הפקולטה לאדריכלות בטכניון פיתחה מבחן לקבלת מועמדים, אשר כלל מספר דגמים, שכל הנבדק היה לתאר האם הדגם יציב ואם לא, מה הבעיה הקיימת.
המבחן הועבר ל-80 מועמדים ולכל נבדק ניתן ציון התאמה: מתאים/לא מתאים על ידי אדריכל מומחה.
א. על מנת לבדוק את טיב המבחן, נתח מומחה נוסף את תגובת המועמדים.
להלן נוח המתאר את התפלגות ההסכמה/אי ההסכמה בין שני המומחים
| מומחה א' |
מומחה ב' |
| מתאים | לא מתאים |
מתאים | 20 | 5 |
לא מתאים | 5 | 50 |
1. איזו בדיקה נעשתה? תוקף או מהימנות. מאיזה סוג? הסבר במונחי שיטות/תכונות.מהימנות בין שופטים כי חושב מתאם בין שני מומחים שבודקים תכונה אחת - מידת התאמה לאדריכלות, באמצעות שיטה אחת - מבחן קבלה.
2. מה ניתן לומר על טיבו של המבחן לאור התוצאה שבלוח?מתוך 80 משתתפים סה"כ, הסכימו ש-20 מתאימים ו-50 לא מתאימים, כלומר 70 מתוך 80. מתאם של 87.5%, אחוז הסכמה גבוה כיוון שמעל 0.8.
לכן ניתן לומר שמהימנות בין שופטים של מבחן הקבלה גבוהה, 87.5% משונות הנצפית נקייה מטעויות מקריות של שופט.
ב. הנח כי כל המועדים התקבלו לפקולטה. בניסיון נוסף לבחון את טיב המבחן נמדדה רמת ההצלחה של המועמים על פי הציון הסופי בפרויקט גמר של שנה ראשונה וניתן לכל אחד ציון עבר/נכשל.
להלן מתוארים שלושה לוחות התפלגות היפותטיים של התאמה בין מבחן הקבלה לציון סופי ברפרויקט גמר:
לוח א'
|
| החלטת מבחן הקבלה |
|
ציון סופי בפרויקט גמר |
| מתאים | לא מתאים | סה"כ |
הצליח | 30 | 10 | 40 |
נכשל | 10 | 30 | 40 |
סה"כ | 40 | 40 |
|
לוח ב'
|
| החלטת מבחן הקבלה |
|
ציון סופי בפרויקט גמר |
| מתאים | לא מתאים | סה"כ
|
הצליח | 6 | 54 | 60 |
נכשל | 18 | 2 | 20 |
סה"כ | 24 | 56 |
|
לוח ג'
|
| החלטת מבחן הקבלה |
|
ציון סופי בפרויקט גמר |
| מתאים | לא מתאים | סה"כ
|
הצליח | 10 | 30 | 40 |
נכשל | 10 | 30 | 40 |
סה"כ | 20 | 60 |
|
1. איזו בדירה ערך החוקר? תוקף או מהימנות, ומאיזה סוג? הסבר בקצרה.
תוקף ניבוי כי חושב מתאם בין שתי שיטות שונות: אחת המנבא - מבחן קבלה, והשנייה הקריטריון - ציון סופי בפרויקט הגמר, המודדות תכונה אחת - התאמה לאדריכלות.
2.מה תוכל לומר לאור התוצאה על טיבו של המבחן? הסבר עבור כל לוח בנפרד וציין איזו תוצאה מראה על התוקף הניבוי הגבוה ביותר.
על מנת לנתח טבלה של תוקף ניבוי, יש להשוות בין אחוזי ההתאמה שהכלי מנבא עבור כל אחת מ-2 אוכלוסיות הקריטריון בנפרד, העוברים והנכשלים.
ככל שהפער ביניהם הוא גדול יותר, כך יכולת ההבחנה בין שתי האוכלוסיות של הכלי המנבא טובה יותר ולכן נחשב לבעל תוקף ניבוי גבוה יותר.
- בלוח א': בקרב העוברים את פרויקט הגמר מבחן הקבלה מנבא 30 מתוך 40, כלומר 75% התאמה, ובקרב הנכשלים בפרויקט הגמר מבחן הקבלה מנבא 10 מתוך 40 כלומר 25% התאמה. כלומר בחן הקבלה מצליח להבחין בצורה טובה בין עובר לנכשל בפרויקט (הקריטריון) ולכן בעל תוקף ניבוי.
- בלוח ב': בקרב העוברים את פרויקט הגמר מבחן הקבלה מנבא 6 מתוף 60 כלומר 10% התאמה, ובקרב הנכשלים בפרויקט הגמר מבחן הקבלה מנבא ל18 מתוך 20 התאמה, כלומר ל-90%. כלומר מבחן הקבלה מצליח להבחין בצורה טובה מאוד בין עובר לנכשל, רק כיוון הניבוי הוא שלילי. לכן הוא בעל תוקף ניבוי.
- בלוח ג': בקרב העוברים את פרויקט הגמר, מבחן הקבלה מנבא ל-10 מתוך 40, 25% התאמה, ובקרב הנכשלים בפרויקט הגמר, מבחן הקבלה מנבא ל-10 מתוך 40, כלומר 25% התאמה. כלומר מבחן הקבלה אינו מצליח להבחין בין העוברים והנכשלים בפרויקט (בקריטריון) מבחינת אחוזה התאמה. לכן הוא חסר תוקף ניבוי. אם היינו מחשבים מתאם בין מנבא לקריטריון אז היה מתקבל מתאם ששווה ל-0.
ללוח ב' תוצאה המראה על תוקף הניבוי הגבוה ביותר, כיוון שהפער הוא הגדול ביותר.
ג. המבחן הועבר אף לאדריכלים מנוסים ולא נמצא הבדל בין קבוצת המנוסים לקבוצת המועמדים החדשים לפקולטה.
1. איזו בדיקה נעשתה כאן? תוקף או מהימנות, ומאיזה סוג? הסבר במונחי שיטות/תכונותמדובר בתוקף מבנה מסוג חקר הבדלים בין קבוצות, כי נבדקה תכונה אחת - מידת התאמה לאדריכלות, באמצעות שתי שיטות, האחת היא שיוך קבוצתי כפי שקיים במציאות: מנוסים לעומת חדשים.
והשיטה השנייה היא מבחן קבלה. וכמו כן קיימת ציפייה מראש וברורה מאליה שמנוסים יצליחו טוב יותר במבחן קבלה מחדשים.
2. מה אומרת התוצאה על טיב המבחן? הסבר
העובדה שלא נמצא הבדל בין שתי הקבוצות זוהי תוצאה לא רצויה, כי לא תואמת את הציפיות הברורות מאליהן להבדל ולכן קיימת החלשה לתוקף מבחן הקבלה.
ד. נבדקו הבדלים בין המינים במבחן הקבלה. נמצא שנשים בממוצע כישרוניות יותר מגברים.
1. איזה סוג של בדיקת תוקף נעשתה כאן? ההסבר במנחי שיטות/תכונותבדיקת תוקף מבנה מסוג חקר מתאמים, כי חושב מתאם בין שתי תכונות שונות - מגדר והתאמה לאדריכלות, שנמדדות באמצעות שיטה אחת - מבחן, וללא ציפייה מראש וברורה מאליה לקשר בין שתי התכונות.
2. מה אומרת התוצאה על טיב המבחן? הסבר
נמצא שנשים כישרוניות יותר מגברים, אך לא נאמר לנו מה התאוריה מנבאת/מה היו ציפיות החוקר שהן לא ברורות מאליהן, לכן לא ניתן להסיק על פי התוצאה האם יש חיזוק או החלשה לתוקף.
* כאשר בשאלה ניתנת לנו השערה של חוקר/תאוריה, בהכרח מדובר בתוקף מבנה מסוג חקר מתאמים, ויש לבדוק האם התוצאה שהתקבלה תואמת את התאוריה. אם היה מדובר בחקר הבדלים בין קבוצות אז אין צורף לומר לנו תאוריה/השערה כי היא ברורה מאליה.
כאשר לא קיימת השערה, אז צריך לבדוק האם יש ציפייה מראש וברורה מאליה להבדל בין הקבוצות ואז מדובר בחקר הבדלים בין קבוצות, או שאין ציפייה ברורה ופשוט לא נתנו לנו את התאוריה, ואז נסיק שמדובר בחדר מתאמים ולא נוכל להסיק האם התוצאה רצויה או לא.
3. באיזה מערך מחקר נקט החוקר? נמק.מערך מחקר מתאמי כי המשתנה המב"ת הוא מגדר, משתנה ייחוס שלא ניתן לתפעול. ההגדרה האופרציונלית של המב"ת בהכרח נמדדת כי לא ניתן לעשות מניפולציה על מגדר.
ה. עוזר מחקר הציע לחוקר להעביר את מבחן הקבלה לקבוצה אחרת של מועמדים במועד אחר, בנוסף להעברה הראשונה.
1. איזה מהימנות התכוון עוזר המחקר לבדוק - ציין שם.מהימנות כיציבות
2. האם אומנם ניתן לבדוק מהימנות זו בדרך שהוצעה? הסבר בקצרה
לא ניתן לבצע זאת כי מהימנות כיציבות, כי חייבים להעביר לאותה קבוצת מועמדים בשני המועמדים. ונאמר לנו שלקחו קבוצה אחרת של מועמדים.
ו. בבדיקה נוספת השתמש החוקר בגרסה אחרת של מבחן לקבלת מועמדים לאותה פקולטה, אשר הכילה דגמים שונים והעביר את המבחן השני לאותם 80 מועמדים מיד לאחר מילוי המבחן הראשון.
הוא חישב ומצא מתאם של 0.89 בין שני המבחנים.
1. האם זוהי בדיקת תוקף או מהימנות? מאיזה סוג? הסבר במונחי שיטות/תכונות.נוסח דומה = גרסאות שונות לאותו המבחן, לכן מדובר בבדיקת מהימנות כאקוויוולנטיות, מחושב מתאם בין שני נוסחים דומים שהועברו ללא פער של זמן ואשר מודדים תכונה אחת - התאמה לאדריכלות, באמצעות שיטה אחת - מבחן קבלה.
2. האם ניתן לומר כי 89% משונות הציונים משוחררת מתלות במעריך? נמק.מהימנות כאקוויוולנטיות לא רגישה/לא מודדת טעויות שופט/מעריך כי השופט מוחזק קבוע בבדיקה זו, הטעות היחידה שנמדדה היא טעות שקשורה לתוכן. לכן ניתן לומר ש-89% מהשונות הנצפית במבחן משוחררת/נקייה מטעויות מקריות שמקורן בתוכן.
ז. בבדיקה נוספת חושב המתאם בין הציון במבחן בין שלוש קבוצות מועמדים כפי שחולקו על פי דירוג האדריכל שהעריך את תיק העבודות של כל מועמד: בעלי סיכוי גבוה להצליח, בעלי סיכוי בינוני ובעלי סיכוי נמוך להצליח בלימודים. האם זוהי בדיקת תוקף או מהימנות? מאיזה סוג? הסבר במונחי שיטות/תכונות.תוקף מתכנס, כי חושב מתאם בין שני כלים שבודקים תכונה אחת - התאמה לאדריכלות באמצעות שתי שיטות שונות - מבחן קבלה ודירוג תיק עבודות.
* לא מדובר בקבוצות טבעיות שכן קיימות במציאות, לכן לא חקר הבדלים בין קבוצות
ח. מנהל הפקולטה בחן את מבחן הקבלה וציין כי המבחן לא ממצה כהלכה את כל הכישורים הנדרשים מסטודנט ללימודי אדריכלות. על איזה תוקף מדידה מערער המנהל? נמק.
תוקף תוכן, כי מדובר במבחן ביצוע שבודקת רמת ידיעות/הישגים בתחום מוגר - אדריכלות, והטענה שמבחן ההתאמה לא ממצה/מכסה את כל עולם התוכן, כל הכישורים הנדרשים של אדריכל, ולכן בעל תוקף תוכן נמוך.
* תוקף תוכן רלוונטי רק במבחני ביצוע שבוחנים רמת ידיעות בתחום ספציפי מוגדר.