התנהגות תוקפנית או אנטי חברתית המפרה באופן מתמיד, חוזר ונשנה את זכויותיהם של אחרים ונורמות חברתיות מקובלות עד כדי פגיעה חמורה
מה ההבדל בין הפרעת התנהגות מתנגדת ?
ב-ODD מדובר אכן על קושי רב אך הפגיעה היא בעיקר לילד ולאחראי עליו ומשפחתו.
בהפרעת ההתנהגות הפגיעה כבר איננה רק פנימית במעגל הקרוב אלא גם לאנשים סביב.
האם קיים גבול בריא להתנהגות לא מקובלת ?
בגיל ההתבגרות ישנו מורטוריום חברתי כלפי התנהגויות פרועות ולא מקובלות, במידת הסביר ( מעשי קונדס ועצמאות )
זאת על מנת לפתח ניסיון ועצמאות בעולם בגבולות שאינם מזיקים או פוגעים באדם אחר ועצמינו.
סוגי הפרעת התנהגות ותפוצתם
אפידמיולוגיה- תפוצה - 10%
- מגדר - בנים 12% בנות 8%
- קו מורבידיות
- בנים - מאוד נפוץ. לרוב הפרעת שימוש בחומרים, דיכאון, התפתחות מאוחרת יותר של הפרעת אישיות אנטי חברתית.
- בנות - סיכון מוגבר להריון בגיל התבגרות, שימוש מזיק בחומרים.
פרוגנוזהכ-25-40% יענו לאבחנה של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית בבגרות.
קריטריונים DSM5
אטיולוגיהמעגל המנציח את עצמומהם גורמי הסיכון העיקריים ?
- אינטליגנציה מילולית נמוכה - ילד שלא כל כך יודע להתבטא במילים, גם כך לא פשוט לספר לילד מה קורה איתו, על אחת כמה וכמה לילד שמתקשה בתקשורת. לצד זאת שגם הורים לא תמיד טובים ביכולת זו, מעלה את הסיכון. לא קיים לילד הנתיב דרכו הוא יכול לשתף ולפתור בעיות.
- מזג קשה - תינוק שכבר מההתחלה בוכה הרבה, לא מווסת, עקשן, המקשה מראש על היחסים אפילו עם הורים בעלי אינטליגנציה תקשורתית גבוהה. לעיתים קורא לתסכול וחוסר תגמול משמעותי ביחס לתינוקות בעלי מזג נעים.
- קשיים נוירולוגיים - בעיקר הפרעות שקשורות לקשב וריכוז ADHD, כגון פעלתנות יתר, אי שקט, קושי בריסון, כעסנות, חוסר סבלנות, אימפולסיביות.
טיפול- פסיכולוגי מול ההורים -
- כלים והדרכה - הדרכת הורים כיצד לפתור בעיות בהתנהגות ולמנוע אותן.
- זיהוי וחיזוק התנהגות - הסיבה העיקרית היא שהורים נוטים לחזק התנהגויות לא תקינות אצל ילדיהם, ואפילו אינם יודעים לזהות זאת.
- גבולות - אינם מציבים גבולות, או מציבים באופן לא נכון או נוקשה.
- כישורי חיים - חוסר הגבולות ואופן היחסים בין ההורה לילד, מביאים לכך שהילד אינו נחשף לכישורי החיים הנכונים.
- נסיגה והתרעה מסיטואציות קשות - הורים נוטים לסגת מהר מניסיון לתקן התנהגויות.
- התנהגות לדוגמא - מדגימים כתגובה התנהגות סוערת, רגזנית ולא סלחנית שהילד לומד לחקות.
- יחסים הם הדגש - נוצרים עקב כך יחסים עוינים ומתריסים בין הילד להורים.
- פסיכולוגי מול הילד -
- רכישת מיומנויות חברתיות ופתרון בעיות בבית ובמסגרות השונות.
שילוב שני היבטים אלו נמצא יעיל למצדי לאורך זמן.
קיימת חשיבות גדולה ל
איתור מוקדם של ילדים בסיכון והתחלת הטיפול.
⭐חשוב לציין טיפול ובאופן כללי פנייה לאנשי מקצוע, אינם מבוצעים רק במצב בו יש הפרעה התנהגותית - באופן שגרתי הורים מגיעים לצמתים, למצבים בהם מרגישים חסרי אונים, ומחפשים כלים במקורות חיצוניים להתמודדות והמשך ליווי של הילד, לפי השלב הרלוונטי בחייו. זהו הבסיס להורות ובאופן כללי למערכות יחסים גם בהמשך החיים. כך מתבססים לנו מילדות הדפוסים וההיכרות עם מערכות היחסים שלנו מול כל אדם שנפגוש, ומסגרת שנגיע אליה.