חוקר רצה לבדוק האם שכיחות החשיפה לשיר משפיעה על החיבה כלפיו.
100 נערים ונערות בני 18 נדגמו למחקר והם הוקצו באופן מקרי לארבע קבוצות.
המחקר נערך בארבעה ימים, כל יום כחצי שעה בשעות הבוקר.
כל קבוצה הקשיבה לשיר "ברית עולם" בביצוע מחודש של מתי כספי בצורה הבאה:
קבוצה א' - שמעה את השיר בכל יום פעם אחת בכל אחד מארבעת הימים.
קבוצה ב' - שמעה את השיר פעם אחת ביום השני ופעם אחת ביום השלישי ופעם אחת ביום הרביעי. ביום הראשון שמעה הקבוצה שיר אחר.
קבוצה ג' - שמעה את השיר פעם אחת ביום השלישי ופעם אחת ביום הרביעי. בשאר הימים שמעה הקבוצה שירים אחרים.
קבוצה ד' - שמעה את השיר פעם אחת ביום הרביעי. בשאר הימים שמעה הקבוצה שירים אחרים.
לאחר ארבעה ימים, נתבקש כל נבדק לענות על שאלון שבו היה עליו להעריך את מידת החיבה לשיר על פני 3 קריטריונים על סולם שבין 1 (לא מחבב כלל) ל- 5 (מחבב מאוד) (המילים, הלחן, איכות הביצוע).
חושבה אלפא של קרונבאך לשאלון הערכת השיר ונתקבל מתאם של 0.83.
בנוסף נשאל הנבדק בעל פה: "מהו הסיכוי שתוריד את השיר למחשב האישי שלך בחודש הקרוב" על סולם שבין 1 ל 4? (כאשר 4 מציין סיכוי גבוה מאוד).
כל הקבוצות רוכזו באולם ספורט והקשיבו לשיר באוזניות אישיות שחולקו על ידי החוקרים.
בתום ההשמעה, הועבר לנבדקים השאלון והנבדקים נשאלו בעל פה לגבי הסיכוי להורדת השיר למחשב.
התוצאות היו:
(1). ככל שמספר ההשמעות של השיר היה רב יותר, כך הוערכה החיבה לשיר כגבוהה יותר בשאלון ויותר נבדקים העריכו את הסיכוי להוריד את השיר כגבוה יותר.
(2). נמצא מתאם חיובי גבוה בין הסיכוי להורדת השיר לבין הציון בשאלון הערכת החיבה לשיר.
א. מהו המשתנה הבלתי תלוי התיאורטי? תצפיתי וערכיו?
ב. מהו המשתנה/ים התלוי/ים התיאורטי/ם? תצפיתי/ם וערכיו/הם?
| מב"ת | משתנה תלוי |
רמה תיאורטית (מה בודקים? ) | שכיחות חשיפה לשיר (משפיע) | מידת חיבה לשיר (מושפע) |
רמה תצפיתית אופרציונלית (איך בודקים?) | מספר השמעות של השיר "ברית עולם" בביצוע מחודש של מתי כספי (תיאור מניפולציה - מה ההבדל שיצר החוקר בין הקבוצות) | 1. ציון בשאלון הערכת חיבה לשיר 2. תשובת הנבדק לשאלה בעל פה לגבי הסיכוי להורדת השיר למחשב (כלי מדידה - מדד - מה מדדו/בדקו לכל נבדק) |
ערכים | 1. שמיעת שיר כל יום במשך 4 ימים 2. שמיעת שיר בימים 2-4 3. שמיעת השיר בימים 3,4. ושירים אחרים בימים 1,2 4. שמיעת השיר פעם אחת ביום 4. שירים אחרים בימים 1-3 (מספר הערכים תמיד כמס' קבוצות הניסוי) | 1.ציון 3-15 2. סולם 1-4 (כל טווח הערכים האפשרי בכלי מדידה ) |
ג. מהו סוג ההגדרה האופרציונלית של המשתנים (ניסויית או נמדדת)? הסבר בקצרה ותאר באיזה מערך מחקר נקט החוקר ואיזה דרך להפעלת המשתנה הבלתי תלוי ננקטה? נמק.
מב"ת תצפיתי קיבל הגדרה אופרציונלית ניסויית כי החוקר תפעל את שכיחות החשיפה באמצעות מספר ההשמעות שחשף את הנבדקים לשיר.
מ"תים התצפיתיים תמיד מקבלים הגדרה אופרציונלית נמדדת, כי החוקר מדד לכל נבדק את הציון בשאלון ואת התשובה שלו לשאלה בעל פה.
מדובר במערך מחקר ניסוי כי המב"ת מופעל ולא נמדד.
האופן/הדרך/השיטה הכללית שבה תפעלו את המניפולציה הייתה בשיטת המאורעות כי קבוצה נחשפה לאירועים/שירים אחרים.
ד. האם השערת המחקר עומדת בדרישת הבחינות והרלבנטיות? נמק.
בחינות - כל משתנה ניתן לתיצפות, כי הוא קיבל הגדרה אופרציונלית שזוהי הוכחה לכך שההשערה ניתנת לבדיקה אמפירית.
כפי שהמחקר הזה מוכיח ולכן יש עמידה בדרישת הבחינות.
רלוונטיות - המב"ת הוגדר עם 4 ערכים שונים ולכל מ"ת יש טווח ערכים, מכאן שאין קבועים וניתן לחשב את המתאם בין שני משתנים ולכן קיימת עמידה בדרישת הרלוונטיות.
ה. האם השערת המחקר עומדת בדרישת הניתנות להפרכה? הסבר בקצרה.
ההגדרות האופרציונליות מספיק ברוות וחד משמעיות כ שניתן יהיה להבחין בין תוצאה שתאושש לתוצאה שתפריך. במקרה שלנו אם נקבל מצב שאין הבדל בין הקב' במדדים אז זה יעיד ששכיחות החשיפה לא משפיעה על החיבה לשיר, כלומר תפריך את השערת החוקר ומכאן שאכן קיימת עמידה בעיקרון הניתנות להפרכה.
ו. תאר סכמטית את מערך המחקר והסבר מה מבטאים הסימנים.
O X1 R
O X2 R
O X3 R
O X4 R
הקצאה מקרית | ערכים שונים של המב"ת | מדידות אחרי של המ"תים
ז. נאמר כי כל הנבדקים היו בני 18.
1. איזה שונות עלולה להיווצר ממשתנה זה? נמק.כולם בני 18, כלומר החוקר החזיק קבוע את המשתנה גיל. כלומר גיל לא יכול ליצור בכלל שונות, כלומר איפסו את השונות של הגיל במחקר.
2. כיצד עובדה זו תשפיע על תוקף חיצוני, תוקף מסקנה סטטיסטית ותוקף פנימי? הסבר בנפרד לכל תוקף.
תוקף חיצוני נחלש כי נוצר האיום של אינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסויי כי יתכן שלא ניתן יהיה להכליל את הממצאים עבור אוכ' אחרות כלומר מקב' גיל אחרות (לא בני 18)
תוקף מסקנה סטטיסטית מתחזק כי צומצם האיום שלהטרוגניות מקרית של משתתפים, כולם בני 18, ולכן יש פחות הבדלים בתוך הקב' באפיוני נבדק, מה שעשוי להקטין שונות מקרית ולהגיר סיכוי למצוא אפקט מובהק לטיפול.
תוקף פנימי - נעשתה הקצאה מקרית שכבר פתרה איום של בקרירה, בכך שהפכה שונות שיטתית טעותית שקשורה לאפיוני נבדק לשונות מקרית אלא קשר לעובדה שגיל הוחזק קבוע ולכן עובדה זו לא תורמת לתוקף פנימי באופן משמעותי מעבר להקצאה מקרית.
ח. חוקר ב' טוען כי מכיוון שהמחקר בדק שיר מסגנון זה, נתקבלו האפקטים הצפויים. אילו המחקר היה עוסק במוזיקת טכנו, לא היה מתקבל הבדל בין הקבוצות בשני המדדים. על איזה תוקף מערערת טענה זו ואיזה איום היא מבטאת ? הסבירי/הסבר.תוקף המבנה נחלש כי נוצר האיום של חוסר מיצוי במב"ת כי שכיחות חשיפה לשיר תופעלה על שיר מסוים בלבד לכן ייתכן שלא ניתן יהיה להכלילי את הממצאים עבור תצפיתי אחרים לאותו מב"ת תיאורטי, כלומר שירים מסגנונות מוזיקה אחרים כגון ומזיקת טכנו.
ט. ביחידה 2 מתוארים חמישה מצבים בהם יכול להתגלות מתאם. תאר סכמטית את סוג הקשר המוצע על פי חוקר ב' בסעיף ח'.קשר מתנה - A (שכיחות חשיפה לשיר ) > B (מידת חיבה לשיר) בתנאי ש-C קיים (השיר "ברית עולם" בביצוע מחודש של מתי כספי)
חוסר מיצוי- תוקף מבנה, ואינטראקציה בין ברירה לטיפול הניסוי, תוקף חיצוני, תמיד מבטאים קשר מותנה! (בעיה של הכללה)
י. כיצד לדעתך ניתן היה לבדוק אם טענת חוקר ב' בסעיף ח' נכונה וכיצד נקראת בדיקה זו? נמק.
רפליקציה קונספטואלית - לחזור על הניסוי תוך שינוי מהותי שיטתי, להחליף את התצפיתי ברית עולם לתצפיתי אחר, שיר מוזיקת טכנו, ואם נקשר תוצאות דומות אז החוקר לא צודק טענתו, אם נקשר תוצאות שונות אז הוא צודק.
יא. 1. האם מחקר זה נתון לאיום של היסטוריה? היסטוריה מקומית? התמרמרות נבדקי קבוצת הביקורת? תחרות מפצה? נמק במונחי טיפול בשונויות.
- היסטוריה - כל הקבוצות והנבדקים המניפולציה והמדידה התבצעו באותו הזמן ומשך - 4 ימים בשעות הבוקר, כלומר בוצע איפוס השונות של זמן הניסוי, לכן לא קיים איום זה.
- היסטוריה מקומית - כיוון שכל הקבוצות רוכזו באולם ספורט, כלומר אופסה השונות של מיקום, לכן לא קיים איום זה.
- התמרמרות נבדקי קבוצת הביקורת/תחרות מפצה - ייתכן שמעבר מידע על תנאי הניסוי כי הניסוי נמשך 4 ימים בשעות הבוקר, לכן נבדקים מקב' שונות יכלו לקבל דיווח על מה נעשה בקב' האחרות, אך אף לא אחת קיבלה יחס מועדף על פני האחרות ולכן אין סיבה להניח שתיווצר לאחת הקבוצות מוטיבציה להתעלות על עצמן/להתמרמר, לכן לא סביר שיהיו קיימים איומים אלה במחקר הנוכחי.
2. הצע דרך נוספת לפתור את איום היסטוריה והיסטוריה מקומית? נמק תשובתך.במחקר הנוכחי האיומים נפתרו באמצעות איפוס שונות, אבל ניתן גם לפתור אותם דרך הקצאה מקרית של תנאי הניסוי, כל נבדק יגיע למעבדה באופן אישי בנפרד ובו במקום יוחלט מקרית מתי ואיפה ולאיזו קב ניסוי ישתייך, בכך מונעים שונות שיטתית טעותית שקשורה לזמן ומקום על ידי הפיכתם לשונות מקרית, כל אירוע חיצוני בין הזמנים וכל אירוע מקומי באחד מתנאי הניסוי מתפזרים באופן מקרי/שווה בכל תנאי הניסוי.
עלול להיווצר הבדלים בתוך כל קבוצה אבל לא בין הקבוצות, מכן שלא יכולים להוות הסבר חלופי לתוצאות וביטלנו איום של היסטוריה והיסטוריה מקומית.
יב. בבדיקה מאוחרת יותר שנעשתה הסתבר כי ל - 50% מהנבדקים בקבוצה א' היה צבע עיניים בהיר, 40% לקבוצה ב, 30% לקבוצה ג ו - 20% לקבוצה ד.
1. על איזה תוקף עלול לאיים ממצא זה ובאיזה איום מדובר?עלול לאיים על תוקף פנימי שכן מדובר במאפיינים מוקדמים של הנבדק שמהווים הבדל בין הקבוצות, צבע עיניים, לכן עלול להיווצר איום של ברירה.
2. מה עליך לעשות על מנת לבדוק אם הממצא שתואר מאיים על התוקף שציינת? הסבר.
עלינו לבדוק אם מתקיים התנאי השני - מאפיין צבע העיניים צריך להיות רלוונטי למ"ת במחקר, ושיימצא קשר ביניהם.
עלינו לחשב מתאם בין צבע עיניים למ"ת - מידת החיבה לשיר.
נאמר לנו כבר שהתנאי הראשון מתקיים.
3. האם אומנם סביר שממצא זה מאיים על התוקף שציינת? הסבר בקצרה.
לא סביר שימצא קשר בין חיבה לשיר לצבע עיניים (שיקול דעת) ולכן לא ייווצר איום.
4. האם קיים קשר סטטיסטי בין צבע עיניים למשתנה הבלתי תלוי? נמק.המב"ת - שיחות חשיפה לשיר, נמר לנו שהיה הבדל בין הקב' בהתפלגות צבע עיניים, כלומר כל קב' הייתה שונה גם במס' ההשמעות וגם בצבע העיניים, ומכאן שנוצר בטעות קשר בין מאפיין של נבדק - צבע עיניים, לבין המב"ת - שכיחות חשיפה לשיר, שזה מה שקורה כאשר ההקצאה המקרית לא עובדת כמו שצריך.
חשוב לזכור על מנת שמאפיין כלשהו יהווה הסבר חלופי לתוצאה הוא חייב להימצא במתאם גם עם המב"ת, שיהיו הבדלים בין הקובצות במשתנה זה, וגם במתאם עם המ"ת במחקר. אם הוא במתאם רק עם אחד המשתנים אז הוא כבר לא יכול להוות הסבר חלופי לתוצאות.
יג. כיצד משפיעות התוצאות המצוינות ב-1 על תוקף המבנה של התוצאה? נמק.תוקף מבנה של תוצאה מתחזק, כי נאמר לנו ש-2 תצפיתיים שונים לאותו מ"ת תיאורטי, חיבה לשיר, הושפעו באותו אופן/כיוון מהמב"ת ומכאן שצומצם האיום של חוסר מיצוי במבנה של תוצאה כי כעת ניתן להכליל את הממצאים עבור חיבה לשיר גם אם היא נמדדת באמצעות שאלות וגם אם היא נמדדת באמצעות שאלה בע"פ, לא משנה באיזה מדד נשתמש למדידת המ"ת, נקבל תוצאות דומות.
יד. כיצד משפיעות התוצאות המצוינות ב- 2 על תוקף המדידה של המשתנה התלוי? נמק.בבדיקה שנעשתה חישבו מתאם בין שאלון לשאלה בע"פ, כלומר בין שני מדדים/שיטות שונות למדידת תכונה אחת - חיבה לשיר. כלומר מדובר בבדיקה של תוקף מתכנס.
מצפים למתאם חיובי גבוה שיעיד על התכנסות טובה, כלומר שאכן שתי השיטות מודדות את אותה תכונה ולכן יש חיזוק לתוקף המדידה של המ"ת, כי שני המדדים שלו נמצאו במתאם חיובי גבוה.
טו. החוקר במחקר הנוכחי בדק את איכות אחד המדדים.
1. איזה בדיקה ערך החוקר? ציין בלבד.נאמר לנו שעשה בדיקת מהימנות כעקיבות פנימית מסוג אלפא של קרונבאך לבדיקת שאלון הערכת החיבה
2. האם הבדיקה שבוצעה משפיעה על תוקף הממצאים, ואם כן כיצד? נמק.אלפא של קרונבאך 0.83 זוהי מהימנות גבוהה של המדד ולכן צומצם איום של חוסר מהימנות המדדים, יש פחות טעויות מקריות של מדידה, הגדלנו את הסיכוי למצוא אפקט מובהק לטיפול ובכך חיזקנו את תוקף מסקנה סטטיסטית.
טז. בבדיקה מאוחרת יותר הסתבר כי למרות ההקצאה המקרית של הנבדקים לקבוצות השונות, היו הבדלים בחלוקה לפי מין בין הקבוצות. חוקר ג' טוען כי זוהי הסיבה לכך שהתקבלו הבדלים בין הקבוצות, כי נשים מחבבות יותר מגברים שירים מסגנון מוזיקה זה.
1. על איזה תוקף מערערת טענה זו ואיזה איום היא מבטאת? הסבר.נאמר לנו שהיה הבדל בין הקבוצות מראש במאפיין של נבדק, מגדר, שאף רלוונטי למ"ת התלו במחקר, ולכן נוצר האיום ברירה שמאיים על תוקף פנימי.
2 התנאים מתקיימים - קיים הבדין בל הקב' במאפיין שזל נבדק, ומאפיין זה רלוונטי/נמצא במתאם עם המ"ת בתלוי במחקר - החיבה לשיר.
2. האם ייתכן שקיים קשר מזויף במחקר הנוכחי על פי חוקר ג'? נמק.
נאמר לנו שיש הבדל בין הקבוצות במגדר, ולכן יש מתאם בין מגדר לשכיחות חשיפה לשיר, וכמו כן יש מתאם בין מגדר למ"ת כי נאמר שנשים מחבבות יותר מגברים שירים מסגנון זה.
לכן מגדר עלול ליצור הסבר חלופי לתוצאות, ולזייף קשר לא אמיתי
3. איזו בדיקה יש לערוך, במחקר הנוכחי, על מנת לבחון אם טענתו של חוקר ג' נכונה?
יש לחלק כל קב' ניסוי ל-2 - גברים ונשים, ואז לבחון את ההבדל בין 4 קבוצות הניסוי עבור כל מגדר בנפרד.
4. איזו תוצאה תתמוך בטענתו של חוקר ג' ואיזו לא? נמק.אם לאחר ההפרדה יישמר ההבדל בין הקבוצות, אז חוקר ג' לא צודק כי מגדר הופרך כהסברח לופי לתוצאות.
ואם לאחר ההפרדה ייעלם ההבדל בין הקב' בשני המדדים אז חוקר ג' צודק בטענתו, אכן מה שהשפיע היה המגדר ולא המב"ת.
יז. חוקר ד' טוען כי מה שהשפיע על ההבדל בין הקבוצות אינו שכיחות החשיפה אלא איכות ההשמעה: קבוצה א' ו ב' שמעו בדיסקמן באיכות גרועה ואילו קבוצות ג' ו ד' שמעו באמצעות - טכנולוגיה חדישה באיכות מעולה. ככל שהאיכות הייתה טובה יותר, כך הערכת השיר הייתה גבוהה יותר בשאלון וכן הוערך הסיכוי להוריד את השיר כגבוה יותר.1. האם זוהי טענה על שונות שיטתית או מקרית? נמק
החוקר טוען שהיה הבדל בין הקבוצות באיכות ההשמעה, א+ב איכות כרועה, ג+ד איכות מעולה, כלומר נוצר הסבר חלופי לתוצאות ולכן מדובר בשונות שיטתית טעותית.
2. האם זוהי טענה של ארטיפקט או קונפאונדינג? הסבר
מדובר פה בקונפאונדינג כי נאמר לנו שתפעול הניסוי היה לקוי, וכחלק אינטגרלי מהתפעול הוכנס בטעות משתנה תיאורטי אחר שאינו רלוונטי - איכות ההשמעה, שעלול ליצור שונות שיטתית טעותית ולהוות הסברח לופי לתוצאות.
מכן שתוקף המבנה נחלש.
3. חוקר א' טוען כי התוצאות נותנות מענה לטענתו של חוקר ד'. האם אתה מסכים? הסבר.נותנות מענה = מפריכות את הטענה/הביקורת של החוקר
אם חוקר ד' היה צודק אז היינו מצפים שקב א+ב עם איכות השמעה גרועה היו מדרגים את החיבה בשאלות ובשאלה בע"פ נמוך יותר מקב' ג+ד, אבל התוצאות אכן סותרות תוצאה זו כי מה שנמצא בפועל זה שקב' אא+ס דירגו את החיבה בשני המדדים כגבוה יותר מקב' ג+ד מה שמפריך את טענתו של חוקר ד' שמה שהשפיע היה איכות ההשמעה ולא שכיחות החשיפה.