- מחזיק במצב פעיל מידע שמיוצג כתמונות, ולא כמילים הגויות, על מסך פנימי.
- מאפשר ביצוע פעולות חזותיות, לא מילוליות, על התמונות.
- בעלת קיבולת קטנה ופחות יעילה יותר מהלולאה הפונולוגית
עדויות תומכות
- השוואה בין עצמים (מסובבים): רוטציה מנטלית – זמן התגובה גדל עם גודל הפער בזווית בין שתי הצורות, כלומר קיים סיבוב מנטלית של התמונה בזיכרון, המעיד על קיום לוח חזותי-מרחבי.
- היזכרות בתבנית חזותיות – ניתן להחזיק בזיכרון לכמה שניות תבניות חזותיות מקריות, המעיד על קיום לוח חזותי-מרחבי.
- החזקת גירוי מרחבי בדמיון – משימת דמיון שדורשת לפשוט פינות של אות "מתנגשת" עם משימה של בצעה על מיקום בטבלה שרואים, כלומר קיים מנגנון משותף לשתי המשימות, הלוח החזותי מרחבי, ולא ניתן להשתמש בו זמנית לשתי המשימות.
השוואה בין עצמים: רוטציה מנטלית
Shepard & Metzler, 1971
שאלת המחקר
האם ניתן לסובב תמונה של עצם בדמיון?
המטרהאם ניתן יהיה להראות ביצועים של נבדקים שתומכים בכך שיש לנו יכולת לסובב תמונות מנטליות, כלומר לבצע רוטציה מנטלית, הממצא יתמוך בכך שקיים "מסך" בזיכרון, לוח חזותי מרחבי, שמאפשר זאת
הניסוי- הוצגו לנבדק שני גירויים
- עליו לקבוע מהר ככל האפשר האם הם זהים או שונים
המשתנה הבלתי תלוי
ההבדל בזווית (במעלות) בין שני העצמים המושווים
המשתנה בתלוי
זמני התגובה (לתשובה נכונה) לעצמים זהים
ממצאים
זמן התגובה עלה עם ההבדל בזווית
הסבררוטציה מנטלית – כדי לשפוט אם הצורות זהות הנבדקים מבצעים סיבוב מנטלי של תמונה אחת הצורות על הלוח החזותי- מרחבי שלהם עד שתגיע לזווית הצורה השנייה, לכן לוקח יותר זמן ככל שהסיבוב הנדרש גדל.
היזכרות בתבניות חזותיות
Della Sala et al., 1999
שאלת המחקר
האם ניתן להחזיק בזיכרוננו באופן פעיל ולטווח קצר תבניות חזותיות, לא מילוליות ומקריות? כלומר, תבניות שלא ניתן לשמור באמצעות שמות כמילים בלולאה הפונולוגית
המטרהאישוש שאלת המחקר, מצביע על כך שאנו מחזיקים את התבניות החזותיות הללו בזיכרון כתמונות. ולכן יתמוך בקיום "מסך" בזיכרון, לוח חזותי מרחבי, שמאפשר זאת.
הניסוי- הוצגו לנבדקים תבניות של תבניות מושחרות
- אחרי פרק זמן קצר שנחשפו אליהן, היו צריכים לשחזר אותן על דף משבצות ריקות
המשתנה הבלתי תלוי
גודל המטריצה השתנה, מ-2X2 עד 5X6, כאשר תמיד חצי מהריבועים היו מושחרים
המשתנה בתלוי
כמות הריבועים שהצליחו הנבדקים לזכור נכון
ממצאיםנבדקים הצליחו להיזכר בתבניות שהכילו עד 9 ריבועים מושחרים.
מסקנהתמיכה בקיום הלוח החזותי-מרחבי, שכן הנבדקים הצליחו להחזיק תבניות חזותיות מקריות שלא ניתן לשמור כמילים/כשמות. כלומר אישוש על דרך האלמינציה (שלילה)
מדוע הצליחו הנבדקים להחזיק יותר פריטים (9) מאשר בגילוי שינויים חזותיים (4)?
אין צורך לזכור כל ריבוע בנפרד, יוצרים גושים וזה מקל על יכולת הזכירה שלהם.
החזקת גירוי מרחבי בדמיון
Brooks, 1968
מטרה- ניסוי הרוטציה המנטלית והחזקת תבניות חזותיות הראו רוטציה והחזקה של התמונות מה שתומך בקיום לוח חזותי-מרחבי.
- דרך אחרת לתמוך בו, היא להראות מקרים בהם החזקה פעילה של מידע בזיכרון "מתנגשת" עם משימות תפיסה חזותיות. כיוון שהתנגשות כזו תעיד שבמקרים אלה החזקת המידע נעשית באמצעות אותו מנגנון חזותי שמשמש גם את התפיסה החזותית – הלוח החזותי-מרחבי
הניסוי- מציגים לנבדק צורות ואותיות בעיקר.
- לאחר מכן התמונה נעלמת ועליו לקבוע האם כל פינה היא חיצונית (בולטת החוצה) או פנימית (בולטת פנימה)
- תחילה עליו להצביע עם האצבע על מיקום התשובה הנכונה בטבלה "חוץ"/"פנים"
- ובהמשך מילולית לומר "חוץ"/"פנים"
ממצאיםהיה קשה יותר לנבדקים להצביע על מיקום התשובה הנכונה בטבלה מאשר לומר אותה בקול
מסקנה- משימת ההצבעה על מיקום התשובה נחשבת כמשימה שמשתמשת בלוח החזותי-מרחבי, שעליו גם מיוצגת התמונה של טבלת התשובות, לצורך הכוונת האצבע.
- הקושי להצביע על מיקום התשובה ביחס לאמירת התשובה בקול, תומך בכך שמשימת ההצבעה מתנגשת עם משימת הדמיות, בגלל שהן משתמשות במנגנון משותף.