טענה | מב"ת | ערכים | מ"ת | ערכים | רלוונטיות | בחינות | הסבר מדעי |
בני מזל דלי רגישים לאחרים | סוג מזל | דלי - קבוע | רגישות לאחרים | רגישים - קבוע | ❌ | ✅ | ❌ |
מספר הלידות של בנים בקרב חרדים גבוה ממספרם בקרב חילוניים | דרגת אמונה | משתנה - חרדי/דתי | מספר לידות בנים | משתנה - גבוה/נמוך | ✅ | ✅ | ✅ |
ככל שהחום עולה האנשים נוטים יותר להתרגז | מידת חום | משתנה - נמוכה/גובהה | נטייה להתרגז | משתנה - גבוהה/נמוך | ✅ | ✅ | ✅ |
משתנה ב"ת | משתנה תלוי | |
משתנה/מונח תיאורטי | רמת חרדה | מידת הצלחה במבחן |
הגדרה נומינלית | עד כמה האדם מרגיש פחד | קבלת ציון טוב |
הגדרה אופרציונלית | שאלון דיווח עצמי לגבי רמת חרדה | מבחן ידע במתמטיקה |
משתנה/מונח תצפיתי | ציון בשאלון דיווח עצמי | ציון במבחן |
ערכים | 1-7 | 0-100 |
משתנה ב"ת | משתנה תלוי | |
משתנה/מונח תיאורטי | רמת חרדה | מידת הצלחה במבחן |
הגדרה נומינלית | עד כמה האדם מרגיש פחד | קבלת ציון טוב |
הגדרה אופרציונלית | חלוקת הנחקרים לקבוצות, לקבוצה אחת יאמר שהמבחן קשה ומעט עוברים אותו ולקבוצה השניה לא (מניפולציה) | מבחן ידע במתמטיקה |
משתנה/מונח תצפיתי | שייכות קבוצתית | ציון במבחן |
ערכים | הופחדו/לא הופחדו | 0-100 |
מערך מחקר ניסויי | מערך מחקר מאמי | |
מי יצר את ערכי המב"ת? | החוקר ( משתנה מופעל ) מבצע מניפולציה | הטבע ( משתנה ייחוס ) החוקר רק מודד מצב קיים |
הגדרה אופרציונלית של הב"ת | ניסויית | נמדדת |
הגדרה אופרציונלית של המשתנה התלוי | תמיד נמדד | תמיד נמדד |
איך נבדקת ההשערה ? ( הקשר בין המשתנים ) | הבדל בין קבוצות | מתאם בין הב"ת לתלוי או הבדל בין הקבוצות ( במשתנה שמי ) |
הגדרה אופרציונלית נמדדת ( ייחוס ) | הגדרה אופרציונלית ניסויית ( מופעל ) | |
מצב רוח | שאלה - מצב הרוח שלה הוא: 1. שמח 2. עצוב וכו' .... | לקבוצה אחת נקרין סרט מצחיק, ולשנייה סרט עצוב |
ניסיון בשימוש במוצר | שאלה, נתוני מכירות | לקבוצה אחת ניתן להשתמש במוצר, ולשנייה לא |
שביעות רצון משירות | שאלון, תלונות | נעמיד את כולם בסימולציה של שירות, לקבוצה אחת ניתן שירות טוב ולשנייה לא |
ידע על המוצר | שאלון, מבחן | לקבוצה אחת נספר על המוצר, לשנייה לא |
סוג הקשר | תיאור סכמטי | הסבר | דוגמה |
קשר סיבתי ישיר | A 🡪 B או B 🡪 A | הב"ת משפיע על התלוי, גורם לו. | עוצמת החרדה משפיעה על ההצלחה במבחן, או ההצלחה במבחן משפיע על עוצמת החרדה. |
קשר מותנה | A 🡪 B בתנאי ש-C קיים | הב"ת משפיע על התלוי רק כאשר מתקיים תנאי כלשהו. הגורם הנוסף הוא קבוע. הב"ת לא קשור לתנאי. | עוצמת החרדה משפיעה על ההצלחה במבחן רק אצל נשים. |
קשר מתווך | A 🡪 C 🡪 B | השפעת הב"ת על התלוי עוברת דרך גורם נוסף. הגורם הנוסף הוא משתנה בעל ערכים אפשריים. הב"ת קשור לתנאי. | עוצמת החרדה משפיעה על רמת הריכוז, ורמת הריכוז היא שמשפיעה על ההצלחה במבחן. |
קשר מזויף/עקיף | A ↗ C ↘ B | גורם נוסף משפיע הן על הב"ת והן על התלוי, לכן הם נראים כאילו קשורים. יוצר מתאם מזויף ולכן הוא הסבר חלופי. מילים הרומזות: כך וכך..., הן והן..., כמו כן..., גם וגם... | רמת הבטחון העצמי משפיעה הן על עוצמת החרדה והן על ההצלחה במבחן. |