מתוך אתר הקורס, מצגת והקלטת המנחה הלה דלל וינברג 2024ב

שיווק עוסק בזיהוי צרכים אנושיים וחברתיים ומענה עליהם באמצעות יצירת מוצרים ושירותים בעלי ערך והצעתם לחברה

תפיסה


עקרונות


מוקד הפעילות


עיתוי הפעלתה


חסרונות


דוגמא


ייצור

ממוקדת מוצר

הצרכנים מעדיפים מוצר זמין וזול. רגישות הצרכנים למחיר גבוהה מרגישותם לאיכות:

  1. מחיר זול
  2. זמינות גבוהה
  3. איכות סטנדרטית

ייעול הייצור – ייצור המוני להוזלת עלויות

הפצה נרחבת – נגישות וזמינות.

הביקוש למוצר עולה על ההיצע – עודף ביקוש.

הלקוחות רגישים למחיר.

ניצול כוח עבודה זול בארצות מתפתחות


איקאה, אורבניקה, שיין, אליאקספרס

מוצר

ממוקדת מוצר

  1. הצרכנים מעדיפים מוצר איכותי, צרכנים רגישים לאיכות ולא למחיר
  2. המוצר מוביל, מבודל חדשני ויקר

פיתוח מתמיד במוצר, שיפור האיכות

הבטחת עדיפות המוצר על מתחריו

צרכנים רגישים לאיכות ולא למחיר – קשיחות ביקושים.

מוצר מוביל ומבודל.


לא לוקחת בחשבון את צרכי הצרכן

רולקס, מרסדס

מכירות

ממוקדת מוצר

  1. הצרכנים אדישים למוצר, לא ירכשו אותו ביוזמתם.
  2. צריך לדחוף את המוצר לצרכן על ידי שיווק נמרץ.
  • התמקדות במאמצי מכירה נמרצים
  • אמצעי שכנוע ופיתוח, פרסום אגרסיבי וכו'

עודף כושר ייצור (צריך לדחוף את המוצר), היפטרות ממלאי

העדר ביקוש, מוצרים לא נדרשים

  • מעצבן ומציק
  • לא לוקחת בחשבון את צרכי הצרכן
  • אם המוצר בסוף לא מתאים לצרכן, פוגע בתדמית

הרבלייף, ביטוחים, אשראי של רמי לוי.

שיווק

ממוקדת צרכן

  1. הגדרת שוק המטרה – פילוח שוק תוך התמקדות בפלחים הרווחיים.
  2. זיהוי צורכי הלקוח – לרוב על ידי מחקר מקדים.
  3. מתן מענה יעיל מן המתחרים – ערך עדיף עבור הלקוח.
  4. הצרכן במרכז – מכוונות כלפיו

הצרכנים יקנו מוצר רק אם יספק מענה יעיל מן המתחרים לצרכיהם

שוק של קונים, הכוח בידיהם

שוק תחרותי ודינמי


לא לוקחים בחשבון צרכים מעבר לצרכנים. למשל קהילה וסביבה, סחר הוגן.


שיווק הוליסטי

ממוקדת קהילה


  1. שיווק יחסים – בניית יחסים ארוכי טווח ומספקים הדדית עם הצדדים המשפיעים על הארגון. ארבע הקבוצות העיקריות לשיווק יחסים הן לקוחות, עובדים, שותפי שיווק (ערוצים, ספקים, מפיצים, נציגים, סוכנויות) וחברי הקהילה הפיננסית (בעלי מניות, משקיעים, אנליסטים).
  2. שיווק משולב –המשווק בונה פעילויות ותוכניות ליצירה, תקשור ואספקת ערך לצרכן, באמצעות תמהיל השיווק- מוצר, מחיר, הפצה וקידום.
  3. שיווק פנימי – גיוס, הדרכה והנעה של עובדים מוכשרים הרוצים לשרת היטב את הלקוחות.
  4. שיווק ביצועים – מחייב להבין את התשואות הכספיות והלא כספיות הנובעות מפעילויות ומתוכניות שיווקיות, הן לעסק עצמו והן לחברה בכללותה. ליבת התפיסה היא שיווק עם אחריות חברתית – שמירה על טובת הצרכן והחברה לטווח ארוך, תוך תרומה לשיפורם ושמירה על איכות הסביבה.

הפעילות השיווקית מורכבת ובעלת היקף רחב. נדרשת ראיה אינטגרטיבית ומקיפה יותר.

שמירה על טובת הצרכן והחברה לטווח הארוך:

  • איכות חיים – בריאות הציבור, מניעת מחלות ומפגעים

  • שמירת איכות הסביבה – חור באוזון, נייר ממוחזר, חומרים טבעיים.

  • תרומה לקהילה – סיוע לחלשים, קידום מטרות חברתיות

התעצמות התחרות וכוחות השוק

יצירת תכתיבים על ידי הצרכנים

  • דורש יותר משאבים מהפירמה
  • תחושת ניצול של ערכים טובים לצד מוצר שמשקף ערכים שונים, רק כדי להיראות טוב. למשל בנק שמקדם תרומה לקהילה אבל לוקח עמלות גבוהות. 


לא, מדובר בתפיסות הפוכות על פי הגדרתן, לכן אינן יכולות להתקיים בעת ובעונה אחת באותה חברה. בתפיסת הייצור צרכנים רגישים למחיר ופחות לאיכות. הפירמה משווקת מוצר זול זמין ובאיכות סטנדרטית. בתפיסת המוצר צרכנים רגישים לאיכות ופחות למחיר. הפירמה תפתח מוצר חדשני, מוביל ויקר.
כן, תפיסת השיווק יכולה לבוא לידי ביטוי יחד עם כמעט כל אחת מתפיסות השיווק האחרות. בעולם המודרני מאוד קשה לשווק בלי לקחת בחשבון את הצרכן.
למשל עם בתפיסת הייצור היא עדין קובעת את המוצרים לפי העדפות של הצרכנים, מאתרת את צרכי הצרכנים ועונה טוב יותר ממתחרים לצרכים אלו. כשנכנסים לאיקאה ניתן לראות התחשבות בבתים קטנים, פתרונות אחסון, כלומר שוקי מטרה ברורים.
לא (חסר נימוק)

כן, למשל חברות ביטוח וסלולר, מתאימות את המוצרים לצרכי הצרכנים ונותנים מענה עדיף ממתחרים אבל עדין המוצרים אינם ישר עולים לראש כשאנחנו חושבים על מה לקנות, לא נקנה אותם ביוזמתנו ביומיום, הם צריכים להשקיע מאמץ רב להשקיע ולשכנע את הצרכן לקנות את המוצר שלהם.
תשובה:
  • מחיר זול – "מחירים נמוכים במיוחד ... שעון חכם ב-10 דולר.. שואב אבק ידני ב57 דולר .."
  • זמינות גבוהה – "לשלוח לארץ בחינם.."
  • איכות סטנדרטית – "האיכות לא תמיד גבוהה .."
חברת Vispring הייתה הראשונה לפתח את קפיצי המיטה העטופים בכיס בד כבר בשנת ב- 1901. וכבר בעשור שלאחר מכן הפכה לשם נרדף לנוחות ומותרות. לניסיון ולמוניטין של החברה אין מתחרים עד היום בעולם כולו. המזרנים נתפרים בתפירה אישית לפי מידה בעבודת יד אומנותית על ידי אומנים מומחים ועשויים מהחומרים האיכותיים ביותר בשוק: משי, קשמיר, כותנה, צמר בריטי איכותי ועוד. כל קפיץ, העשוי ממיטב החומרים העדכניים נתפר לתוך כיס מיוחד וזהו חלק מסוד הקסם שמהלך על המכורים למזרנים אלו.
 Vispring חרטה על דגלה לחתור תמיד לאיכות, נוחות, ועמידות מה שהופך אותה למותג המזרונים היוקרתי בעולם. החברה מעניקה ללקוחותיה אחריות לכל החיים על המזרן. המזרנים של Vispring  הפכו ברבות השנים לנכס העובר בירושה מדור לדור. בהתחשב בעובדה שעלות מזרן יכולה להגיע ל-60,000 פאונד – אין פלא בכך.

תשובה:
  • מובילות איכות גבוהה, חדשנות – " בתפירה אישית לפי מידה בעבודת יד אומנותית על ידי אומנים מומחים ועשויים מהחומרים האיכותיים ביותר בשוק: משי, קשמיר, כותנה, צמר בריטי איכותי ועוד. כל קפיץ, העשוי ממיטב החומרים העדכניים נתפר לתוך כיס מיוחד.. לחתור תמיד לאיכות, נוחות, ועמידות... למותג המזרונים היוקרתי בעולם"
  • רגישות לאיכות ופחות למחיר – " מסוד הקסם שמהלך על המכורים למזרנים אלו"
  • מחיר יקר – "לנכס העובר בירושה מדור לדור... שעלות מזרן יכולה להגיע ל-60,000 פאונד " כל כך יקר שנחשב נכס.
תשובה:
ניתן לראות ביטוי לתפיסת השיווק:
  • שוק מטרה – מתאמנים "מתאימים במיוחד אחרי אימון ..."
  • זיהוי צרכים של שוק המטרה ומענה יעיל ממתחרים – "סדרת חטיפי חלבון האידיאלית בשבילכם .. מגוון טעמים מטורף... מרקם הרך.. שלא תרצו שיגמר... חלבון .. שעושה לכם טוב בגוף...", אמנם לא מוזכרים מתחרים אך מוצגים יתרונות רבים של המוצר הנחשבים בשוק בו מתחרה.
תשובה:
התפיסה הבולטת בקטע היא התפיסה השיווקית. לתפיסה זו 4 עקרונות: זיהוי הצורך של  הצרכן, איתור שוק המטרה, מענה טוב יותר לצרכנים מהמתחרים, מכוונות כלפי הצרכן. זאת כיוון שקהל המטרה הוא אנשים צריכים מזומן, כלומר כולם. מי שמסתובב עם כסף ויש לו אשראי, לכן גילאי 16+. מענה מיטבי מהמתחרה – "...מהווה תחליף לתשלום במזומן... הטענה ישירות מחשבון הבנקנ ללא כרטיס אשראי... ללא מסגרת האשראי..", "... תשלום קל ופשוט ... רמת אבטחה הגבוהה ביותר..". הצרכן במרכז, יש מענה לצורך "כמה פעמים יצא לך להיתקע בלי מזומן?"
תשובה:
  • שיווק יחסים – החברה מטפחת יחסים הדדים וארוכי טווח עם כל הארגונית שמשפיעים בצורה ישירה או עקיפה על הפירמה. עם עיוורים "..כיתוב בכתב ברייל..", עם נשים מקומיות "רוכשת החברה מנשים מקומיות..".
  • שיווק משולב – החברה נוקטת במגוון פעילויות שיווקיות לפי תמהיל השיווק – מוצר, מחיר, הפצה, תקשורת שיווקית. מוצר המבוסס על חמאת שיאה, הנרכשת בסחר הוגן, בעל אריזה עם כתב ברייל. אין עדות היכן מופץ ומה מחירו. כן רואים מודעת פרסום.
  • שיווק פנימי – רתימת כל הארגון לשרת את הלקוח ולענות על צרכיו. אין ביטוי בקטע.
  • שיווק ביצועים, שקיפות פיננסית ושיווק עם אחריות תאגידית "כיתוב בכתב ברייל... מיישמת עקרונות הסחר ההוגן.. רוכשת החברה מנשים מקומיות... מספקת תמיכה קהילתית..". שיווק שלוקח בחשבון שיקולי קהילה, איכות סביבה ותרומה.