מתוך שיעורים בהנחיית ברק פיק, חומרי הלימוד ואתר הקורס בסמסטר 2024ב

  • קונפליקט בין חלקי אישיות שונים.
  • התמקדות בלא מודע ובדחפים.
הגישה ההתנהגותית
  • הסביבה מעצבת את האדם.
  • התייחסות לגירויים ולתגובות ולא לעולם הפנימי
  • תהליכי למידה: התניה קלאסית ואופרנטית

הגישה הקוגניטיבית
  • פרשנות כבסיס להתנהגות ולרגשות ולא המציאות
  • דגש על מחקר מדעי (גישה נומוטתית)
  • מהות הקיום האנושי
  • חיפוש משמעות, אותנטיות.
  • האדם חופשי ופעיל.
  • הגישה ההומניסטית: תפישה אופטימית
המודל עוסק בשאלה כיצד צריכה להיות בנויה תאוריית אישיות טובה?
עליה להכיל 3 מרכיבים:
  • גרעין האישיות
  • פריפריית האישיות
  • התפתחות האישיות
* במבחן יכולים לבקש לנתח תאוריה על פי המודל של מדי, חשוב לשים לב שלא לכל התאוריות יש את כל שלושת החלקים, וחלקן מדגישות מרכיבים מסוימים יותר מהשני.
  • תכונות מולדות, אינן משתנות במהלך החיים.
  • אוניברסאליות למשל המיניות או הלא מודע על פי פרויד, קיימים לכולם.
  • אינדיבידואליות למשל גן שגורם לרגישות גבוה יותר לפתח דיכאון אצל אדם מסוים.

כולל שני חלקים:

נטייה גרעינית
הכוח המרכזי המניע את האישיות אליו חותרים כל חיינו. למשל אצל פרויד האדם שואף לקבל כמה שיותר סיפוק מיני ולהימנע מהעונשים החברתיים שמגיעים עקב כך. אצל אריקסון,
מטרת האדם בחיים היא לגבש זהות. אצל יונג, המטרה ליצור אחדות/הרמוניה בין הארכיטיפים השונים שקיימים.

מאפיינים גרעיניים
פירוט של מרכיבי גרעין האישיות, שבהכרח יהיו לאדם. לא חייב להיות מולד. למשל אצל פרויד הסופר אגו, אינו מולד אבל חייב להתפתח ולהיות קיים.