מוסברת על ידי כמה עקרונות תפיסתיים, כאשר ההנחה היא שהם מולדים ומובנים במערכת התפיסה שלנו. לפי עקרונות הגשטאלט.
המבנה המולד מכוון את התפיסה לפרשנויות מסוימות על חשבון פרשנויות אחרות. אנו מצליחים לתפוס את המציאות באופן יחסי טוב, ודומה בין אחד לשניה, כיוון שכולנו פועלים לפי עקרונות מולדים קבועים העוזרים להבין את המציאות ולהביא מכנה משותף אליה.
שיוך הגבול
כשיש קו מתאר משותף בין שני משטחים, קו המתאר חייב להיות משויך רק לאחד מהם שנתפס כדמות, והמשטח השני נתפס כרקע שנמשך מאחורי הדמות שמסתירה אותו, ואין לו באמת קו גבול במקום המפגש שלהם.
למשל האישה והתמונה על הקיר חולקים קו משותף, אך אנו תופסים את הגבול של הדמות ואינו משייכים את הגבול לדמות.
חוסר יכולת לשייך גבולות
כשלא יודעים אילו גבולות לשייך לצורות ואילו לא, אז שוגים בתפיסת הדמויות.
למשל בתמונה מימין, דיו שחור שנשפך על אותיות B אפורות, מאפשר להבחין בהן. לעומת התמונה משמאל בה הדיו לבן ולא מבחינים בהן.
הסבר: בדיו השחור, אנו תופסים את המקומות שאיננו רואים של האות B כהסתרה כיוון שגם המתאר במפגש בין האפור לשחור משויך לכתם השחור, ולא כחלק חסר כמו משמאל שכן הגבול המפגש באותה הנקודה בין האפור ללבן משויך לאפור, ולכן אנחנו עושים השלמה תפיסתית כדי להשלים את האות.
דו משמעויות בחלוקת דמות ורקע
למשל בתמונה 2 משטחים – לבן ושחור, בשני מקומות בתמונה יש מפגש בין המשטחים. אך לתמונה זו 3 פרשנויות:
- רואים גביע - המשטח השחור הוא דמות, והלבן הוא רקע מאחוריו
- רואים שני פרצופים - המשטח השחור הוא רקע והלבן הוא דמות
- רואים גם וגם - יש גם שני פרצופים וגם כוס יין שגבולותיהם נפגשו באורח פלא בדיוק באותו קו המתאר
הסבר: האתגר שלנו הוא למצוא את הפרשנות הטובה ביותר שהכי תואמת למציאות. הסבירות ששני עצמים יפגשו אחד את השני ותהיה להם התאמה מושלמת בגבולות, נמוכה. לעומת זאת, האפשרות שקו הגבול ייווצר מכך שהדמות מסתירה את הרקע היא מאוד גבוהה.
לפי עיקרון הגשטאלט, קו הגבול חייב להשתייך רק לאחד מהם, לא יכולות להיות שתי דמויות.