הגורמים המשפיעים על מיקוד הקשב
Lavie, 2005
קיבלת העיבוד
כמות המידע שניתן לעבד בו זמנית ברגע נתון
יש לנו משאבים מוגבלים לעיבוד תפיסתי בזמן נתון, לכן יש גבול לכמות המידע שניתן לעבד ברגע נתון.
העומס התפיסתי
ככל שניתקל בעומס תפיסתי גדול יותר, המשאבים יותר מוגבלים.
רמת הקושי של המטלה – מטלות עומס גבוה הן משימות שמנצלות את כל או רוב קיבולת העיבוד, להבדיל ממטלות עומס נמוך שמשאירו קיבולת עיבוד פנויה.
הניסוי: חלק א
Forster & Lavie, 2008
המטלה הניסויית: מטלת חיפוש חזותי, איזו מהאותיות X או N מופיעה במעגל האותיות?
עומס תפיסתי נמוך – כשהמטרה מובחנת בקלות מהמסיחים. למשל העיגול משמאל
עומס תפיסתי גבוה – כשהמטרה אינה מובחנת בקלות מהמסיחים. למשל העיגול מימין
המשתנה הבלתי תלוי: מידת העומס התפיסתי (נמוך/גבוה)
המשתנה התלוי: זמן התגובה (מהצגת הגירוי ועד שהנבדקים לחוצים על מקש התגובה ל-X או ל-N)
ממצאים: זמן התגובה למטלה כשהעומס הפיסתי נמוך הוא מהיר יותר
הניסוי: חלק ב – הוספת גירוי לא רלוונטי
Forster & Lavie, 2008
כמו חלק א', רק הפעם הופיעה מתחת למעגל האותיות דמות מצוירת מסיחה, שאיננה רלוונטית לתגובה.
המשתנה הבלתי תלוי הנוסף: קיום דמות מצוירת מסיחה (קיימת בחלק ב', לא קיימת בחלק א').
ממצאים:
- זמן התגובה ארוך יותר (כשנוספת הדמות המצוירת) בתנאי בעומס הנמוך בהשוואה לתנאי העומס הגבוה.
- גודל הפער – זמן התגובה התארך יותר עבור המטלה עם העומס התפיסתי הנמוך ביחס לגבוה. זהו ממצא פרדוקסלי, שכן הציפיה היא שהפער יהיה גדול יותר במשימה עם עומס תפיסתי גבוה.
מתי גירויים לא רלוונטים ישפיעו?
לפי לביא, יש קיבולת מידע קבועה ומוגבלת.
במטלת העומס התפיסתי הגבוה – המטלה עצמה מנצלת את רוב/כל המשאבים של העיבוד, ולכן אין משאבים מיותרים לגירוי לא רלוונטי.
במטלת עומס תפיסתי נמוך – המטלה עצמה דורשת מעט משאבים, לכן נשארים משאבים לעיבוד הגירוי הלא רלוונטי.
מסקנהבעת ביצוע מטלות בעלות עומס תפיסתי גבוה, לא נשארת קיבולת פנויה לעיבוד, לכן גירויים לא קשובים לא יעובדו ולא יסיחו אותנו מביצוע המטלה הקשובה.