מקור לסיכומים מספר הקורס, אתר הקורס, והמנחה ד"ר גלית לנדסהוט!! לידיעתכם, הפרק עדין בכתיבה :)

הגדרות – מה זה זיכרון? מה זה למידה? אילו סוגים של זיכרון ולמידה מוכרים לנו?
LTP – המנגנון העצבי באמצעותו סינפסות לומדת
חיזוק – מנגנונים עצביים הקשורים לחיזוק
למידת יחסים – למידה מורכבת
אמנזיה - פתולוגיות של הלמידה המורכבת, שיחכה מסוגים שונים
פרק 13 - למידה וזיכרון image
  • למידה היא תהליך באמצעותו המוח משתנה והופך להיות מותאם יותר לסביבה
  • כל פעם שנפגוש גירוי חדש בעולם הרכב פעילויות הנוירונים שלנו יהיה ייחודי וחדש
  • ההרכב החדש של נוירוני ספציפיים למעשה תייצר הקשרים חדשים שבאים לידי ביטוי הן בפאן הפיזיולוגי והן בפאן האנטומי.
  • השינויים המתחוללים בזמן אותו תהליך חשיפה לגירוי חדש  מאפשרים למוח שלנו להתאים את עצמו בצורה טובה יותר לעולם
  • אם פגשנו משהו חדש כנראה שהוא רלוונטי וחשוב עבורי, אם לא כנרא לא נלמד אותו או מהר מאוד נשכח.
  • אם הידע חשוב נרכוש אותו מהר והשינוי יישמח גם לוטוח הארוך וההתנהגות כנראה מותאמת יותר לסביבה
  • השמירה של השינוי שהתחולל בתהלך הלמידה לפקי זמן שונים – קרצ/ארוך וכדומה, היא הבסיס לזיכרון.
  • הניסיון והחוויות אינם "מאוחסנים" במוח כזיכרונות אלא משנים את האופן שאנו תופסים את סביבתנו, עושים את מעשינו, חושבים ומתנהגים.
  • הלמידה, הזיכרון והשפעותיהם על ההתנהגות אפשריים רק בזכות גמישותו של המוח, כשאנו לומדים ויוצרים זיכרונות, חלים שינויים סינפטיים בנוירונים קיימים במערכת העצבים שלנו.
  • תפקיד הנוירוגנזה — יצירת נוירונים חדשים — בלמידה ובזיכרון
  • למידה – תהליך השינוי, מכוחו הניסיון משנה את מערכת העצבים שלנו וכך גם את התנהגותנו.
  • זיכרון – שמירת השינוי, שינויים ארוכי טווח החלים במערכת העצבים בעקבות למידה
למידה תפיסתית
  • הפשוטה ביותר מבוססת על מודול אחד, אופנות חוש אחת
  • למידה של מידע נכנס
  • למשל היכולת ללמוד לזהות גירויים חדשים, צילילים חדשים, ריחת וכדומה
  • מאוד מוגבלת במורכבות שה
  • בדר"כ תערב מעלים עצבים שרלונוטים לאותו מודול נלמד
  • למשל גירויים חזותיים באיזורי מוח חזותיים, גירויים קורטיקלים שמיעתים באיזורים שיעתיים, למידת מגע באזורים וסמטוסנסוריי וכדומה.
🔬למידה סומטוסנסורית
💡הלמידה הסומטוסנסורית הובילה לשינוי במעגלים הסומטוסנסוריים בקורטקס
אופן:
  • ביקשו מקופים לאמן את 3 האצבעות המרכזיות במגע
  • בכל מיני אופנים שונים
ממצאים: אחרי ביצוע האימון ביחס לקופי הביקורת , גדל שטח הקורטקס שהוקדש לתפיסה הסומטוסנסורית באותן אצבעות

למידה מוטורית
  • הלמידה הפשוטה המשלימה של הלמידה הסנסורית
  • למידה של  מידע יוצא
  • אף פעם לא נטו מוטורית, משלבת ומערבת גם את הסומטוסנסורית
  • למשל כשלומדים לרכב ל אופנים לומדים איך לדווש וגם איך מרגישה תחושת המגע בכידון, במושב וכדומה.
  • עיקר הלמידה היא מוטורית
  • למשל שמירה על שיווי משקל, דיווש בקצב הנכון וכדומה

התניות
  • מורכב ביחס ללמידה מוטורית וסנסורית
  • כרוכה ביצירת קשר רבין רכיב סנסורי למוטורי
  • לומדים  להגיב באופן מסוים בהופעת גירוי מסוים

למידת יחסים
  • נחשבת המורכבת ביותר
  • היכולת ללמוד בין פרטים מהיבטים וחושים שונים ולייצר זיכרונות מורכבים.
חלוקה לפי זמן
כמה זמן עבר מאז שנחשפנו לראשונה למידע מהלמידה

זיכרון תפיסתי
  • מידע נכנס בשלב הראשון נכנס אוטומטית  לזיכרון התפיסתי, מאוד מידי קצר טווח
  • זיכרון אייקוני, זיכרון תפיסתי חזותי – נע בין כמה חלקיקי שניות לשניות בודות
  • לא מפנים אליו קשר ולכן הולך לאיבוד, כך קורה לרוב המידע שאנו נחשפפים אליו
  • לא הכל עובר ממנו לזכרון הבא, רק מידע שנפנה אליו קשר או ניתן לו משמעות יעבור לזיכרון לטווח הקצר
זיכרון אקואי/הדהודי
  • זיכרון של מיעה
  • טווח קצת יותר ארוך עד כמה דקות
  • למשל כשאנחנו מרוכזים במשהו ונכנס מישהו לחדר ומתחיל לדבר, אנחנו לא באמת בקשב אליו אבל אם נישאל מה אמר נוכל להיזכר במשפט האחרון
זיכרון לטווח קצר/עבודה
  • מידע משמעותי או שהפננו אליו קשר מהזיכרון התפיסתי
  • יכול לעשות אחד משני דברים:
    • להישאר בטווח הקצר עד ככמה דקות ואז ללכת לאיבוד
    • שימוש בטווח הקצר – שימוש במידע שנכנס ונעבד אותו.
  • קידוד וקונסולידציה -  ככל שנעבוד/נשנן יותר את המידע, נחזק את הקידוד והקונסולידציה כך שהמידע יוכל להיכנס לזיכרון לטווח ארוך
זיכרון לטווח ארוך
  • מרחק שעות, ימים ואפילו חיים שלמים מהלמידה
  • גם כאן יכול ללכת לאיבוד, אם לא נחוץ ליומיום ולא בשימוש, או לא היה מספיק משמעותי.



חלוקה לפי סוג מידע
מחלק את הזיכרון לטווח הארוך לשני סוגים: מוצהר ומרומז

זיכרון מוצהר
  • ניתן לדווח עליו במילים
  • נכללים:
    • סמנטי – פיסות הידע, עובדות, שצברנו לאורך החיים. למשל תאריך הלידה שלי.
    • אפיזודי – היכולת שלנו לספר בגוף ראשון את קורות חיינו, המסע המנטלי בזמן שאנו מבצעים כשמעלים חוויות שקרו לו בהיסטוריה ונחקקו לנו בזיכרון. למשל היום הראשון שלי בכיתה א'.
זיכרון מרומז
  • לא ניתן לדווח עליו במילים  אך יכול להמשיך ללוות לאורך החיים
  • נכללים: התרגלות, הטרמה, התניות, זכרונות סנססוריים ומוטורים ארוכי טווח וכדמוה.

אופן רכישת זיכרון – מודל עיבוד מידע
מהם השלבים שמובילים אותנו לרכישת הזיכרון
(1) רכישה
  • החשיפה למידע החדש
  • למשל ראינו תמונה והיא נכנסה כמידע סנסורי לזיכרון התפיסתי
(2) קונסולידציה
  • אם המידע יעבור קונסולידציה/הטמעה/תהליך עיבוד כלשהו
  • יוכל להיווצר זיכרון ארוך טווח
  • ביחד עם הרכישה מכונה – קידוד
(3) אחסון
זיכרון ארוך טווח צריך להישמר איפשהו

(4) שליפה
  • שימוש בזיכרונות שנשמרו בטווח הארוך
  • שליפת הזיכרון מהאחסון החוצה אל המודע
  • גסטרואנטרולוג רוסי במקור, רצה לחקור הרכב אנזימים של רוק אצל כלבים.
  • הציג לכלבים אוכל, הכלבים ריירו בתגובה טבעית לאוכל, אסף א הרוק ורצה לחקור את הרכבו.
  • שם לב בטעות לתופעה בה בכל פעםע שפותח את הדלת כדי להכניס את המזון, הכלב כבר מתחיל לרייר.
  • עשה לאחר מכן ניסוי מבוקר בו בדק האם הכלב למד לקשור בין האוכל לבין הדלת
  • על כך זכה בפרס נובל.

🔬התניה קלאסית - ריור
💡האוכל – גירוי בלתי מותנה, גורם אוטומטית לריור, טבעי אבולוציונית – להכין את הפה לפירוק המזון
💡ריור לאוכל – תגובה בלתי מותנית
💡תהליך ההתניה – נוצר קישור בו הצליל הופך לגירוי מותנה
💡ריור לצליל – תגובה מותנית
 
אופן:
  • הצגת אוכל לכלב > הכלב מרייר
  • משמיע לכלב צליל > הכלב לא מרייר
  • שלב ההתניה: הצגה שוב ושוב במשך תקופה של האוכל לצד השמעת צליל > הכלב מרייר
  • מדידה: השמעת צליל ללא הצגת אוכל.
ממצאים:
הכלב מרייר בהשמעת הצליל גם ללא האוכל.
דגש
סינפסה חלשה שפועלת שוב ושוב בזמן שהתא הפוסט-סינפטי פעיל, תתחזק.

תהליך הלמידה
  • סבר שקיימים 2 נוירוני גירוי: מתנה ובלתי מותנה
  • אך קיים נוירון תגובה אחד לגירוי המותנה והבלתי מותנה, ולנוירוני הגירוי סינפסות איתו.
  • סינפסה חזקה - נוירון הגירוי הבלתי מותנה תמיד מצליח להפעיל את התגובה הבלתי מותנית.
  • סינפסה חלשה – נוירון הגירוי המותנה לא מצליח להפעיל את התגובה.
  • בהינתן הפעלה משותפת של שני הגירויים נקבל הפעלה של נוירון התגובה, ככל שנחזור על ההפעלה של שני הגירויים יחד – תתחזק הסינפסה החלשה ותהפוך לסינפסה חזקה.
  • לאחר שהיא הפכה לסינפסה חזקה – תוכל להפעיל לבדה את נוירון התגובה.

🔬 למידה והשתנות סינפסות
💡סביבה משעממת ופשוטה – מונעת למידה, סביבה מורכבת  ומאתגרת – מעודדת למידה
💡ההיפוקמפוס קשור בלמידה וזיכרון

אופן:
  • השוו מוחות של עכברים
  • קבוצה 1: התפתחו בסביבה רגילה – כלוב רגיל עם נסורת, אוכל ומים.
  • קבוצה 2: התפתחו  בכלוב עם אותם התנאים הבסיסים ובנוסף אתגר חברתי, סביבתי, מנהרות וסולמות לטפס, תחלופה של עכברים כדי שייצרו הכרויות חדשות
ממצאים:
  • לקבוצה 2 במוח יותר חלבונים, סינפסות, הסתעפויות וכדומה
  • ההבדלים בעיקרם בהיפוקמפוס
  • חלק מהמערכת הלימבית
  • נמצא בחלק המדיאלי ונטרלי שלהאונה הטמפורלית (רקה)
  • אחד בכל המיספרה
  • בסופו ממקומת האמיגדלה
  • בחתך קורונלי: מעין המשך של הקיפול של הקורטקס הכי מדיאלי של האונה הטרמפולית
  • מידע נכנס: פיסת הקורטקס שנמצאת בהמשכו Entrohinal cortex

Entrohinal cortex
  • הוקרטקס האנטוריני
  • יודע עלינו הכל
  • מקבל מידע כמעט מכל אזורי הקורטקס

היפוקמפוס של חולדה
  • החתך מאוד דומה לשל אדם
  • קטן יותר
  • אין סולקוסים

Dentate gyruse
  • הרכס המשונן
  • אתר הכניסה להיפוקמפוס מתוך הקורטקס האנטוריני

Cornu ammonis – CA
  • מחולק לכמה חלקים לפי הסדר: CA1, CA2, CA3, CA4

  • מה-Entohinal cortex דרך ה-Perforant path אל תאים גרנולריים ב-Dentate gyrus
  • מה-DG דרך Mossyy fibers אל תאים פירמידליים בשדה CA3
  • מה-CA3 דרך  Schaffer collaterals אל תאים פירמידליים בשדה CA1
  • משדה CA1 החוצה
 💡עדות ראשונה לכך שסינפסה חלשה יכולה להתחזק – הגברה ארוכת טווח LTP
 
אופן:
  • בוצע  ברקמת היפוקמפוס של ארנבת
  • צריך להוציא מהר מאוד אחרי הקרבה להוציא את המוח, לבודד את ההיפוקמפוס, להניחו בצלוחית מעבדה ולספק להם כל מה שצריכים כדי להתקיים.
  • שותל אלקטרודה מגרה באוסף האקסונים שמחברים בין הEC לDG
  • בDG מחפש נוירון שמקיים קשר סינפטי עם האקסון שבו האלקטרודה המגרה
  • בהתחלה מעביר פולס חלש יחסית ומודד בנוירונים של הDG
  • לאחר מכן מעביר פולס חזק (תדר גבוה)
  • ולבסוף שוב חלש
ממצאים:
  • מצא נוירון שמראה EPSP בעת הפעלת גירוי
  • בפולס החלש הראשון (Tetanus) – תגובה חלשה, בפולס החזק (PTP) – תגובה חזקה (כצפוי)
  • בפולס החלש לאחר החזק (LTP) – תגובה חזקה יותר מהפולס החלש הראשון
 
חיסרון: לא מדמה למידה או התניה קלאסית, לא מקשר בין גירויים וכדומה
💡התחזקות סינפסות חלשות - יכולות להתחזק בLTP אסוציאטיבי – באסוציאציה לסינפסה חזקה
💡בלעדיות – רק הסינפסה החלשה שעבדה עם החזקה – תתחזק.

אופן:
  • מאתרים בהיפוקמפוס של עכברים, נוירון פוסט סינפטי אחד בC1 ושותלים בו אלקטרודה רושמת
  • מחפשים בCA3 3 נוירונים פרה-סינפטים:
  • נוירון המקיים מראש סינפסה חזקה עם הנוירון הפוסט סינפטי
  • 2 נוירונים פרה סינפטיים המייצרים סינפסה חלשה  עם הנוירון הפוסט סינפטי
  • ברקמת היפוקמפוס אחת – מפעילים את W1 + S יחד, מפעילים לסירוגין בנפרד את W2
  • המטרה: להראות שהסינפסה החלשה שהופעלה עם הסינפסה החזקה יחד היא זו שתתחזק בלבד.
  • חזרו על הניסוי עם אותם נוירונים אבל הפוך (W2 במקום W1), נצפה שW2 תתחזק.
ממצאים: ההשערות אוששו – הסינפסה החלשה שהופעלה בצמוד לסינפסה החלשה, התחזקה.
💡אישוש לחוק הב – סינפסה חלשה שעובדת שוב ושוב בזמן שהתא הפוסט סינפטי פעיל, מתחזקת.
💡לא הכרחית סינפסה חזקה שתפעל במקביל

אופן:
  • בהמשך לניסוי הקודם
  • כעת נשארים עם נוירון פוסט סניפטי בCA1 שמקיים קשר עצבי עם נוירון פרה סינפטי בשדה CA3 ובינהם קשר חלש, כלומר כשמועבר גירוי מקבלים EPSP חלש בנוירון הפוסט סינפטי.
  • שותלים אלקטרודה מגרה בפרה-סינפטי ואלקטרודה שמסוגלת למדוד ולקבע מתח ממברנה בנוירון הפוסט סינפטי.
  • מחלקים ל3 תנאי מחקר:
  • דה-פולריזציה פוסט סינפטית
  • גרייה של סינפסה חלשה (תדר נמוך כדי לא לייצר LTP אסוציאטיבי)
  • שילוב 1+2
ממצאים:
  • תנאי 1 – עירור חלש
  • תנאי 2 – עירור חלש
  • תנאי 3 – עירור חזק
  • רצפטור לגלוטמט
  • הפעלה: 2 תנאים -
    • נ"ט - גלוטמט נקשר אל הרצפטור
    • דה פולריזציה – משחררת את יון המגנזיום שחוסם את התעלה
  • השפעה: יוני סידן נכנסים לתא הפוסט סינפטי, ולהפעיל מספר תגובות
  • היפוקמפוס: מכיל צפיפות גבוהה של רצפטור NMDA

איך ניתן לאתר מיקום הרצפטור במוח?
הרצפטור הוא חלבון, ניתן בעזרת אימונוציטוכימיה – נטפטף חולבן ספציפי עבורו על חתך מוח ונקבל צביעה באזורים בו הוא קיים.


🔬השפעת NMDA בתהליך LTP
💡אנטגוניסט לרצפטור NMDA חוסם את היכולת לייצר LTP.
💡הפעלת הרצפטור היא תנאי הכרחי לחיזוק סינפטי

אופן:
  • ניתן לטפטף על רקמת ההיפוקמפוס חומר שחוסם את רצפטור NMDA ונבדוק מה קורה במקביל להפעלת LTP
  • בעזרת סמים שחוסמים את הרצפטור NMDA, אנטגוניסטים, למשל AP5
ממצאים:
  • בקבוצת ביקורת אחרי גרייה הLTP עבד כצפוי
  • בקבוצה בה השתמשו באנטגוניסט לא נוצר LTP
  1. הפעלת סינפסה חזקה (בהנחה שגורמת לדה-פולריזציה מספיק חזקה)
  2. פוטנציאל פעולה הולך קדימה באקסון וגם ההדף שלו הולך אחורה לדנדריטים
  3. פוטנציאל הפעולה בדנדריטים מסלק את יון המגנזיום מקולטן הNMDA בסינפסה החלשה
  4. אם ורק אם במקביל זה הפעלה של הסינפסה החלשה (מהנוירון הפרה סינפטי) והפרשה של גלוטמט
  5. רצפטור NMDA יעבוד, התעלה תיפתח ויוני סידן יכנסו
  • בSpine נמצאים לא מעט אנזימים תלויי סידן
  • כל זמן שיוני הסידן לא נמאצים שם, הם לא יכולים לעבוד, ולכן פשוט צפים בציטופלזמה
  • ברגע שיוני סידן נכנסים הם מפעילים את אותם אנזימים ונקבל שרשרת תגובות ביוכימיות
Calcium-calmodulin kinase type 2
אנזים תלוי Ca+2
  • יוני סידן מפעילים אותו
  • לוקח כ-108 שניות להפעילו מרגע כניסת הסידן
  • לקראת הסוף מתרחק לפנים הדנדריט כדי למשוך עוד אנזימים כמוהו לעבוד

🔬נוקאאוט ל CaM-KII
💡פגיעה באנזים מונעת חיזוק סינפסה

אופן: ניקח פיסת היפוקמפוס אצל עכברי נוקאאוט – אצלם הרסו באופן נקודתי את הגן המקודד ל CaM-KII
ממצאים: קושי לכל הפחות ביצירת LTP, הסינפסות לא מצליחות להתחזק
  • האנזים CaM-KII מתחיל להיקשר אל הציטוסקלטון, השלד התוך תאי
  • בכך דוחף ומעצב מחדש את העוקץ הדנדריטי, ה-Spine
  • בפועל ממש דוחף ומרחיב את העוקץ
  • מגדיל את שטח הפנים של הדנדריט כך שיש יותר מקום ליותר רצפטורים לגלוטמט – AMPA
  • AMPA – תעלת נתרן תלוית גלוטמט שאינה מצריכה דה פולריזציה להפעלתה.
  • האנזים מגייס את רצפטורי AMPA שנמצאים בבסיס הדנדריט ומוליך אותך אל הממברנה החדשה שהתרחבה.
  • כעת הממברנה גם מכילה יותר רצפטורים ופשוטה להפעלה – חזקה כי אינה תלויה בסינפסה חזקה, הסינפסה חזקה ועצמאית
  • בהפעלת הרצפטור AMPA נפתחת תעלת נתרן ונקבל דה פולריזציה
  • התהליך חוזר חלילה כל עוד מופרש גלוטמט לסינפסה ויש דה פולריזציה
  • בנוירון הפוסט סינפטי קיים אנזים נוסף: NOS – מסתנז את החומר NO (שומני ולכן עובד בקלות ממברנות, מתפזר מאוד מהר מהרגע שנוצר, אינו יציב ולכן מתפרק מהר)
  • סידן מפעיל את האנזים NOS שכבר נמאצ בSpine
  • האנזים מייצר NO שמתפזר אל מחוץ לדנדריט, יכול להיכנס לתא הפרה סינפטי
  • מפעיל אנזימים שונים שמגבירים את יצירת ואריזת הגלוטמט
  • בתהליך הLTP הוא לטווח קצר יחסית, תוך שעה הסינפסה כבר חזקה בהנחה שבוצע  LTP יעיל.
  • לא כל סינפסה שהתחזקה תישאר כזו
  • חלקן נחלשות חזרה וחלקן נשארות חזקות באופן יציב יותר
  • כדי לחזק לטווח הארוך חייב להיות תהליך אקטיבי נוסף
  • הייצוב והקיבוע של הסינפסה מחייב תהליכים ארוכי טווח של שימור
  • כלומר ניתן לחלק את הLTP ל-2 כאשר הראשון הוא LTP מוקדם
  • אם נרצה לשמור/לעשות פיקסציה של המצב חייב לעבור לשלב הבא של LTP – LTP ךטווח ארוך
  • נהיה חייבים לראות הגברה בסינתזה של חלבונים סביב התקופה בה החיזוקים הסינפטיים קורים
  • למשל אם נטפטף על ההיפוקמפוס סם שחוסם סינתזה של חלבונים חדשים, נקבל LTP אך הוא יתפוגג לטווח הארוך.

PKM ζ
  • התגלה כמאוד חשוב לשימור חיזוק סינפטי לטווח הארוך
  • תאים בהיפוקמפוס שנמנע בהם פעילות או יצירה של החלבון אחרי LTP – ניתן יהיה לחזק סינפסה אבל החיזוק לא נשמר.
  • יצירת החלבון חייבת לקרות תוך שעה מרגע תחילת החיזוק
  • כלומר אם נפריע ליצירת החלבון לאחר טווח השעה, לא נפריע לחיזוק לטווח ארוך
  • עוזר להחזיק את הAMPA בסינפסה – מונע חזרה פנימה

Long term depression
  • לא חייבת להיות פגיעה בחלבונים כדי להחזיר סינפסה להיות חלשה
  • לפעמים אין לנו יותר צורך בלמידה שנוצרה
  • למשל אם צליל כבר לא מנבא אוכל, אז הצליל כבר לא רלוונטי וצריך ללמוד שהוא לא מנבא אוכל ולא לרייר.
  • ההחלשה של הסינפסה היא לא סתם שיכחה, לא כל סינפסה שמתחזקת חייבת לחזור להיות חלשה.
  • למשל ילד קטן שננשך על ידי כלב גדול, עלול לסבול עד סוף חייו מפוביה מכלבים.
  • סינפסה שעברה חיזוק יכולה גם להיחלש
  • התהליך אינו מבטל באופן מוחלט את תהליך הLTP, אלא באופן חלקי בלבד.
  • קל יותר לבצע חיזק חוזר.

איך מתבצע?
  • תעלות AMPA נשאבות פנימה חזרה
  • הרצפטור נשאב בחזרה עם פיסת ממברנה, אינו נודד חזרה אל הדנדריט, אלא נמצא בציטופלסמה של הSpine
  • מדובר בחלון הזדמנויות משמעותי ללמוד מחדש בצורה הרבה יותר קלה ויעילה, כי יש כבר תעלה מוכנה להתמקמות מחדש לממברנה.
  • פרדריק סקינר (1904-1990), הראשון שהראה בצורה מסודרת ומאורגנת כיצד חיזוקים משפיעים על התנהגות האורגניזם, אבי הביהביוזירם
  • בניסויים עבד עם תיבה שקרויה על שמו – תיבת סקינר
  • בתיבה קיימת דוושה, ברגע שלוחצת עליה מקבלת משהו בתמורה

חיזוק
  • כאשר מקבלים משהו בתמורה להתנהגות המעלה את הסיכוי לישנות ההתנהגות
  • חיובי: למשל מזון בתמורה ללחיצה
  • שלילי: למשל להפסיק משהו רע

עונש
  • כאשר מקבלים משהו בתמורה להתנהגות המפחית את הסיכוי להישנות ההתנהגות
  • חיובי: למשל הפעלת שוק חשמלי
  • שלילי: למשל לקחת מזון
  • הבסיס הוא לקיחת בחשבון נוירון שתופס את הגירוי, ונוירון מוטורי שיוצר את ההתנהגות
  • לפני הלמידה הקשר הנוירוני חלש יחסית – אין סיבה שהוא יהיה חזק.
  • ברגע ששני הנוירונים עובדים יחד וגם התקבל חיזוק, לא מספיק עדין לחיזוק הסינפסה
  • נוירון היודע להעריך כמה טובה/רעה התמורה/התוצאה, לדעת מתי קיבלתי חיזוק.
  • כששני הנוירונים מופעלים ביחד עם מערכת החיזוק, תתחזק הסינפסה
🔬 אזור במוח לחיזוק למידה?
אופן:
  • בשנות ה50 צוות חוקרים ביצעו מחקר בלמידה בחולדות
  • המטרה: להראות שקיים אזור במוח שגירוי חשמלי שלו, החיות ילמדו יותר בקלות
  • מאמנים חיות לרוץ במבוך
  • שותלים להן אלקטרודה מגרה
  • בכל פעם כשהיא מגיעה לנקודה מסוימת במבוך, מעבירים גירוי
  • כל חיה קיבלה אלקטרודה במקום אחר וקיוו שיגלו אזור מסוים שמחזק למידה
ממצאים:
  • לא נמצא אזור  ספציפי שמחזק למידה
  • אצל חלק מהחיות כשגירו אזור זהה שוב ושוב, הן חוזרות לאותה נקודה במבוך כאילו מבקשות לקבל גרייה נוספת

🔬ניסוי המשך בתוספת דוושת סקינר
💡המחזק המושלם - הפעלת MFB מייצרת חיזוק מושלם עד כדי שהחיה מוכנה לשלם מחיר כבד לכך
אופן:
  • בנקודה אליה שבה החולדה כל פעם עקב הגרייה, הוסיפו את הדוושה של סקינר
  • רצו לבדוק אם צימוד הגרייה המוחית והדוושה של סקינר ילמד אותה ללחוץ על הדוושה
ממצאים:
  • החולדה לחצה על הדוושה ללא הפסקה, על חשבון התנהגויות אחרות נחוצות בחייה כמו אכילה וכדומה
* במחקרי המשך קשים, אף הציבו שתי דוושות אחת בכל קצה כלוב וביניהן נתיב מחשמל. החיה הייתה מוכנה לעבור את הנתיב המחשמל רק כדי לקבל גרייה נוספת כל פעם מהדוושה הנגדית.
Medial forbrain bundle
  • המערכת אותה גילו הולץ ומילנר, המחזק המושלם
  • צבר אקסונים מהVTA ומהווים בסיס למסילה המזולימבית – מתחילה בVTA ומסתיימת באזורים הלימביים – היפוקמפוס והאמיגדלה, ובפרט גרעין האקומבנס
  • המסילה המזולימבית היא מערכת  החיזוק
  • מופרש ממנה דופמין אל גרעין האקומבנס ומגביר את פעילות
  • באופן טבעי המסילה עובדת בעיקר כשאנחנו מספקים צורך מסוים
  • למשל אוכלים לאחר רעב, שותים לאחר צמאון וכדומה
  • ניתן להפעיל על ידי:
    • מזון
    • סמים ממכרים
    • מראה של אדם אהוב
    • גירוי אירוטי
    • מוזיקה
    • אומנות חזותית
    • זכיה בכסף
    • שיתוף פעולה
    • קבלת משוב חיובי
    • סרטונים בטיקטוק – לא כולם, ספציפית אלו שמוצעים למשתמש על סמך מה שאוהב לצפות בו.
  • אינה עובדת כל פעם שקורה לנו משהו מחזק, אלא משהו מחזק שאינו צפוי, כלומר מטרתו לא רק לאותת על משהו טוב שקרה בסביבה, אלא להפנות תשומת ליבנו להבין מה גרם לכך כדי שנדע לחזור עליו.
  • עוסקת ביכולת לקשור בין פרטים מורכבים
  • בשונה מלמידה סנסורית ומוטורית העוסקת רק בהיבט אחד נכנס/יוצא, למידת התניות קלאסית ואופרנטית העוסקת ביכולת לקשור בצורה פשוטה יחסית בין גירוי אחד לתגובה, בלמידת יחסים נרצה לקשור ביחד הרבה פרטי מידע עם דפוסים שונים של תגובות.
  • קשור בלמידת  היחסים, לחבר הכל יחד
  • מקבל מידע מכל מקום במוח ומוציא אליו חזרה:
    • Uniodal Cx – קורטקסים אסוציאטיביים (שמיעתי, ראייתי וכדומה) מספקים מידע על מי מעורב בסצנה, מה קורה בה, על הפרטים עצמם. נכנס אל הPerirhinal
    • Multimodal Cx – מידע קורטיקלי מאזורים שמחברים כמה אזורים, למשל חיבור צליל למראה, מראה לזיכרון של מגע וכדומה, מספקים מידע על איפה ומתי, נכנסים אל ה-Parahippocampal/
  • שני סוגי המידע נכנסים אל ה-Entrohinal Cx
  • ומשם אל ההיפוקמפוס
  • בתוך ההיפוקמפוס על ידי חיזוק הסינפסות שנעשה בו, יכול להוציא את המידע חזרה אחורה, ולהשפיע על האזורים הפרה סינפטיים לו הן מיידית והן לפני כן, כך שבסופו של דבר המידע מגיע אל האזורים הקורטיקלים האסוציאטיבים חזרה.
  • למשל זיכרון לתמונות יגיע לקורטקס האסוציאטבי החזותי, זיכרון לצלילים יגיע לקורטקס האסוציאטיבי שמיעי וכדומה.
  • הרס ההיפוקמפוס יפגע בלמידת יחסים אך לא יפגע בהתניה פשוטה
🔬 Morris water maze – נקודת התחלה זהה
💡עכברים לומדים למידה פשוטה
אופן:
  • שמים עכבר לשחות בבריכת מים
  • השחייה גוזלת משאבים ויעדיפו לעמוד אם יתאפשר להם
  • אינם בסכנת תביעה
  • בעומק הבריכה מוצבת פלטפורמה עליה העכבר יכול להיעמד ולנוח
  • המים עכורים
  • מכניסים מידי יום את העכבר לאותה נקודה בבריכה ומודדים כמה זמן לוקח לו להגיע לפלטפורמה
ממצאים: זמן ההגעה לפלטפורמה מתקצר ככל שמבצעים יותר ימים

🔬 Morris water maze – נקודת התחלה שונה
💡עכברים לומדים רמזים מרחביים ורכשו למידת יחסים – למידה מרחבית
אופן:
  • בריכה, פלטפורמה – זהים לקודם
  • ההבדל – נקודת התחלה שונה מידי יום.
  • העכבר לא יכול לשחות באותו אופן כמו ששחה ביום הקודם ולשחזר זאת, אלא חייב להבין תחילה איפה הוא נמצא ביחס לפלטפורמה
  • מקשטים את הסביבה  ברמזים מרחביים
  • נמדוד כמה זמן לוקח לו להגיע לפלטפורמה
ממצאים: זמן ההגעה  מתקצר  גם כן כמו בניסוי הראשון

🔬 Morris water maze – הרס היפוקמפוס בלמידה מרחבית
💡ההיפוקמפוס הכרחי ללמידת יחסים
אופן:
  • מטלת למידה מרחבית בבריכת המבוך  של מוריס
  • מדידת זמן הגעה לפלטפורמה של חיות שהרסנו להן את ההיפוקמפוס ביחס לחיות ביקורת עם היפוקמפוס תקין
ממצאים: ללא היפוקמפוס לא הצליחו ללמוד איך להגיע מהר יותר לפלטפורמה

🔬 Morris water maze – הרס היפוקמפוס בלמידה פשוטה
💡ההיפוקמפוס אינו הכרחי ללמידה
אופן:
  • מטלת למידה פשוטה בבריכת המבוך  של מוריס
  • מדידת זמן הגעה לפלטפורמה של חיות שהרסנו להן את ההיפוקמפוס ביחס לחיות ביקורת עם היפוקמפוס תקין
ממצאים: גם ללא היפוקמפוס זמן ההגעה לפלטפורמה התקצר, אך לקח מעט יותר זמן ללמוד.

🔬למידה מרחבית אצל יוני דואר
💡ההיפוקמפוס הכרחי ללמידה מרחבית
אופן: הרסו ליוני דואר את ההיפוקמפוס
ממצאים: היונים לא ידעו לחזור הביתה בצורה תקינה, הראו ליקוי משמעותי מבחינת התמצאות במרחב

🔬נהגי מוניות בלונדון
💡ההיפוקמפוס נקשר ללמידה מרחבית גם אצל בני אדם
אופן:
  • מדדו את נפח ההיפוקמפוס שלנהגי  מוניות בלונדון
  • נהגי מוניות כדי  לקבל את הרישיון למקצוע חייבים ללמוד ולעבור מבחן מסכם על המפה של לונדון
ממצאים: אצל נהגים שעובדים כבר כמה שנים כנהגי מוניות בלונדון, ההיפוקמפוס גדול יותר
ביקורת: סיבתי בלבד, הסבר חלופי – מי שיש לו היפוקמפוס גדול יותר, נהנה יותר לנווט במרחב ובוחר במקצוע זה
  • מייצרים מפה מנטלית של המרחב
  • מזהים איפה הראש נמצא ביחס למרכב וכיוונו
  • נוירוני גבול – פועלים בזיהוי קצוות השדה

🔬נוירוני ההיפוקמפוס ותפקידם בלמידה מרחבית
💡ההיפוקמפוס יוצר מפה מרחבית ולכל קבוצת תאי מקום משויך אזור מסוים
אופן:
  • שתל החוקר לעכבר באזורים שונים בהיפוקמפוס אלקטרודה מודדת
  • נתן לעכבר להסתובב בחלל ריק
ממצאים: לאחר שהעכבר נכנס לחלל ולהסתובב בו, הנוירונים מתחילים להגיב לאזור  אחר במרחב. אחרי שהעכבר עבר את המרחב, ההיפוקמפוס מתחיל לייצר מפה קוגנטיבית. כל קבוצת נוירונים ממפה אזור מסוים במרחב, וכשהוא נמצא באזור מסוים הוא מתחיל לעבוד.

🔬ציפורי שיר
💡היפוקמפוס יכול לקודד במרחב מיקום מסוים ולאותת כשנמצאים בו
  • ציפורי שיר מלקטות וטומנות מזון במקומות שונים באדמה
  • יודעות להגיע בחורף בדיו לאותו המקום בו טמנו ולהוציאו.
  • בהיפוקמפוס שלהם קיימים נוירונים המקודדים את המקום בו טמנה, כשהיא נמצאת בהם  הם יורים

🔬עטלפים
💡היפוקמפוס ממפה בתלת מימד
אופן:
  • בנו מנהרה באורך של כמה עשרות מטרים לעטלפים
  • העטלפים חוברות לאלקטרודה אלחוטית שנשתלה בהיפוקמפוס  שלהם
  • נתנו להם לעוף במנהרה
ממצאים:
  • הנוירונים שלהם ממפים בתלת מימד - כל נוירון עובד במיקום שונה וייחודי במרחב
  • נוירונים פעלו גם בזיהוי תעופה של עטלפים שמגיעים מולם, על מנת לא להתנגש בהם

🔬תאי מקום/מרחב ולמידה
💡למידת יחסים מסוגים שונים מחזקת לא רק את הסוג הנלמד, אלא גם סוגים אחרים
אופן:
  • העבירו סטודנטים מבחן קוגניטיבי - הוצגה להם סדרת תמונות, עשו מטלה קוגנטיבית שמסיחה את הדת, הציגו להם תמונות חדשות והיו צריכים לציין איזו הופיעה במקור, אילו דוגמאות לא הופיעו אבל  שייכות למשפחה דומה, ואילו מעולם תוכן חדש.
  • ביקשו מסטודנטים לשחק במשך חודש מיינקראפט
  • כל קבוצה באסטרטגיה שונה:
    • Free building -  לבנות מבנה פשוט, לא לחקור את הסביבה - ביקורת
    • Free exploration - לבנות מבנה פשוט, לחקור בצורה מעמיקה את הסביבה – היבט מרחבי יחיד
    • Directed building - לבנות מבנה מורכב, לא לחקור את הסביבה – היבט מרחבי יחיד
    • Explore & Build - לבנות מבנה מורכב, לחקור בצורה מעמיקה את הסביבה – שני היבטים מרחביים
  • לאחר חודש הכניסו אותם למעבדה והעבירו אותם מבחן קוגניטיבי כמו בתחילת הניסוי
ממצאים:        
  • Free building -  לא השתפרו
  • Free exploration – השתפרו מעט
  • Directed building – השתפרו מעט
  • Explore & Build – השיפור הכי משמעותי
  • ככל שנלמד ונתרגל יותר ההיפוקמפוס משתנה יותר
  • לא משנה מה נלמד
  • השינוי העיקרי הוא היכולת לייצור נוירונים חדשים – נוירוגנזה

איך זה קורה?
  • בשלבי ההתפתחות הראשוניים של הפרט, תאי אב עוברים חלוקה סימטרית/אסימטרית ויכולים לנדוד
  • חלק מתאי האב לא מתנוונים ולא הופכים להיות אסטרוציטים, אלא נשארים תאי אב בSubgranular zone
  • התאים באזור זה יכולים להתחלק, עוברים דפרנציאציה והופעים לנוירון צעיר.
  • הנוירון הצעיר נודד וממשיך להתפתח בהתאם לתפקידו עד לנוירון בוגר.
  • הנוירון הבוגר מתמקם, יוצרים קשרים סינפטיים ואף יכולים ליצור LTP וחיזוק סינפסות בהם ובנוירונים אחרים

🔬נוירוגנזה בחולדות
💡ככל שעכברים לומדים יותר, כמות הנוירונים הצעירים שנוצרים בהם גדולה יותר, אך קורה רק בלמידה מורכבת
אופן: מודדים יצירת נוירונים חדשים במוח של חולדות בסוגים שונים של למידה
ממצאים:
  • למידת התניה – ביחס לקבוצת ביקורת שלא למדה, אין הגברה ביצירת נוירונים צעירים בהיפוקמפוס
  • למידה מרחבית – הגברה ביצירית נוירונים צעירים בהיפוקמפוס


מה עוד מגביר נוירוגנזה?
  • ספורט – מגביר נוירוגנזה, מספיק להוסיף גלגל ריצה לעכבר בכלוב, אפשר לראות היפוקמפוס גדול יותר ונוירונים צעירים בכמות גבוהה יותר
  • טיפול נגד דיכאון – כל התרופות מכל המשפחות כולל TMS ונזעי חשמל, בעלות מנגנון משותף שמגביר נוירוגנזה.
🔬מחקר בבעלי חיים
💡באמצעות ראקטיבציה של הזיכרון ומניפולציה עליו, להחזיר לזמן קצר את הזיכרון להיפוקמפוס ולהפריע לו בגיבוש הזיכרון, ולמחוק את הזיכרון שנוצר קודם. לפני שעבר לקורטקס.
שאלת המחקר: אם לוקח זמן לזיכרונות לעבור מההיפוקמפוס לקורטקס, נוכל להשפיע ולשנות אותו בזמן זה?
אופן:
  • נעשה במעבדה של פרופסור לדו – מעברת מחקר למידה רגשית
  • עוזר המחקר שלו הציע לחקור מחיקת זיכרונות ולדעתו יודע איך לעשות זאת
  •  יצר אצל עכברים התנית פחד – שוק חשמלי ביחד עם צליל, וידא שהעכברים אכן מפחדים מהצליל
  • לחלקם הזריק ישר אחרי התניית הפחד אנטיביוטיקה שפוגעת בסינתזת החלבונים (פוגע בLTP לטווח ארוך)
  • עכברים עם אנטיביוטיקה אכן לא רכשו את התניית הפחד
  • הרחיב את לוחות הזמנים: הזריק את האנטיביוטיקה רק בערב, הזיכרון כן נשמר.
  • בהמשך ביצע התניית פחד, ולאחר כמה זמן חזר על הלמידה של התניית הפחת אך הפעם באותם עכברים הזריק ישר אנטיביוטיקה.
ממצאים: החיות לא הראו יותר התניית פחד, למרות שכבר רכשו אותה בעבר.

🔬מחקר בבני אדם
💡גם בבני אדם כשנעשה ריאקטיבציה של הזיכרון, נפתח חלון הזדמנויות לשנות את הזיכרון החדש ואף הקודם. לפני שעבר לקורטקס.
 
אופן:
  • הכניסו נבדקים בריאים למעבדה
  • הראו להם סדרת תמונות
  • חלקן זווגו עם צליל מפחיד, אמורים לייצר התניית פחד.
  • חלק לא זווגו עם צליל מפחיד, לא אמורים לייצר התניית פחד.
  • יום למחר חזרו, ועברו ריאקטיבציה, ביצעו שוב את ההתניה, הפעם מחציתם קיבלו את הסם פרופרנולול – אנטגוניסט אדרנרגי שבין השאר מעכב את האמיגדלה, אמור להפריע להתגבשות מחדש התניית פחד.
  • ביום השלישי הוכנסו למבחן זיכרון והראו להם את כל התמונות – עם ובלי התניית הפחד, ובדקו תגובתם
ממצאים:
  • A: התניה מחודשת ללא סם – הראו תגובת פחד, תמונות ביקורת ללא תגובת פחד.
  • B: התניה ללא ריאקטיבציה, עם סם – הראו תגובת פחד, תמונות ביקורת ללא תגובת פחד.
  • C: התניה מחודשת עם סם – לא הראו תגובת פחד כלל
  • מצב של שיכחה
  • שיכחה טבעית: אנשים יכולים לשכוח באופן טבעי ולא פתולוגי דברים, למשל מידע שאינו שימושי או למדנו ממש מזמן
  • שיכחה פתולוגית: שיכחה שמגיעה במצבים של דימנציות, או פגיעה וחבלה עצבית
שיכחון למוקדם Retrograde amnesia
  • אדם שוכח את העבר
  • בדר"כ יהיה מוגבל בזמן, שנים ספורות לאחור, לא כל הזיכרון
  • ככל שהפגיעה ביותר אזורים של ההיפוקמפוס, ישכח יותר שנים לאחור.
  • נדיר מאוד ששוכחים הכל.

שיכחון למאוחר Anterograde amnesia
  • האדם זוכר את מה שהיה עד רגע הפגיעה
  • לא מצליח לייצר יותר כלל זיכרונות חדשים
  • נובע  מפגיעה בשדה CA1
  • התיעוד הראשון לשיכחון למאוחר
  • על ידי אנטון קורסקוף בסוף המאה ה19, רופא שזיהה אצל אלכוהוליסטים מפתחים תסמינים של שיכחון למאוחר.
  • בעת פטירתם חקר את מוחם
  • גילה שעיקר הפגיעה מתרחש ב-Mammillary bodies
  • הנוירונים באזור התנוונו
  • אחד מאתרי הפלט המשמעותיים של ההיפוקמפוס
  • נובעת ממחסור בטיאמין עקב התזונה הלקויה – הקלוריות מגיעות בעיקר מהאלכוהול ואינם מרגישים רעבים, האלכוהול פוגע ביכולת לספוג טיאמין
  • ככל שהאדם שותה יותר נראה יותר פגיעה בזיכרון למאוחר
  • כיום אנו רואים ביטוי לסנדרום בעיקר עקב פגיעות ראש, או אנשים שעוברים מחלה שפוגעת בנוירונים כמו דלקת מוח ויראלית/נגיפית.
  • ברוב המקרים המקור לפגיעה גורם לפגיעות נוספות במוח לכן מתלוות גם פגיעות שאינן קורסקוף בלבד.

רקע והיסטוריה
  • בתור ילד סבל מאפילפסיה, ייתכן שנבעה מתאונת אופנוע ופגיעת ראש שעבר
  • חווה התקפים רבים ביום
  • פנה לנוירולוג אשר ביצע  EEG וזיהה שהמוקד האפליפטי הוא באונה הטמפורלית המדיאלית
  • הציע להוציא את האונה בשתי ההמיספרות כדי להפחית את ההתקפים, כך בוצע.
  • נולד בשנת 1926, עבר את הניתוח בגיל 27, חי עוד לא מעט שנים עד שנת 2008
  • שוכן לאחר הניתוח במוסד סיעודי - כשגילו את המצב של HM הבינו שהוא לא יוכל לנהל חיים עצמאיים יותר, לא יכול לנווט במרחב, ללמוד אנשים חדשים, כולל זוגיות.

אחרי הניתוח

אפילפסיה - הניתוח אכן עזר להתקפים

תפקוד לקוי –
  • שיכחה למוקדם - כשנתיים אחורה, לא זכר את הרופאה שניתח אותו או את ההסכמה שלו לניתוח כשהתעורר.
  • שיכחה למאוחר – למרות שהרופא הסביר והזכיר לו, ברגע שדעתו של HM הוסחה הוא שאל שוב ושוב את אותה השאלה, כלומר לא הצליח לייצר זיכרונות חדשים
  • למידת יחסים - לא יכל לנווט במרחב, אינו עצמאי.

תפקוד תקין -
  • זיכרון לטווח קצר – כל עוד לא הוסחה דעתו יכל לנהל שיחה ולענות על שאלות
  • אישיות - נתפס במהלך החיים כאדם שמח ורגוע, למרות שלאורך כל חייו המשיכו לחקור אותו, לא הפריע לו, ובכל מקרה לא זכר שזה קרה
  • למידה תפיסתית - בהצגת סדרת תמונות כל יום בחלקים, חלקי תמונה, מיום ליום הוא מצליח לזהות מוקדם יותר את התמונה. למרות שאינו זוכר שראה את התמונות ושלמד אותן, כלומר אין זיכרון דלקרטיבי או אפיזודי.
  • למידה מוטורית – פעולות כמו העתקה, ציור במסלול הפוך (מול מראה), מיום ליום הצליח לסיים את המשימה מוקדם יותר.
  • למידה סנסורית – קיימת
  • התניות – גם כן יש, ראשית נמדד עם משב אוויר לעין שבא יחד עם צליל, גורם לאחר יצירת התנייה למצמוץ בהשמעת הצליל.
  • מצב של ירידה באספקת החמצן עקב חנק, עצירת נשימה וכדומה.
  • אזור CA1 הכי רגיש וגורמת לשיכחה למאוחר.
  • ככל שהאנוקסיה ממושכת יותר ייפגעו עוד אזורים במוח
  • בשדה CA1 הצפיפות הגבוהה ביותר של קולטני NMDA
  • במצב תקין בהפעלתם מכניסים לתאים הרבה נתרן וסידן ועושים דה פולריזציה משמעותית
  • בדר"כ כמות הגלוטמט שנמצאת בסינפסת ההיפוקמפוס מספיקה בשביל לייצר אקסיטציה תקינה להפעלת הנוירונים
  • באנוקסיה אסטרוציטים משחררים המון גלוטמט אל הסינפסה, הכמות האדירה של גלוטמט פותחת בצורה מאוד מסיבית את הקולטנים NMDA ו-AMPA וכניסה מוגברת של נתרן וסידן ומים איתם, גורמת למוות של הנוירונים. כי הנוירון לא עומד בעומס.
🔬אירועים היסטוריים
אופן:
  • הכניסו נבדקים עם ובלי פגיעה בהיפוקמפוס למעבדה
  • הציגו להם שאלות בנוגע לאירועים היסטוריים שדווחו בצורה תקשורתית נרחבת, שסביר להניח שמכירים
  • בדקו עד כמה הם זוכרים את האירועים הללו
ממצאים:
  • ביקורת – זוכרים הכי טוב אירועים אחרונים, ככל שיותר אחורה בזמן זכרו פחות טוב
  • אמנזיה – המצב הפוך, זוכרים יותר טוב היסטוריה רחוקה, שנים אחרונות פחות טוב

🔬מחקר בבעלי חיים
💡בלמידת יחסים – להיפוקמפוס תפקיד קריטי בקונסולידציה של הזיכרון עצמו
💡עם הזמן, הזיכרון מועבר מההיפוקמפוס לאחסון בקורטקס באופן בלעדי
 
אופן:
  • אימנו חיות במשימת למידה מרחבית
  • אצל מחצית עיכבו אזור במוח – היפוקמפוס או PFC
  • נתנו לחיות 30 ימים לנוח.
  • למחצית שלא עיכבו קודם, עיכבו כעת באותה חלוקה
  • הכניסו אותם למבחן זיכרון עבור אותה מטלה שהתאמנו עליה בהתחלה
  • וידאו שההזרקה באמת מנעה את פעילות נוירוני המטרה, על ידי אימונו ציטוכימיה עם חלבון FOS
ממצאים:
  • עיכוב היפוקמפוס מיד אחרי אימון – ביצעו פחות טוב ביחס לביקורת ועיכוב לפני מבחן
  • עיכוב קורטקס מיד אחרי אימון – ביצוע זהה
  • עיכוב היפוקמפוס לפני מבחן - ביצוע מעט טוב יותר מביקורת והרבה יותר טוב מאחרי אימון
  • עיכוב קורטקס לפני מבחן - ביצעו פחות טוב ביחס לביקורת ועיכוב לפני מבחן
בהיפוקמפוס:
  • כלומר מיד אחרי האימון, חייבים היפוקמפוס עובד, אם לא יעבוד לא  נצליח לקודד את הזיכרון ולהעביר אותו לזיכרון לטווח הארוך
  • תהליך הקונסולידציה מחייב היפוקמפוס תקין מיד לאחר הלמידה
  • כשהמידע כבר מקודד אין צורך בהיפוקמפוס פעיל.
  • כלומר במשך 30 ימי המנוחה – בשלב מסוים קודד המידע
בקורטקס:
  • נוכל לזכור מידע גם לאחר 30 יום גם אם לאחר הלמידה הקורטקס לא היה פעיל
  • אך בזמן ביצוע המטלה, כשנדרשת שליפה של הזיכרון, חייב תפקוד PFC

🔬מחקר בבני אדם
💡גם אצל  בני אדם קיים מנגנון המעביר את הזיכרון מההיפוקמפוס לקורטקס
💡לוקח לבני אדם יותר זמן מבעלי חיים לעשות העברה זו
אופן:
  • בדקו תפקוד היפוקמפוס ביחס למרחק שבר מהזמן שבו הזיכרון התגבש
  • עבדו עם האירועים מהחדשות, ההיסטוריים שסביר שיכירו
ממצאים:
  • היפוקמפוס – 3-6 שנים אחורה הכי הפעילו את ההיפוקמפוס, זכרונו מאוחרים יותר ההיפוקמפוס פחות מעורב
  • בקורס התמונה הפוכה – זיכרונות חדשים מפעילים פחות קורטקס, זיכרונות ישנים מפעלים יותר
🔬מחקר בבעלי חיים
💡באמצעות ראקטיבציה של הזיכרון ומניפולציה עליו, להחזיר לזמן קצר את הזיכרון להיפוקמפוס ולהפריע לו בגיבוש הזיכרון, ולמחוק את הזיכרון שנוצר קודם. לפני שעבר לקורטקס.
שאלת המחקר: אם לוקח זמן לזיכרונות לעבור מההיפוקמפוס לקורטקס, נוכל להשפיע ולשנות אותו בזמן זה?
אופן:
  • נעשה במעבדה של פרופסור לדו – מעברת מחקר למידה רגשית
  • עוזר המחקר שלו הציע לחקור מחיקת זיכרונות ולדעתו יודע איך לעשות זאת
  •  יצר אצל עכברים התנית פחד – שוק חשמלי ביחד עם צליל, וידא שהעכברים אכן מפחדים מהצליל
  • לחלקם הזריק ישר אחרי התניית הפחד אנטיביוטיקה שפוגעת בסינתזת החלבונים (פוגע בLTP לטווח ארוך)
  • עכברים עם אנטיביוטיקה אכן לא רכשו את התניית הפחד
  • הרחיב את לוחות הזמנים: הזריק את האנטיביוטיקה רק בערב, הזיכרון כן נשמר.
  • בהמשך ביצע התניית פחד, ולאחר כמה זמן חזר על הלמידה של התניית הפחת אך הפעם באותם עכברים הזריק ישר אנטיביוטיקה.
ממצאים: החיות לא הראו יותר התניית פחד, למרות שכבר רכשו אותה בעבר.

🔬מחקר בבני אדם
💡גם בבני אדם כשנעשה ריאקטיבציה של הזיכרון, נפתח חלון הזדמנויות לשנות את הזיכרון החדש ואף הקודם. לפני שעבר לקורטקס.
 
אופן:
  • הכניסו נבדקים בריאים למעבדה
  • הראו להם סדרת תמונות
  • חלקן זווגו עם צליל מפחיד, אמורים לייצר התניית פחד.
  • חלק לא זווגו עם צליל מפחיד, לא אמורים לייצר התניית פחד.
  • יום למחר חזרו, ועברו ריאקטיבציה, ביצעו שוב את ההתניה, הפעם מחציתם קיבלו את הסם פרופרנולול – אנטגוניסט אדרנרגי שבין השאר מעכב את האמיגדלה, אמור להפריע להתגבשות מחדש התניית פחד.
  • ביום השלישי הוכנסו למבחן זיכרון והראו להם את כל התמונות – עם ובלי התניית הפחד, ובדקו תגובתם
ממצאים:
  • A: התניה מחודשת ללא סם – הראו תגובת פחד, תמונות ביקורת ללא תגובת פחד.
  • B: התניה ללא ריאקטיבציה, עם סם – הראו תגובת פחד, תמונות ביקורת ללא תגובת פחד.
  • C: התניה מחודשת עם סם – לא הראו תגובת פחד כלל