תיאוריה- יש סוגים רבים של תאוריות בעולם, למשל התאוריה הפסיכואנליטית של פרויד, דארווי, תאוריית הסינפסה.
- מודל נפשי/פנימי שמשערים שקיים
למשלBaddeley et al., 1984
תהליך שינון הגייתי בזיכרון העבודה, הזיכרון האנושי עובד על קוד פנימי של צליל. אנחנו זוכרים איך דברים נשמעים, לא איך הם נראים. מנגנון זה משמש אותנו כדי לחזור על רשימת מילים מיד לאחר שהוצגה לנו, אנו משננים בראשנו את צלילי המילים בזמן שהן מוצגות לנו.
ניבויים- מתוך התאוריה החוקר גוזר ניבויים/השערות תצפיתיות
- קשרי גירוי-תגובה מנובאים
למשלBaddeley et al., 1984
נזכור יותר מילים מרשימת מילים קצרות, מאשר מילים ארוכות. את המילים הקצרות לוקח פחות זמן לשנן, כך נספיק לשנן יותר.
ניסוי- על מנת לבדוק את הניבוי, חייבים לבצע ניסוי אמיתי עם נבדקים אמיתיים
- התאוריה היא תאוריטית בלבד, יש צורך להפריך או לאשש אותה
- מתקבלות תוצאות/ממצאים כך החוקר יכול לבדוק הבדלים, ולהסיק האם הניבוי של התאוריה נכון או לא
- הניסוי כולל משתנה תלוי ובלתי תלוי, ולכל משתנה הגדרה אופרציונלית
למשלBaddeley et al., 1984- משתנה בלתי תלוי: אורך המילה, ערכים – מילה קצרה (הבהרה אחת) ומילה ארוכה (4 הבהרות)
- משתנה תלוי: אחוזי זכירה, ערכים 0-100%
- שיטה: היזכרות חופשית מיידית
- שלב הלמידה: לנבדקים הוצגה סדרת מילים
- שלב המבחן: הנבדקים התבקשו לרשום את המילים שהופיעו ברשימה
- תפעול אורך המילה: חוקר נותן ל10 אנשים רשימת מילים ארוכות, ול-10 אנשים רשימת מילים קצרות
- תוצאות: הנבדקים זכרו 77% מהמילים הקצרות, אך רק 60% מהמילים הארוכות
הערכת התאוריה
- בודקים האם הנתונים שהתקבלו, עולים בקנה אחד עם התאוריה
- משווים את התוצאות (ההבדלים) לניבויים
- האם הם מחזקים ומוכיחים את התאוריה, או מפריכים אותה.
- תוצאות תואמות: התאוריה אוששה וממשיכים בבדיקתה
- תוצאות לא תואמות: עדכון התאוריה או החלפתה
למשלBaddeley et al., 1984
לפי הניסוי, הניבוי אושש, התקבל אפקט (פער, הבדל במשתנה התלוי) אורך המילה – מצליחים להיזכר בפחות מילים מרשימה של מילים ארוכות מאשר מרשמה של מילים קצרות.