תאוריה היא מסגרת לארגון ידע, בפסיכולוגיה התפתחותית משמשת לארגון ידע מתצפיות ומחקרים על ילדים.
היא למעשה מערך מאורגן של רעיונות, שמטרתם לתאר כיצד פועלים תהליכים ותופעות.

1. תיאור והסבר התנהגות
2. ניבוי
3. אימות בדיקה
שאלה מרכזית שאין לה תשובה חד משמעית, עליה מנסות לענות התאוריות השונות.
לא קיימה לה תשובה נכונה או לא נכונה, אלא היא מהווה נקודת מבט, זווית שונה אותה מדגיש החוקר.
1 - רצף מול שלבים

התפתחות רציפה מתארת מיומנויות שקיינות מתחילת הדרך, מולדות, אשר משתפרות ככל שגדלים ולומדים.
השינויים ביכולות הם כמותיים, לדוגמא גדילת אוצר המילים עם הגיל.

התפתחות בשלבים מתארת יכולות חדשות שמופיעות בכל שלב אליו מגיעים, כאלו שלא היו קיימות לפני כן.
כלומר השינוי הוא איכותי, שינוי יכולת קיימת ועקב כך הופעת יכולות חדשה לגמרי. לדוגמא כאשר ילד עובר מזחילה להליכה.

2 - מסלול יחיד מול רבים

מסלול יחיד משמעו שכל הילדים יעברו באותו המסלול, ההתפתחות היא נורמטיבית.
לדוגמא מבנה הגוף

מסלולים מרובים מתייחסים להשפעות וההקשרים השונים של כל ילד, ולפיכך גם כל אחד יתפתח באופן שונה וייחודי.
לדוגמא עצמאי ובעל ביטחון או מצד שני חרדתי ובעל דימוי נמוך.

3 - תורשה מול סביבה

שואלת את השאלה, למי השפעה רבה יותר על ההתפתחות - לתורשה, הגנטיקה שקיבלנו מהורינו, או לסביבה, השפעות העולם הפיסי, החברתי, החוויות ועוד.
חלק ידגישו יציבות , בעיקר תורשה או חוויה מוקדמת שמעצבות את ההתפתחות.
מצד שני, כאלה שידגישו גמישות, יכולת שינוי בהתאם לנסיבות החיים.

  1. תקופת ימי הביניים:
    • הילדות נתפסה כתקופה נפרדת בחיים
    • הילדים פגיעים וזקוקים להגנה
  2. תקופת הרפורמציה (אמונה פוריטנית): הילדים רעים מיסודם ויש ל"תרבת" אותם, חינוך נוקשה ואילוף
  3. תקופת הנאורות: ערכים המדגישים את כבוד האדם
    • ג'ון לוק: הילד כטאבולה רסה המתעצב על פי הסביבה (ההורים)
    • רוסו: הילד הוא פרא אציל עם יסודות מוסריים ויכולת להתפתח. תפקיד ההורים הוא "לא להפריע"

  1. דרווין ותורת האבולוציה
    • תהליך הברירה הטבעי
    • הישרדות הכשרים ביותר
  2. הגישה הנורמטיבית 
    • סטנלי הול וספוק – מה מאפיין כל תקופה בהתפתחות. מה מצופה בכל גיל
    • תנועת המבחנים המנטליים – מבחן סטנפורד בינה שיטה נורמטיבית לבחינת האינטליגנציה



  1. התפיסה הפסיכואנליטית – פרויד ואריקסון
  2. הביהביוריזם ותאוריית הלמידה החברתית
  3. התאוריה הקוגניטיבית של ג'ון פיאז'ה


  1. תאוריית עיבוד המידע
  2. מדע העצב ההתפתחותי
  3. אתולוגיה ופסיכולוגיה אבולוציונית התפתחותית
  4. התאוריה החברתית-תרבותית של ויגוצקי
  5. תאוריית המערכת האקולוגית