שפה היא מערכת מופשטת של סמלים שרירותיים, אוסף צלילים שרירותי שמייצג אובייקט, רגש, פעולה וכו'..


מתאר שימוש בסימן מוסכם המייצג אירוע או אובייקט אחר במציאות

היכולת להחזיק במחשבה ייצוג של משהו שלא חשוף לחושיו, לדמיין את המציאות במוחו. היכולת להניח למשהו לייצג/לסמל משהו אחר
מיומנות קליטה - הבנת השפה
מיומנות הפקה - הפקת השפה
מי מהמיומנויות מופיעה מוקדם יותר?
מי מהמיומנויות מפותחת יותר בתחילה?
שאלות "מה זה" – כיצד לענות?


  1. המיה ומלמול - נדרשת שמיעה לשם כך.
  2. קשב משותף (Joint attention) - הילד וההורה קשובים לאותו אירוע
  3. מחוות קדם מילוליות - בסוף השנה הראשונה (הצבעה, הרמת ידיים)
  4. מילים ראשונות -  סביב גיל שנה , צמצום יתר והרחבת יתר
  5. פרץ אוצר המילים - בגיל שנתיים עקב שיפור בקטיגוריקציה, דיבור טלגפרי (שתי מילים)



  • בנות מהירות יותר ברכישת אוצר המילים, המיספרה השמאלית
  • מזג נסוג לעומת מוחצן
  • אופי השיח עם המבוגר
  • מעמד סוציואקונומי
  • סגנון רפרנציאלי - התייחסות לאובייקטים ( ארה"ב )
  • סגנון אקספרסיבי – סדרים חברתיים ( אסיה )
מאפיינים:
  • משפטים קצרים עם הנגנה מוגזמת בצליל גבוה
  • הגייה ברורה
  • הפסקות ברורות
  • חזרה על מילים חדשות במגוון הקשרים

איך תורם להתפתחות השפה ?
יוצר קשב משותף
יצירת תורות דיבור
שיחות מקדמות התפתחות שפתית
יצירת אזור ההתפתחות המקורבת