חוקר בנה שאלון הבוחן ערך עצמי (נבנה על ידי רוזנברג, 1965), שכלל 13 היגדים (3 פריטי סרק)
והועבר ל- 150 סטודנטים בשנה ראשונה ואחרונה ללימודם לתואר BA. להלן ההקדמה לשאלון:
"לפניך רשימה של תיאורים. הנך מתבקש לקרוא כל תיאור ולהחליט באיזו מידה הוא מתאים לך. השתמש במספרים מ- 1 עד 5 על פי הסולם הבא:
5 – נכון במידה רבה מאוד4 – נכון במידה רבה
3 – נכון במידה בינונית
2 – נכון במידה מועטה
1 – נכון במידה מועטה מאוד או בכלל לא
רשום את מספר התשובה לפני התיאור במקום המיועד לכך השתדל לתת תיאור כן ואמיתי ככל האפשר על התנהגותך, מחשבותיך והרגשותיך. אין תשובות נכונות או לא נכונות. להלן רשימת 10 הפריטים:
1. בסך הכול אני מרוצה מעצמי
2. לפעמים אני חושב שאינני שווה דבר
3. אני חושב שיש לי מספר תכונות חיוביות
4. אני מסוגל לעשות דברים באותה מידת הצלחה כמו רוב האנשים
5. אני חושב שאין לי סיבות רבות להיות גאה בעצמי
6. אני חושב שאני אדם בעל ערך לפחות במידה שווה לאחרים
7. הייתי רוצה שתהיה לי הרגשת כבוד יותר לעצמי
8. לעיתים אני מרגיש חסר ערך לחלוטין
9. יש לי יחס חיובי כלפי עצמי
10. בסך הכול אני נוטה לחשוב שאני כשלון"
א. איזה מרכיבים מההקדמה לשאלון היא כוללת ואלה היא לא כוללת?
ההקדמה כוללת רק את מרכיבים 6-אין תשובות נכונות/לא נכונות ו-7-הוראות ברורות. אינה כוללת את המרכיבים הראשונים.
ב. איזה אינדקס היית בוחר לבנות לשאלון? נמק והגדר ציון מינימום ומקסימום?
מדובר בשאלון ליקרט כי הפריטים מסודרים בסדר מקרי והם שווי משקל.
מס' פריטים רלוונטיים = 13 היגדים - 3 פריטי סרק = 10
סולם התשובות: 1-5, ציון מינימלי 10X1=10, ציון מקסימלי 10X5=50
*בניית האינדקס, כלומר חישוב ציון מינימום/מקסימום, יש להוציא פריטי סרק מהחישוב, אם נאמר שקיימים בשאלון
ג. מדוע כלולים פריטי סרק (סתמיים) בשאלון? הסבר בקצרה.
פריטי סרק הם פריטים שלא רלוונטיים לנושא המחקר והם מושתלים לאורך השאלון על מנת להסוות את הנושא הנחקר ובכך לצמצם הטיות מצד המרואיין כגון רציה חברתית.
ד. חלק את הציונים ל - 3 קטגוריות. (תן שם לכל קטגוריה וציין טווח ציונים)
טווח ציונים כללי:
חלוקה ל-3 קטגוריות:
החלוקה המתקבלת:
מס' פריטים | 13+1=14 | 13 | 13+1=14 |
מיקום פריטים | 37 עד 50 | 24 עד 36 | 10 עד 23 |
קטגוריה | ערך עצמי גבוה | ערך עצמי בינוני | ערך עצמי נמוך |
ה. לו היית מעוניין בהבחנה גסה יותר, לכמה קטגוריות היית מחלק? נמק והדגם
ככל שמספר הקטגוריות קטן יותר כך מבחינים בין פחות טיפוסים בתכונה הנמדדת ולכן ההבחנה בין האנשים נעשית גסה יותר.
במקרה שלנו בסעיף ד היו 3 קטגוריות, וגס יותר יהיה 2 קטגוריות
הטווח בקטגוריה יהיה:
ונקבל את החלוקה:
מס' פריטים | 20 | 21 |
מיקום פריטים | 50 עד 31 | 10 עד 30 |
קטגוריה | ערך עצמי גבוה | ערך עצמי נמוך |
ו. חלק מן הפריטים שנתנו מנוסחים כך שהסכמה עימם מעידה שהנבדק נוטה לערך עצמי גבוה
(סוג 1) וחלקם מנוסחים כך שהסכמה עימם מעידה שהנבדק נוטה לערך עצמי נמוך (סוג 2)
1. ציין אילו קביעות שייכים לכל אחד מהסוגים
מס פריט | סוג |
1 | 1 |
2 | 2 |
3 | 1 |
4 | 1 |
5 | 2 |
6 | 1 |
7 | 2 |
8 | 2 |
9 | 1 |
10 | 2 |
2. מדוע כלולים קביעות משני הסוגים?כלולים פריטים משני הסוגים על מנת לצמצם את הנטיה של המרואין - העדפת כיוון מסוים בסולם התשובות, על מנת לצמצם את הנטיה להשיב בחיוב/שלילה אוטומטית מבלי לקרוא את תוכן הפריט.
ז. סולם התשובות עלול ליצור הטיה הקשורה למרואיין
1. ציין מה שמה? כיצד היית מציע לפתור הטיה זו? נמק.סולם התשובות הוא 1-5, אי זוגי, כלומר קיימת תשובה אמצעית/ניטרלית שהיא 3.
עלולה להיווצר הטיה מצד המרואיין שמכונה - הימנעות מנקיטת עמדה, בורחים למרכז ומסמנים תשבה אמצעית תמיד ובכך ננעים מלנקוט עמדה.
הפתרון הוא לבטל את שובה האמצעית ולהפוך את סולם התשובות לזוגי, כך לאלץ את המרואיין לנקוט עמדה.
2. ציין מה היה ציונו של הנבדק שתמיד סימן כיוון זה.
נבדק שנמנע מלנקוט עמדה תמיד מסמן 3 ולכן ציונו:
ח. לפניך שלושה מקרים: נבדק 1 שעונה תמיד בשלילה; נבדק 2 בעל ערך עצמי נמוך ביותר; נבדק 3 שמנסה להרשים. מה לדעתך יהיה הציון בשאלון של כל אחד מהנבדקים? הצג חישוב.שלושה סוגים של נבדקים שיש לחשב את הציון הסופי ואז יש לזכור שאם בשאלון יש פריטים משני סוגים, יש להפוך את סולם התשובות של הפריטים ההפוכים (סוג 2).
לגבי פריטים רגילים - מה שמסמן זה מה שמקבל, לגבי ההפוכים - הנבדק מקבל ההפך ממה שסימן. לכן נקבל:
נבדק 1 -
נבדק 2 -
נבדק 3 - מנסה להציג עצמו כבעל ערך עצמי חיובי/גבוה
ט. עוזר המחקר הציע לנפות מהמדגם כל מרואיין עם ציון 30. האם אתה מסכים? נמק.
לא ניתן לנפות את כל מי שקיבל 30 בציון הסופי, כי ייתכנו פרופילים שונים של תשובות שיסתכמו לציון סופי זה, לכן עלינו לבדוק את פרופיל התשובות שלא הנבדק ורק מי שסימן אוטומטית 1 תמיד או 5 תמיד ומכן שסתר את עצמו לאורך השאלון, כלומר לא התייחס ברצינות למילוי השאלון וננפה אותו.
אלה שסימנו אמצע לא מנופים ממחקרים, כי זוהי אכן עמדתם והם לא סותרים את עצמם.
י. מהו סוג מערך הסקר שבוצע.
מערך הסקר הוא סקר חוזר במועדים שונים באותו מדגם, מערך פאנל, כי נאמר לנו שהסקר הועבר לאותם 150 סטודנטים בשנה הראשונה ואחרונה לתואר הראשון.
יא. הנח כי נמצא ש - 90% מהמשיבים היו ממוצא מזרחי. מהי סוג טעות היעדר תצפית זו ומתי עובדה זו תשפיע על התמונה שתתקבל לגבי ערך עצמי? נמק.
טעות היעדר תצפית מסוג טעות בדגימה, כי המדגם כלל 90% מזרחיים ויש ייצוג חסר לאשכנזים ומכן שהמדגם לא מייצג כהלכה את האוכלוסייה.
ייצוג זה ישפיע על התמונה שנקבל לגבי ערך עצמי בהנחה שקיים הבדל בערך העצמי בין אשכנזים למזרחיים.
אם אין הבדל בהתפלגות ערך עצמי על פי מוצע עדתי אז לא משנה כמה ניקח מכל מוצא כי כל אחד מייצג את האחרים.
אבל אם יש הבדל אז צריך ייצוג הולם של כל מוצא על מנת לקבל תמונה שמשקפת את המציאות.
יב. נמצא הבדל בין גברים לנשים בממוצע הדירוג לשאלון ערך עצמי. האם ניתן לטעון כי מין משפיע על ערך עצמי? נמק.העובדה שנמצא הבדל בין גברים לנשים בערך העצמי משמע שקיים קשר/מתאם בין מגדר לערך עצמי, ואמנם מתאם הוא תנאי הכרחי אך אינו מספיק לצורך הסקה סיבתית, כי לא הוכחו שני תנאים הכרחיים נוספים: קדימות והפרכת הסברים חלופים. לכן לא ניתן לטעון שמגדר משפיע על ערך עצמי, אלא רק שיש קשר ביניהם.