רגשות בסיסיים , מולדים ואוניברסליים, בעלי ערך הישרדותי
ההתפתחות נתמכת בהורות רגישה
התפתחות מאיתותים לא מאורגנים לעבר תקשורת מאורגנת וברורה
שמחה
חיוך של רפלקס
3 חודשים – צחוק בתגובה לגירוי נמרץ
חיוך חברתי וערכו התקשורתי
6-10 שבועות בתגובה לגירוי מוכר –
מחיוך רפלקסיבי לביטוי רצוני ראשוני
גיל 1 שנה – חיוך חברתי מלא
שונות בין-תרבותית

כעס
תגובה מולדת
כתגובה לתסכול (מגיל חצי שנה ואילך) – מדוע בגיל זה?
התנהגות מכוונת יותר (תגובה מעגלית למשל)
הגבולות נוכחים
ביטויי ספרציה

עצב
פרידה
שיבושי קשר

פחד
החל מגיל חצי שנה
קשור בהתחלת ההליכה ושיפור הקוגניציה

תלוי מזג
התנסויות קודמות
סגנון האינטראקציה של הזר
שונות בין תרבותית – שבט האפה וריבוי מטפלות

בסיס בטוח
התמיכה הרגשית הניתנת ע"י ההורים מספקת בסיס לצאת ממנו לחקירה


בתחילה – הדבקה רגשית (emotional contagion)
תגובה אוטומטית
התניה אופרנטית
8-10 חודשים – הרמזות חברתית – חיפוש מידע מדמות בטוחה במצב לא ברור
השפעת הקול רבה יותר מהבעות פנים
איסוף מכמה מקורות מידע


מודעות עצמית
הפעוט מבין שהוא ישות נפרדת מהאחר, רצונותיו ורגשותיו נפרדים ומובחנים
ראיות לכך:
מחקר המראה: לאן מושיט הפעוט את ידו?
התחלת שימוש במילה "אני"
החל מגיל שנה וחצי:
רגשות שקשורים בפגיע או בחיזוק תחושת העצמי שלנו
אשם, בושה, מבוכה, קנאה וגאווה
נפרדות (החל מגיל שנה וחצי בערך) קשורה בתחושת האשמה והבושה
מודעות עצמית תלויה בפידבק ממבוגר

הבנת הזולת
האחר מוכר כנפרד אף הוא. הפעוט מתחיל להכיר ברגשות האחר, זכויותיו ורצונותיו -
שלבים בתהליך ההבנה
חוק הקניין


תרבות המערב והערכים לאינדבידואליות
תרבות המזרח והערכים לשיתופיות ודאגה לזולת
האסטרטגיות שמכוונות את הרגש לעוצמה שעוזרת להשיג את מטרותינו
בחודשים הראשונים – הוויסות נתמך בהורה
החל מגיל 4 חודשים – התפתחות הקורטקס הקדם מצחי (PFC) מאפשרת ויסות רצוני


בקרה הדורשת מאמץ (effortful control). האסטרטגיות לכך:
  • הסתת הקשב
  • זחילה או הליכה מהאירוע
  • בחירה שלא לכעוס
  • הבדלים מגדריים: תיקוף הרגש או הסתת הקשב?
  • תלוי מזג

האם צריך לשים גבולות לילדים? מדוע?
התייחסות בראייה היסטורית
הקדמה לסגנונות הורית של דיאנה באומרינג
חשיבות הגבולות בגיל הרך
מדוע תהליך שימת הגבולות קשה עבור מרבית ההורים?
"עשרת הדברות" בהנחיות להורים לגבי גבולות


קיימות יכולות מולדות (מוכנות)להיות יצור חברתי:
יכולת איתות על צרכים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים
הימשכות לגירויים אנושיים
למידה מוקדמת

אך יש הכרח במטפל מגיב, שיספק גרייה והיענות, כדי להפוך את הנטיות המולדות להתנהגות חברתית אמיתית