרום לאנשים לשנות את התנהגותם, ולהוביל להטיות בנתונים
  • מרכיב של טעות/הטיה יכול להסביר חלק משונות התצפיות ולהשפיע על התוקף האקולוגי
  • המידה שבה שיטות המחקר, אפיוני הנחקרים והחוקר, חומרי המחקר והזירה המחקרית בכללותה משקפים את הזירה הנחקרת כפי שקיימת בחיי היומיום
  • בתנאי שדה התוקף האקולוגי גבוה יותר מתנאי מעבדה

מה ההבדל בין תוקף חיצוני?
תוקף חיצוני מתייחס ליכולת להכליל את ממצאי המחקר לאוכלוסיות ומצבים שונים ואילו תוקף אקולוגי מתייחס למאפייני המחקר.
  • כלי מדידה שהנבדק מודע לעובדה שנצפה ו/או מודע לכך שמוסר פרטים לצרכי מחקר
  • חשופה להטיות שקשורות בנבדק 
  • למשל 
    • שאלון דיווח עצמי
    • ראיון
    • מבחן קבוצתי

חסרונות
  • פגיעה בתוקף ומהימנות - נתונים להטיות שונות מצד הנבדק
  • פגיעה במהימנות המדידה  - מסתמכים על זיכרון סלקטיבי של נבדק אשר יכול גם להשתנות בין נבדקים, בכך מגדילים את השונות המקרית
  • כלי מדידה שהנבדק לא מודע להעברתו
  • לא נעשית בתוך סיטואציה ניסויית או שהנבדק לא מודע לכך שצופים בו
  • התוצאות שמתקבלות אינן חשופות להטיות שקשורות לנבדק ולחוקר.

טכניקות למדדים לא תגובתיים:

  1. עקבות פיזיים
    • להתחקות אחר פעילות דרך מדדים פיזיים שהותירו עקבות על אותה פעילות
    • למשל חיפוש בפחי אשפה, עקבות ברשתות אינטרנט וכד'.

  2. שימוש בנתונים קיימים
    • הטכניקה החשובה והנפוצה ביותר
    • למשל
      • כניסה למאגרי מידע - חשבון בנק של נבדק כדי למדוד את הכנסותיו 
      • מידע שקיים במוסדות ציבוריים שונים ונאסף שלא לצרכי מחקר, כגון: תיקים במשטרה. 
      • בלוגים לקבלת מידע על הדעה הרווחת בציבור

  3. תצפית נסתרת
    • שנעשית ללא ידיעת הנחקר וללא קבלת אישורו
    • למשל ניסוי שנערך בחדר המתנה
    • 5 סוגי תצפית נסתרת:
      1. סממנים פיזיים חיצוניים
      2. הבעות פנים
      3. מיקום במרחב
      4. התמקדות בשיחות מקומיות
      5. התנהגויות תלויות זמן - הזמן המוקדש למשימה.

חסרונות
  • מהימנות - חוסר דיוק בספירה, טעויות ברישום/הקלדה, כתב לא ברור וכד'
  • תוקף 
    • מצבים בהם הנתונים חסרים כי המדגם לא מייצג את כלל האוכלוסיה
    • למשל אם נבדוק חשבון בנק כמדד להכנסות, אזי יתכן שלא כל ההכנסות של הנבדק מופקדות
  • בעיה אתית חמורה כלפי הנבדק
  • עד כמה הנחקר יכול להבין מאיך שבודקים את מה בודקים
  • עד כמה המטרה שקופה לנחקר והוא יכול לנחש בקלות מה רוצים לבדוק
  • מדד גלוי//אקספליציטי - שקיפות גדולה
  • מדד סמוי/חבוי/אימפלציטי - שקיפות נמוכה 
  • שימוש בהגדרות אופרציונליות שונות למדידת אותו משתנה תיאורטי
  • למשל שימוש במדד תגובתי ומדד לא תגובתי
  • נובע מרצייה חברתית
  • התגובות אינן אמיתיות 
  • בין אם נאמרה להם השערת המחקר האמיתית ובין אם לא נאמר להם דבר - ינסו לאתר את מטרת המחקר, כדרך שלהם להתמודד עם הסיטואציה הניסויית. 
  • השונות המקרית תגדל וקיימת החלשה לתוקף מסקנה סטטיסטית - כיוון שכל נבדק מגיב שונה לסיטואציה

 סוגי ההטיות

  1. נבדק ממושמע
    • מנסה לאתר את השערת המחקר, לחפש רמזים אצל הנסיין לגבי תגובה רצויה, ולהתנהג בצורה שנראית לו כתואמת את השערת החוקר. 
    • המניע - להישמע ולציית לדרישות הנסיין.

  2. הנבדק שמנסה להרשים
    • רואה בסיטואציה הניסויית כבחינה שבודקת את כישוריו
    • ישאף לזכות בהערכת החוקר באמצעות מתן תגובות שנראות לו כנכונות ביותר
    • לא תלוי בהתאמה להשערות החוקר
    • המניעים
      • חשש מהערכה
      • רצון להרשים

פתרונות

  1. הצגת מטרת מחקר כוזבת לנחקר
    • סיפור רקע שקרי
    • המטרה - לצמצם נטיות אישיות לפעול בהתאם לנושא המחקר
    • על ידי צמצום המניע של הנבדק האנושי להיות ממושמע
    • מסיט את תגובות הנבדקים לתחום שאינו רלוונטי למחקר הספציפי

  2. הרחקת המשתנה התלוי ממערך המחקר
    • המשתנה התלוי נמדד במקום אחר למקום בו נעשתה המניפולציה
    • לא בנוכחות אותו נסיין
    • מצמצמים את הצורך של הנבדק להרשים ו/או לפעול בהתאם להשערות החוקר.

  3. הסוואת המחקר - לערוך ניסוי מבלי ליידע את הנבדקים על כך.

  4. השערות שאינן מובנות מאליהן 
    • מספרים לנבדקים את ההשערה בקווים כלליים
    • אין הם יכולים להבין את מטרת המחקר
    • לא יכולים להטות את התוצאות

  5. שימוש במדדים אימפליציטיים/חבויים
    •  מדדים שמטרת המדידה והמשתנה הנמדד אינם שקופים לנחקר 
    • התשובות פחות חשופות להטיות נחקר כגון רציות חברתית

  6. שימוש במדדים לא תגובתיים
  • שמה פחות דגש על מוטיבציות ויותר על קוגניציה, תהליכי עיבוד מידע
  • מתמקדת בלוגיקה של השיח בין החוקר לנחקריו
  • הפרת כללי השיח במחקר עלול להוות הסבר חלופי לתוצאות.

ניסח 4 כללי שיח יומיומי שמושתת על עיקרון שיתוף הפעולה: 
  1. כלל האמת/איכות - הדובר מוסר מידע אמין
  2. כלל מירב המידע/כמות - הדובר אינפורמטיבי
  3. כלל היחס/רלבנטיות - דובר מעביר מידע רלבנטי
  4. כלל האופן/הסגנון - הדובר קצר וענייני
הנבדק המתנדב
  • כל נבדק אשר מביע את הסכמתו להשתתף בניסוי מתוך רצונו החופשי
  • בין אם קיבל על כך תגמול כספי ובין אם לא
  • לאנשים שמתנדבים להשתתף במחקרים יש פעמים רבות מאפיינים מיוחדים
    • אינטליגנציה גבוהה יותר
    • צורך רב יותר באישור מהחברה
    • פחות סמכותיים
    • פחות סתגלניים
    • יותר שנות לימוד
    • מעמד מקצועי גבוה יותר. 
  • נוצרת בעיית הכללה ופגיעה בתוקף החיצוני
  • לא בהכרח מייצגים את כלל האוכלוסייה

הנחקר הטיפוסי
  • המחקרים מבוססים על מדגמים מחברות מערביות, מתועשות, משכילות, עשירות ודמוקרטיות 
  • מתוך הנחה כי אין שונות גבוהה בהתנהגויות באוכלוסיות וחברות שונות ולכן קיים ייצוג למין האנושי. 
  • בפועל אלה מהווים כ- 10% מכלל האוכלוסייה בעולם.
  • ניתן להכליל מ"מדגם האנשים המוזרים" עליו מבוסס מרבית המחקרים לכלל המין האנושי 
    • יש מעט שונות מעבר לאוכלוסיות בתופעה הנחקרת 
    • ידוע שלמרות השונות איננו חריג אלא מייצג את מרכז ההתפלגות
מתי יכולות להתרחש הבעיות?
עלולות להתרחש בשלבים שונים, כגון איסוף/רישום הנתונים, ניתוח/פירוש התוצאות וכד'.
תכונות ביולוגיות, חברתיות ופסיכולוגיות של החוקר 
  • משפיעים על תגובות הנבדקים. 
  • למשל 
    • גיל, מין, גזע, מוצא ומראה 
    • בארה"ב נבדקים יגיבו אחרת לגבר לבן בשנות הארבעים לעומת לאישה אפרו אמריקאית צעירה עם שיער ראסטות. 
  • שונות מקרית - כאשר קיימים מספר נסיינים בתוך כל קבוצת ניסוי בעלי מאפיינים שונים
  • שונות שיטתית - כאשר יש הבדלים בין הקבוצות - במאפייני הנסיין בכל קבוצה.

הציפיות של החוקר מהנבדקים כנבואה שמגשימה את עצמה
  • מכונה אפקט פיגמליון
  • החוקר עלול להעביר ציפיות שונות לקבוצות השונות, באופן מודע או לא מודע, בהתאם להשערתו.
  • לכוון את התנהגות הנבדקים בכל קבוצה, באופן דיפרנציאלי, כך שיתאימו להשערתו
  • החוקר משפיע על תגובות הנבדקים, כך שיאמתו את הציפיות שלו.
  • למשל דרך תקשורת בלתי מילולית
  • נוצר הסבר חלופי לתוצאות
  • עלול ליצור שונות שיטתית טעותית

פתרונות

  1. שימוש בנסיינים תמימים - 
    • נסיינים שאינם יודעים את השערת החוקר.
    • מסלקים טעות שיטתית - עלולה הייתה לנבוע מציפיות החוקר ומונעים ממנו להוות הסבר חלופי פוטנציאלי, חיזוק לתוקף פנימי.
    • חיסרון - עלול ליצור שונות טעויות, שונות מקרית
      • החוקר, ינסה לאתר את השערת המחקר, ובכל רגע נתון, יחליף רעיונות בראשו
      • עלול לבלבל את הנבדקים בתוך כל קבוצה, שכן הוא עלול לכוון באופן שונה נבדקים שונים באותה קבוצה, בהתאם להשערה ששיער באותו רגע נתון
      • להגדיל הבדלים בתוך כל קבוצה ולגרום החלשה לתוקף מסקנה סטטיסטית

  2. שימוש בנסיינים עיוורים למניפולציה של כל נחקר -
    • הנסיין יודע מהי ההשערה אך לא יודע לאיזו קבוצה שייך כל נבדק. 
    • כל עוד לא נאמר אחרת, נניח כי הנסיין יודע את ההשערה.
    • מסלקים טעות שיטתית - עלולה הייתה לנבוע מציפיות החוקר ומונעים ממנו להוות הסבר חלופי פוטנציאלי, חיזוק לתוקף פנימי.
    • נחשב לנפוץ ומוצלח יותר
    • עיוורון כפול - החוקר והנחקר לא יודעים לאיזה קבוצה שייך
נבדק מרומה
  • בכל פעם שלא מספרים לנבדק את האמת וכל האמת על המחקר שהוא עומד להשתתף בו קיימת מידה מסוימת של רמייה
  • קיימים הבדלים ברמות השונות של רמייה
  • החמורה ביותר - שימוש בתצפית נסתרת או בכל מצב בו קיימת חדירה לפרטיותו של הנבדק.
  • במחקרים רבים לא ניתן לספר לנבדק לגמרי הכול אודות המחקר

נבדק סובל
  • כל מצב בו ההשתתפות במחקר עלולה לגרום לפגיעה 
    • גופנית 
      • פגיעה אתית הכי ברורה בו הנבדק עלול להיפגע פיזית
      • למשל 
        • מאמץ בלתי מבוקר
        • מתן טיפול או מוצר לנבדק שלא בהסכמתו
        • מניעת טיפול שעלול להציל ו/או להקל מצוקה
    • קוגניטיבית
      • מצב בו קיימת אפשרות לעיכוב התפתחות מנטאלית תקינה בעקבות מניעת טיפול אשר חיוני להתפתחות אינטליגנציה
      • קבלת טיפול אשר ידוע כמעכב התפתחות זו ו/או מעצב ושולט בתגובות, עמדות והתנהגויות הנבדק בזדון 
    • נפשית
      • הנפוצה ביותר 
      • גרימת אי נוחות
      • יצירת תסכול בלתי סביר אצל הנבדק
      • פגיעה בדימוי עצמי - 
        • עלולה להיגרם בעקבות שימוש בסטריאוטיפים ודעות קדומות על קבוצות חברתיות, שלפחות חלק מהנבדקים יכולים להשתייך אליהן
        • באמצעות מתן משוב לנבדק על ביצועיו במטלה מסוימת, בין אם המשוב אמיתי או שקרי ובפרט שאין הנבדק מקבל את כל התמונה של מטרת המחקר.
ועדת אתיקה
  • ועדה שדנה בכל הצעת מחקר לפי עקרונות המבוססים על כללי האתיקה של ההסתדרות הפסיכולוגים האמריקאית.
  • כל מחקר חייב לקבל אישור לביצועו ע"י הועדה.

בחירה חופשית לנחקר להשתתף במחקר
  • נתינת הסכמה להשתתפות במחקר
  • מתן אפשרות לפרוש בכל רגע נתון מהמחקר הפתרון
  •  נועד לצמצם בעיות של אי נעימות וסבל.
  • רלוונטי בעיקר כשמשתתפי המחקר עלולים לסבול בדרך כלשהי
  • בהזדמנות זו מבטיחים לנחקר סודיות.

שיחת הבהרה בתום הניסוי
  • שיחה כנה בין החוקר לנחקר בתום הניסוי שנועדה להשיב את הנחקר למצבו הרגשי טרם השתתפותו במחקר 
  • לצמצם השפעות ארוכות טווח של אי נעימות ורמייה.
  • שיחה זו מהווה הזדמנות לבחון מגוון שאלות נוספות -
    • כיצד הבין המשתתף את המחקר?
    • מדוע הגיב כפי שהגיב?
    • האם ההטעיה הצליחה?
    • מהי מטרת המחקר לדעת הנחקר?

מקום לשיקול דעת
  • יתכן שקיימת בעיה שאינה מתלבשת על אחת משתי הבעיות המרכזיות.
  • על החוקר תמיד להפעיל שיקול דעת אודות אתיות המחקר
  • למשל
    • לנקוט בתעמולה על מנת לשנות עמדות או שימוש בפרסום על מנת לשכנע לרכוש מוצר. 
    • כאשר נותנים לנבדק במסגרת המחקר מוצר שהנבדק לא רוצה לקחת או ייתכן שקיימים בו חומרים שעלולים להזיק, כגון קופאין, ממתיק מלאכותי קיימת בעיה של סבל.
  • חוקרים ושותפים למחקר קוראים את ממצאי המחקר ונשענים עליהם לגיבוש מחקרי המשך ומשתמשים בכלים שהחוקר פיתח. 
  • כללי האתיקה בהיבט של היחסים בין החוקר לעמיתיו:
    1. אמת בדיווח על המחקר - מניעת זיוף נתונים ותיקון טעויות באיסוף נתונים שמתגלות.
    2. כיבוד חוקרים אחרים - כללים בציטוט חוקרים ומחקרים, מתן קרדיט לחוקרים.
    3. שיתוף בנתונים - החוקרים לא יסתירו את הנתונים הגולמיים עליהם מתבססות מסקנותיה
חוקר ביקש לדעת אם לחץ חברתי משפיע על התנהגות היגיינית. לשם כך עשה מחקר:
תחילה ביקש מעוזרת מחקר שלו לעמוד סמוך לכיור בשירותים ציבוריים בקניון העירוני, עד אשר 20 נשים תצאנה מתא השירותים.
בנוכחותה הבולטת לעין של עוזרת המחקר רחצו 18 מתוך 20 נשים את ידיהן בצאתן מתא השירותים.
לאחר מכן הורה החוקר לעוזרתו להיכנס לאחד משני תאי השירותים ולהרים את רגליה, כדי שנשים הנכנסות לשירותים תחשובנה שהן לבדן.
כדי שהתא שעוזרת המחקר הייתה בו לא ייפתח, הוצמד על הדלת שלט גדול: "מקולקל".
בעודה בתא השירותים, רשמה עוזרת המחקר הנאמנה כמה נשים רחצו את ידיהן, לפי רעש פתיחת ברז המים בכיור.
מתוך 20 נשים שנבדקו בנסיבות אלה, רק 8 רחצו את ידיהן לאחר שיצאו מתא השירותים.
מסקנת החוקר הייתה שרוב האנשים מוכנים לשלם מס שפתיים לשמירת ההיגיינה, אך לפחות כשמדובר ברחיצת ידיים במקום ציבורי, אין הם משוכנעים שהדבר הכרחי.
א. מהו המשתנה הבלתי תלוי תיאורטי? תצפיתי וערכיו?
ב. מהו המשתנה התלוי תיאורטי? תצפיתי וערכיו?

מב"ת משתנה תלוי 
רמה תיאורטית
(מה בודקים? )
לחץ חברתי
(משפיע)
התנהגות היגיינית
(מושפע)
רמה תצפיתית אופרציונלית
(איך בודקים?)
נוכחות/אי נוכחות אדם בשירותים ציבוריים
(תיאור מניפולציה - מה ההבדל שיצר החוקר בין הקבוצות)
רחיצת/אי רחיצת ידיים לאחר יציאה מתא השירותים
(כלי מדידה - מדד - מה מדדו/בדקו לכל נבדק)
ערכים1. נוכחות אדם בשירותים ציבוריים
2. אי נוכחות אדם בשירותים ציבוריים
(מספר הערכים תמיד כמס' קבוצות הניסוי)
רחצה/לא רחצה
(כל טווח הערכים האפשרי בכלי מדידה )

ג. תארו את מערך הניסוי באופן סכמתי והסבירו במילים מה מבטאים הסימנים השונים.
מערך מחקר ניסויי שגוי (כי לא נעשתה הקצאה מקרית)
O X1
-------- (לא נעשתה הקצאה מקרית)
O X2
ערכים שונים של מב"ת | מדידות אחרי של המ"ת
ד. האם יש במחקר טעויות שיטתיות שמקורן בהטיה הנובעת מהנסיין? הסבירו.
ייתכן שעוזרת המחקר שנוכחת תשדר ציפיות באופן מודע/לא מודע ובכך תכוון את התנהגות הנחקרים כך שיתאים להשערות המחקר - ציפיות החוקר כנבואה שמגשימה את עצמה.
עלול ליצור שונות שיטתית טעותית ולהוות הסבר חלופי לתוצאות.
ה. האם יש במחקר טעויות שיטתיות שמקורן בהטיה הנובעת מהנבדק? הסבירו.
לא ייתכנו טעויות שיטתיות מצד הנבדק כי מדובר בהסוואת המחקררר, המשתתפות לא יודעות שהן חלק מניסוי.
לכן התוצאות לא חשופות להטיות מצידן.
ו. עמיתו של החוקר טען כי לפחות באחד מתנאי הניסוי היה על החוקר לבדוק את מהימנות המדידה של המשתנה התלוי. מה כוונתו, ומה לדעתכם היה על החוקר לעשות?
המשתנה התלוי - רחיצת ידיים, בתנאי ב' שבה עוזרת המחקר לא נחכה היא בדקה על ידי רעש של פתיחת הברז והיה צריך לוודא שהבדיקה הזו מהימנה, שאכן שמענו כראוי האם נפתח/לא נפתח ברז והאם לאחר הפתיחה אכן שטפו ידיים.
ניתן היה להציב מצלמה נסתרת, או שהיא תביט מבעד לחור מנעול
ז. במסקנת החוקר נאמר "כשמדובר ברחיצת ידיים במקום ציבורי, אין הם משוכנעים שהדבר הכרחי". איזו מגבלה משתמעת מכך? באיזה איום מדובר ועל איזה תוקף?
המשתנה התלוי התיאורטי - התנהגות הגיינית, המשתנה התלוי התצפיתי - רחיצת ידיים, מתוארת בעיה של חוסר מיצוי במבנה של התוצאה.
כי רחיצת ידיים זו רק דרך א חת לבטא התנהגות הגיינית, אבל יש עוד תצפיתיים אחרים למדידת התנהגות הגיינית, כגון שימוש במגבונים, צחצוח שיניים וכדומה.
לכן ייתכן שלא ניתן להכליל את הממצאים עבור תצפיתיים אחרים לאותו מ"ת תיאורטי.
ח. באיזה מדד השתמשו החוקרים בכל אחד מתנאי הניסוי? תגובתי/לא תגובי, אימפליציטי/אקספליציטי.
כיוון שמדובר בהסוואת המחקר והנחקרות לא ידעו בכלל על ההשתתפות בניסוי אז בהכרח מדובר במדד לא תגובתי, לא ערים בכלל לעצם המדידה עצמה.
ט. האם יש בעיות אתיות (מוסריות) במחקר הנוכחי והאם נקטו בפעולות על מנת למנוע אותן? הסבר.
  • נבדק מרומה - הנבדקות לא נתנו את הסכמתם להשתתף ולא ידעו על כך ובכך חדרו לפרטיות.
  • נבדק סובל - כי הן לא ידעו שמשתתפות בניסוי
הפתרונות שיכלו למנוע:
  • ועדת אתיקה - לא נאמר שהתקבל אישור
  • בחירה חופשית - לא היה כי לא ידעו על השתתפות בניסוי
  • שיחת הבהרה בתום הניסוי - לא התקיימה
קיזלר ובאראל (1970) ערכו ניסוי במטרה לבדוק את ההנחה שניסיונות החיזור של גברים קשורים להערכתם העצמית.
השערת המחקר שלהן היתה: גברים שהערכתם העצמית גבוהה ייטו לחזר אחר נערה יותר מאשר גברים שהערכתם העצמית נמוכה.
להלן תיאור הניסוי בשינויים אחדים: במחקר שהוצג כ"מבחן אישיות" הוזמנו סטודנטים למעבדה, כל אחד בנפרד, וקיבלו אחד משני תנאי הניסוי באופן מיקרי.
בקבוצה אחת למדו הנחקרים מחוקר א' לאחר שהשלימו את המבחן כי "ביצועם היה מעולה והם מאוד אינטליגנטים".
בדרך זו ניסו החוקרים להעלות באופן מלאכותי את ערכו העצמי של הגבר.
בקבוצה השנייה נאמר לנחקרים ע"י אותו חוקר לאחר השלמת המבחן כי הם "ילדותיים, לא בשלים וביצועם כושל" על מנת לגרום להם לחוש שערכם העצמי מועט.
בתום חלקו הראשון של הניסוי הציע החוקר לכל נבדק לצאת להפסקת קפה עם חוקר ב', אשר לא ידע לאיזו קבוצה שייך הנחקר.
כאשר הגיעו לבית הקפה גילה חוקר ב' לנבדק כי הוא מכיר נערה שישבה ליד אחד השולחנות.
הנערה היתה שחקנית ששיתפה פעולה עם עורכי הניסוי אך גם לא ידעה לאיזו קבוצת ניסוי משתייך כל נבדק. חוקר ב' הציג את הנבדק והנערה זה לזו, והם התיישבו לידה.
אחרי כמה דקות התנצל החוקר כי הוא נאלץ לצאת לכמה דקות. הנערה החלה לשוחח בחביבות עם הנבדק.
חוקר ג', שישב בקרבת מקום, צפה בהתנהגותו הרומנטית של הגבר, גם הוא מבלי לדעת לאיזו קבוצה משתייך הנבדק.
הנבדק קיבל ניקוד שונה אם:
  •  הזמין את הנערה לפגישה נוספת ( 5 )
  • שאל על מקום מגוריה ( 4 )
  • ביקש את מספר הטלפון שלה ( 3 )
  • הציע לה חטיף ( 2 )
  • התעלם ואמר כי עליו לשוב למעבדה (1 )
כשהנבדק שב למעבדה, נשאל על ידי חוקר ב' עד כמה לדעתו ניסה לחזר אחר הנערה על סולם בן 5 דרגות: 1=כלל לא ועד 5=מאוד.
א. מהו המשתנה הבלתי תלוי תיאורטי? משתנה בלתי תלוי תצפיתי וערכיו?
ב. מהו המשתנה התלוי/ים התיאורטי/ים? התלוי/ים תצפיתי/ים וערכיו/הם?

מב"ת משתנה תלוי 
רמה תיאורטית
(מה בודקים? )
הערכה עצמית
(משפיע)
ניסיונות חיזור
(מושפע)
רמה תצפיתית אופרציונלית
(איך בודקים?)
סוג משוב שקיבל הנחקר לאחר השלמת "מבחן אישיות"
(תיאור מניפולציה - מה ההבדל שיצר החוקר בין הקבוצות)
1. דירוג החוקר את התנהגותו הרומנטית של הגבר על ידי תצפית על שיחה שניהל עם הבחורה
2.תשובת הנבדק לשאלה בעל פה עד כמה ניסה לחזר
(כלי מדידה - מדד - מה מדדו/בדקו לכל נבדק)
ערכים1. משוב "ביצועם היה מעולה והם מאוד אינטליגנטים".
2. משוב "ילדותיים, לא בשלים וביצועם כושל"
(מספר הערכים תמיד כמס' קבוצות הניסוי)
2-10
(כל טווח הערכים האפשרי בכלי מדידה )

ג. תאר סכמטית את מערך המחקר.
O X1 R
O X2 R
הקצאה מקרית | ערכים למב"ת | ערכים למ"ת

ד. מהי השיטה המרכזית בה השתמשו עורכות המחקר כדי להתגבר על הטיות מצד הנסיין?
נסיין עיוור למניפולציה - נאמר שחוקר ב' אשר תצפת על הנבדק משוחח עם הנערה, אינו יודע לאיזו קבוצה משתייך הנבדק.
שיטה זו נועדה לצמצם את ההטיה מצד הנסיין שמכונה: ציפיות החוקר כנבואה המגשימה את עצמה.
בכך שהחוקר לא יודע את השיוך הקבוצתי של ל נחקר הוא אינו יכול לשדר ציפיות ולכוון התנהגותם של הנבדקים באופן דיפרנציאלי בכל קבוצה כך שיתאים להשערותיו.
ה. מהן שלוש השיטות שנקטו עורכות המחקר כדי להתגבר על הטיות אפשריות של הנבדק?
  • סיפור כיסוי/השערה כוזבת - נאמר לנחקרים שמדובר במחקר עבור "מבחן אישיות", סופרה להם השערה בדויה על מנת להסתיר את ההשערה האמיתית.
  • הרחקת המ"ת ממערך המחקר - המדידה של המ"ת נעשתה בנוכחות נסיין אחר ובמקום אחר להתרחשות הניסוי/לתפעול המניפולציה.
  • מדד לא תגובתי - תצפית נסתרת - חוקר ג' ביצע תצפית נסתרת על הנחקר על מנת למדוד את המ"ת

ו. מהו האינדקס שחושב על פי דירוג החוקר וציין כיצד ניתן לאמת את נכונות סדר הפריטים במדד זה? הסבר בקצרה.
המדד של דירוג החוקר היה בנוי מ-5 פריטים שהיו מסודרים בסדר עולה, מההתנהגות הכי פחות רומנטית=1 עד להתנהגות הכי רומנטית=5.
לכן מדובר באינדקס גוטמן.
ניתן לחשב R=מקדם שחזור שמטרתו לאמת/לוודא נכונות סדר הפריטים.
הדרישה היא לקבל מקדם של לפחות 0.9 על מנת להעיד שהסדר נכון.
ז. חוקר אחר טוען כי ההבדלים בין הקבוצות לא נבעו מהערך העצמי אלא מהבדלים במצב הרוח: לנבדקים שנאמר שהם אינטליגנטים נעשה מצב רוח טוב והם ביקשו לשתף זאת עם אחרים בסביבה ולכן 'התחילו' עם הבחורה ואילו לנבדקים שנאמר שהם "נכשלו" נעשה מצב רוח רע ולכן רצו להיות לבד ולא 'התחילו' עם הבחורה.
האם זוהי טענה של ארטיפקט או קונפאונדינג? נמק.

קונפאונדינג המערער על תוקף מבנה, כי לטענתו מצב הרוח הוא משתנה תיאורטי נוסף שהושפע מהמניפולציה, המשובים השונים, שהיא חלק אינטגרלי מתפעול הניסוי, גרמה להבדל בין הקבוצות שעלול ליצור שונות שיטתית טעותית ולהוות הסבר חלופי לתוצאות.
ח. החוקר ביצע בדיקה של תוקף מבנה של תוצאה? הסבר מהי הבדיקה שנעשתה ואיזו תוצאה רצויה? נמק.
תוקף מבנה של תוצאה שואל האם 2 תצפיתיים שונים לאותו מ"ת תיאורטי, יושפעו מאותו אופן מהמב"ת?
קיימים במחקר 2 מדדים: דירוג החוקר ותשובת הנבדק לשאלה בע"פ, 2 תצפיתיים שונים לאותו מ"ת תיאורטי, ניסיונות חיזור.
ניתן לבדוק האם נוצר בדל בין הקבוצות בשני המדדים האלה באותו כיוון/אופן.
האם המשובים השונים השפיעו על שני המדדים באותו אופן.
כלומר לאלה שנאמר שביצועם מעולה, ידורגו כבעלי התנהגות רומנטית יותר וגם ידווחו בשאלה בע"פ על כך שניסו יותר לחזר אחר נערה לעומת אלה שנאמר להם שביצועם כושל.
במצב זה ניתן יהיה לומר שצומצם האיום של חוסר מיצוי במבנה של התוצאה כי ניתן יהיה להכליל את הממצאים עבור ניסיונות החיזור גם כשנמדדים ע"פ דירוג החוקר וגם כשנמדדים לפי תשובה לשאלה הבע"פ ולכן תוקף המבנה של התוצאה מתחזק.
ט. האם ניתן לבצע בדיקה של תוקף המדידה של המשתנה התלוי? אם כן, הסבר מהי הבדיקה ואיזו תוצאה תהיה רצויה לחוקר? נמק.
תוקף מדידה של המ"ת - אם היינו מחשבים מתאם בין שני המדדים, דירוג החוקר לתשובת הנבדק, אז היה מדובר בבדיקה של תוקף מתכנס - שימוש בשתי שיטות שונות למדידת תכונה אחת, ניסיונות חיזור. תוצאה רצויה היא מתאם חיובי גבוה בין שני המדדים, שיעיד על התכנסות טובה, שאכן שני המדדים מודדים את אותה תכונה.
י. הנח בנוסף כי בתום הניסוי נתבקשו הנבדקים למלא שאלון ערך עצמי, בעל 20 פריטים, ש- 10 מנוסחים כך שהסכמה עימם מעידה על ערך עצמי גבוה, 5 מנוסחים בכיוון הפוך ו- 5 פריטים סתמיים.
עבור כל פריט על הנבדק היה לדרג מ - 1 =לא מסכים ועד 5=מסכים בהחלט, וחושב ציון מסכם לכל נבדק.
1. מהו ציון המינימום ומהו ציון המקסימום?

15-75

2. לצורך מה נעשתה הבדיקה ומה שמה?
שאלון ערך עצמי הועבר בתום הניסוי כמדד למב"ת התיאורטי, הערכה עצמית, מכונה בשם בדיקה מניפולציה.
נועדה לוודא שהמניפולציה עבדה כמו שצריך, שבעקבות המשובים השונים נוצרו ערכים שונים של ערך עצמי בהתאם למניפולציה.
המטרה לבדוק שהמב"ת התצפיתי יצר את המב"ת התיאורטי.

3. מה תהיה תוצאה רצויה ולא רצויה? נמק.
תוצאה רצויה שבקב' שנאמר להם שביצועם מעולה, יקבלו ממוצע ציונים בשאלון ערך עצמי גבוה יותר באופן מובהק מהקבוצה שנאמר להם שביצועם כושל.
בדרך זו הוכחנו שהמניפולציה עבדה כמו שצריך ובכך חיזקנו את תוקף. המבנה של הסיבה.
תצאה לא רצויה היא אם לא יימצא הבדל בין 2 הקבוצות בממוצע הציונים בשאלון ערך עצמי, שמכאן נסיק שהמניפולציה לא עבדה כמו שצריך והמשובים השונים לא יצרו את הבדל בין הקבוצות בהערכה עצמית, תהיה החלשה בתוקף המבנה של הסיבה.

4. האם זהו מדד תגובתי? אם כן, האם אקספליציטי או אימפליציטי? הסבר.
כן, שאלון ערך עצמי הוא מדד תגובתי כי הנבדק ער לעצם המדידה ולכן התוצאות חשופות להטיות מצידו.
בהחלט מדד גלוי, אקספליציטי, כי המטרה שקופה לנחקר ובמילוי השאלון יכול לנחש שמדובר בניסיון לבחון את ערכו העצמי.

5. חשב ציונם של שלושה נבדקים: נבדק שיש לו הטיית הסכמה, נבדק בעל הטיית הרציות ונבדק שנמנע מלנקוט עמדה.
  • הטיית הסכמה - מסמן תמיד 5, לכן 55
  • הטיית רציות - מנסה להרשים, להציג את עצמו באור החיובי ביותר ולכן יבחר בתשובות המציגות כבעל ערך הגבוה ביותר, לכן 75
  • נמנע מלנקוט עמדה - מסמן תמיד תשובות אמצע/ניטרליות, שציונן 3, לכן 45

יא. בבדיקה מאוחרת יותר גילתה אחת החוקרות שבקבוצה אחת היו בממוצע גברים חברותיים יותר מהקבוצה השנייה על פי שאלון סוציומטרי שהתקבל מחבריהם. האם זוהי טענה של ארטיפקט או קונפאונדינג? נמק.
מדובר בארטיפקט ברירה (סלקציה) המאיים על תוקף פנימי, כי נאמר לנו שההקצאה המקרית לא עבדה כמו שצריך ונוצר הבדל מראש בין הקבוצות במאפיין של נבדק, מידת החברתיות, שאף רלוונטית למ"ת במחקר, ניסיונות החיזור.
לכן עלול ליצור שונות שיטתית טעותית ולהוות הסבר חלופי לתוצאות.
יב. החוקר חישב ומצא אלפא של קרונבאך 0.89 לדירוגי החוקר. על איזה תוקף ממצאים משפיעה עובדה זו וכיצד? נמק תשובתך.
ערכו בדיקה של מהימנות כעקיבות פנימית, כשמקדם המהימנות הוא אלפא של קרונבאך למדד של דירוג החוקר.
נמצא שהוא 0.89 שזוהי מהימנות מדד גבוהה, ומכאן שצומצם האיום של חוסר מהימנות המדדים, כי מהימנות המדד נמצאה גבוהה, יש פחות טעויות מקריות של מדידה, פחות רעשים במחקר, ולכן יגדל הסיכוי שהחוקר יצליח לגלות אפקט מובהק לטיפול, מכאן שתוקף מסקנה סטטיסטית יתחזק.
יד. האם אתה רואה בעיות אתיות במחקר הנוכחי והאם נקטו בפעולות לפתור אותן? נמק.
  • ננבדק מרומה - שיקרו להם לגבי מטרת המחקר, וגם חדרו לפרטיות שלהם כשצפו בהתנהגותם ללא ידיעתם וההסכמתם.
  • נבדק סובל - ודאי שיש לקבוצה שנאמר שביצועם כושל היה ניסיון מכוון להוריד את ערכם העצמי, גרימת סבל נפשי.
יש לנקוט ב-3 פתרונות:
  1. ועדת אתיקה - לא נמסר שהתקבל אישור
  2. בחירה חופשית - לא נמסר שהנבדקים נתנו את הסכמתם
  3. שיחת הבהרה - לא נמסר שקוימה 
חוקר בנה מבחן שמטרתו לאתר את המתאימים לקורס קצינים מתוך קבוצת מועמדים.
קבוצה של 90 מועמדים נבחנה במבחן הקבלה במבדקי הקצונה שערכו.
כל המועמדים התקבלו לקורס בלי קשר להישגיהם במבחן.
בתום הקורס נבחן, בין השאר, הקשר בין ההצלחה במבחן לבין ההצלחה בקורס קצינים.
הממוצע במבחן של העוברים את הקורס היה 85 ואילו הממוצע במבחן של הנכשלים בקורס היה 60.
הבדל זה היה מובהק.

א. איזה סוג של בדיקת תוקף נעשה? הסבר בקצרה.
תוקף ניבוי, נבדקה תכונה אחת באמצעות 2 שיטות שונות.
המנבא - מבחן הקבלה, הקריטריון - הצלחה בקורס קצינים.

ב. מה תוכל לומר על תוקפו של מבחן הקבלה? נמק.
מבחן קבלה מצליח להבחין באופן מובהק בין העוברים לבין הנכשלים בממוצע הציונים שלהם בסוף הקורס ולכן יש לו יכולת ניבויית.

ג. הנח כי בבדיקה מתוך רישומי משרד החינוך נמצא כי מחצית מ - 90 הנבדקים היו בוגרי תיכון עיוני והמחצית השנייה בוגרי תיכון מקצועי.
הוא שיער שבוגרי תיכון עיוני מתאימים יותר לקצונה מבוגרי תיכון מקצועי.
בבדיקת ההבדל בין שתי קבוצות אלה במידת ההצלחה במבחן הקבלה, אכן נמצא כי בוגרי תיכון עיוני היו בעלי ציונים גבוהים יותר בממוצע מבוגרי תיכון מקצועי.
1. האם זוהי בדיקת תוקף או מהימנות? הסבר במונחי שיטות ותכונות.

תוקף מבנה מסוג חקר מתאמים כי נבדק המתאם בין 2 תכונות שונות - התאמה לקבוצה וסוג התיכון, שנמדדות באמצעות2 שיטות שונות: מבחן קבלה ורישומים של משרד החינוך.

2. מה אפשר לומר על טיבו של המבחן? הסבר.
התוצאות שהתקבלו בפועל תואמות את הציפיות החוקר/השערתו שבוגרי תיכון עיוני מתאימים יותר לקצונה מתיכון מקצועי ולכן קיים חיזוק לתוקף המבנה של מבחן הקבלה.

3. האם החלוקה הקבוצתית היא מדד תגובתי או לא? נמק תשובתך.
סוג התכון נלקח מרישומים של משרד החינוך שזוהי אחת מבין 3 טכניקות של מדד לא תגובתי שנקראת שימוש בנתונים קיימים והנבדק לא ער למדידה.
ומכאן שהמדידה לא חשופה להטיות מצד הנבדק.

ד. בנוסף למבחן הקבלה, שני פסיכולוגים קליניים מומחים דירגו בנפרד את המועמדים, על פי מידת ההתאמה שלהם על פי סולם בעל 3 דרגות: מועמדים שנשפטו כבעלי סיכוי גבוה להצליח (1) מועמדים שנשפטו כבעלי סיכוי בינוני להצליח (2) ומועמדים שנשפטו כבעלי סיכוי נמוך להצליח (3)
1. כיצד היית בודק את מהימנות הערכת הפסיכולוגים? הסבר.

ניתן לחשב מתאם מבין הדירוג של 2 הפסיכולוגים הקליניים, מכונה מהימנות בין שופטים.

2. אחד הפסיכולוגים חישב מתאם בין הדירוגים לציוני מבחן הקבלה ומצא מתאם של 0.65-, איזו בדיקה נעשתה? הסבר במונחי שיטות/תכונות
תוקף מתכנס כי חושב המתאם בין 2 שיטות שונות. -מבחן קבלה לדירוג הפסיכולוג, לתכונה אחת התאמה לקצונה.

3. מה אומרת התוצאה בסעיף 2 על טיב הדירוגים (הנח כי המבחן מהימן ותקף)? נמק
הערך השלילי של המתאם נובע מהסולמות ההפוכים בין שתי השיטות, בדירוג 1=נמוך ו3=גבו, ובמבחן ככל שהציון גבוה יותר כך מתאים יותר.
מכאן שקיים למעשה מתאם חיובי ביניהם וגבוה, וההתכנסות טובה, עדות לכך ששתי השיטות אכן מודדות את אותה תכונה ולכן קיים חיזק לתוקף הדירוגים.

ה. החוקרים העבירו באמצע קורס הקצינים את מבחן הקבלה פעם נוספת לכל המועמדים (הנח כי טרם נשרו מועמדים).
הם גילו להפתעתם כי היה פער של עשר נקודות בין ממוצע הציונים במיון הראשוני לטובת ממוצע הציונים במיון השני.
1. איזה סוג של מהימנות היית מציע לחוקר לחשב?

ניתן לחשב מתאם בין שני מועדים של אותו נוסח של הכלי, כלומר מהימנות כיציבות.

2. עוזר המחקר הסיק כי מהימנות המבחן נמוכה. האם אתה מסכים? נמק.
בדיקת מהימנות מחושבת על פי חישוב מתאם בין שני המועדים, המתאם משווה במיקום היחסי של כל נבדק משני המועדים, לא משווה בין ממוצעים.
לכן פער בין ממוצעים לא מעיד דבר על גובה המתאם בין 2 מערכות ציונים.
לכן לא ניתן על סמך מידע זה להסיק דבר על מהימנות המבחן.

3. בבדיקה קפדנית יותר התגלה שכל נבדק העלה את ציונו בעשר נקודות מציונו במיון הראשוני. מה יהיה גודלו (ערכו המספרי) של מקדם המהימנות? נמק.
הפער בין 2 המועדים הוא גודל קבוע, כלומר המיקום היחסי של כל נבדק הוא זהה בשני המועדים ולכן יש התאמה מלאה ביניהם, המתאם ביניהם מושלם ושווה בערכו ל-1.

4. לאור התוצאות בסעיף 3, מהו אחוז משונות הציונים שניתן לייחס לגורמים הקשורים בזמן? הסבר בקצרה מדוע.
מהימנות כיציבות רגישה ולכן מודות טעויות מקריות שקשורות לזמן, מתאם של 1 מעיד כל כך ש-0% משונות הציונים נובעים מטעויות של שונות בזמן.

5. לאור התוצאות בסעיף 3, איזה אחוז משונות הציונים ניתן לייחס לגורמים התלויים במעריך? הסבר.
מהימנות כיציבות לא רגישה לטעויות מעריך כי הוא נשאר קבוע בבדיקה זו, לכן לא מתקבל מידע לגבי רגישות המבחן לשינוי מעריך, ומכאן שלא ניתן לדעת.
כחלק מסקר אינטרנט העוסק בעמדות של עירונים מבוגרים בארץ כלפי החיים בקיבוץ נשאלו, בין השאר, השאלות הבאות:
1. סגנון החיים בקיבוץ אינו יכול להתקיים לאורך זמן.
2. אורח החיים בקיבוץ מיושן ולא מתאים לנוער של העשור האחרון.
3. העדר פרטיות אינה מספקת את הצרכים של הנוער של היום.
4. "רוב האנשים מאמינים כי הקיבוץ הוכח כצורת התיישבות לא מתאימה לחברה העכשווית. האם אתה מסכים או לא מסכים עם טענה זו?
א. מסכים מאוד.
ב. מסכים.
ג. לא מסכים
ד. זו אינה צורת התיישבות שלא מתאימה לחברה העכשווית."

א. מהי הבעיה הבולטת בניסוח כל אחד מארבעת הפריטים? הסבר עבור כל פריט בנפרד.
בעיות בניסוח הפריטים:
בפריט 1 - ניסוח מעורפל כי לא ברור למה הכוונה בסגנון חיים וגם באורך זמן, יש לטווח בערכים.
בפריט 2 - ניסוח רב היבטי כי יש התייחסות לשני היבטים - מיושן ולא מתאים.
בפריט 3- שלילה כפולה, העדר ואינה
בפריט 4- הצגת צד כנורמטיבי, כי יש נורמה על פי האמירם שרוב האנשים שמכוונים להסכמה עם עמדה זו, ייצוג דעה לסמכות.

ב. מהן שתי הבעיות הבולטות באפשרויות התשובה לשאלה הרביעית? נמק.
חוסר איזון - אין מספר שוהו של תשובות שליליות/חיוביות
הפרה של עיקרון הרלוונטיות - תשובה 4 לא רלוונטית, זו לא דרגה על רצף הסכמה

ג. בהנחה שנמצא כי 20% מהמרואיינים היו נשים ו - 80% גברים.
1. מבין שלושת המקורות לטעות "העדר תצפית" ביחידה 5, מהו סוג הטעות שבא לידי ביטוי בעובדה זו? נמק.

טעות דגימה - יש ייצוג חסר של נשים ולכן המדגם לא מייצג נאמנה את כלל האוכ'.

2. איזה תוקף לדעתך עלול להיפגע ובאיזה תנאי? הסבר בקצרה.
תוקף חיצוני כי ייתכן שלא ניתן יהיה להכליל את ממצאי הסקר עבור אוכ' אחרות, עבור נשים.
התנאי בו תהיה פגיעה בתוקף זה הוא אם קיים הבדל בין גברים לנשים בעמדות כלפי החיים בקיבוץ.
התנאי שבו לא תהיה פגיעה בתוקף זה בהנחה שאין הבדל בין גברים לנשים בעמדות כלפי החיים בקיבוץ.

3. בהנחה כי נשים מחזיקות בעמדות חיוביות יותר כלפי החיים בקיבוץ ונמצא במדגם כי 25% היו בעלי עמדות חיוביות. אם רוצים לבצע תיקון לאחוז בעלי העמדות החיוביות באוכלוסייה, האם צריך להגדיל או להקטין את האחוז שהתקבל במדגם?
נשים בייצוג חסרו מחזיקות בעמדות חיוביות יותר, במדגם נמצא 25% עמדות חיוביות. באוכ' יש אחוז גבוה יותר שלנשים מ-20% ולכן על מנת שהנתון ישקף את נאמנה את האחוז באוכ' יש להגדיל את האחוז באוכ' שבה יש יותר נשים שמחזיקות בעמדות חיוביות יותר.

ד. הנח כי הסקר הועבר למדגם אחר של אנשים לאחר שנה.
1. ציין מבין שלושת מערכי הסקר שצוינו ביחידה 5, איזהו מערך שנעשה בו שימוש.
סקר חוזר במועדים שונים ובמדגמים שונים 

2. הניחו כי נמצא עמדה שלילית יותר כלפי סגנון החיים בבדיקה השנייה. באיזה תנאי יכול להסיק החוקר שהייתה הרעה בעמדה כלפי החיים בקיבוץ? נמק.
באיזה תנאי ניתן ליחס את ההרעה בעמדה לאחר שנה לציר הזמן?
בהנחה שההרכב המדגמי מבחינת אפיוני הנבדק -מגדר, גיל, רמת השכלה וכד', דומים בשני המדגמים, רק אז ניתן יהיה לייחס את השוני בעמדות לזמן שעבר.
כלומר צריך היה להפריך מאפייני נבדק כהסברים חלופיים.

ה. ציין מקור לטעות תצפית שצומצמה ומקור לטעות תצפית בולטת בסקר מסוג זה.
מדובר בסקר אינטרנט ולכן מקור לטעות תצפית שצומצמה היא הטיות הנובעות מהאינטראקציה בין מריין למרואיין, כי בסקר אינטרנט אין מגע ישיר בין חוקר לנחקר (רציות, קונפורמיות והסכמה).
מקור לטעות תצפית בולטת היא בעיות בניסוח פריטי השאלון - השאלות והתשובות, יישארו כפי שהם ולא יטופלו כי אין מאיין שיכול להבהיר ולחדד נוסחים לא ברורים.

ו. מבין שתי המטרות של הסקר, לאיזה מטרה נועד הסקר המתואר?
צילום מצב, המטרה לקבל תמונה עדכנית לגבי התפלגות עמדות הציבור כלפי החיים בקיבוץ.

ז. האם יש מקום לבדוק את תוקף התוכן של הסקר? הסבר בקצרה.
לא, כי לא מדובר במבחני ביצוע שבוחנים הישגים בתחום ספציפי מוגדר שבו יש עולם תוכן מוגדר, אלא מדובר בשאלון עמדו שו אין עולם תוכן מוגדר.
לכן לא ניתן לבצע בדיקה של תוקף תוכן.