1 - רצף מול שלבים
התפתחות רציפה מתארת מיומנויות שקיינות מתחילת הדרך, מולדות, אשר משתפרות ככל שגדלים ולומדים.
השינויים ביכולות הם כמותיים, לדוגמא גדילת אוצר המילים עם הגיל.
התפתחות בשלבים מתארת יכולות חדשות שמופיעות בכל שלב אליו מגיעים, כאלו שלא היו קיימות לפני כן.
כלומר השינוי הוא איכותי, שינוי יכולת קיימת ועקב כך הופעת יכולות חדשה לגמרי. לדוגמא כאשר ילד עובר מזחילה להליכה.
2 - מסלול יחיד מול רבים
מסלול יחיד משמעו שכל הילדים יעברו באותו המסלול, ההתפתחות היא נורמטיבית.
לדוגמא מבנה הגוף
מסלולים מרובים מתייחסים להשפעות וההקשרים השונים של כל ילד, ולפיכך גם כל אחד יתפתח באופן שונה וייחודי.
לדוגמא עצמאי ובעל ביטחון או מצד שני חרדתי ובעל דימוי נמוך.
3 - תורשה מול סביבה
שואלת את השאלה, למי השפעה רבה יותר על ההתפתחות - לתורשה, הגנטיקה שקיבלנו מהורינו, או לסביבה, השפעות העולם הפיסי, החברתי, החוויות ועוד.
חלק ידגישו יציבות , בעיקר תורשה או חוויה מוקדמת שמעצבות את ההתפתחות.
מצד שני, כאלה שידגישו גמישות, יכולת שינוי בהתאם לנסיבות החיים.