- משתמשים באמצעי בדיקה מגוונים למדידת הביצועים הקוגניטיביים, התפיסתיים והמוטוריים של הנבדק כרמזים למידת הנזק במוח ולמיקומם.
- במקרים רבים שבהם ידוע על מעורבות אורגנית של המוח או שקיים חשש כזה, נוירופסיכולוג קליני עורך למטופל סוללת מבחנים
- ביצועי המטופל במטלות מתוקננות, בייחוד במטלות תפיסתיות־מוטוריות, עשויים לספק רמזים חשובים בדבר פגיעה קוגניטיבית ואינטלקטואלית כלשהי בעקבות נזק מוחי
סוללת המבחנים הנוירופסיכולוגיים של הלסטד-רייטן
תיאור כללי
מורכבת מכמה מבחנים ומשתנים שעל פיהם אפשר לחשב "מדד הליקוי"
מספקת גם מידע ספציפי על תפקודי הנבדק בכמה תחומי מיומנות
מהם המבחנים ?
1 מבחן הקטגוריות של הלסטד
מטרת המבחן:
מבחן המודד את יכולתו של הנבדק ללמוד ולזכור חומר ועשוי לספק רמזים בדבר כושר השיפוט ומידת האימפולסיביות שלו.
מהלך המבחן:
הנבדק מקבל גירוי על מסך הרומז לו על מספר בין 1 ל־ 4 ולוחץ על כפתור כדי להראות איזה מספר לדעתו נרמז.
בחירה נכונה מלווה בצליל נעים של פעמון דלת כניסה, תשובה לא נכונה מלווה בזמזום חזק
הנבדק מתבקש לקבוע על פי דפוס הזמזומים והפעמונים מהו העיקרון המנחה את הבחירה הנכונה
2 מבחן חוש המישוש
מטרת המבחן:
מבחן זה מודד את המהירות המוטורית של הנבדק, את תגובתו לבלתי מוכר ואת יכולתו ללמוד רמזים של מגע או תנועה ולהשתמש בהם
מהלך המבחן:
באמצעות לוח ובו שקעים המתאימים לעשר קוביות בצורות שונות.
מכסים את עיניו של הנבדק והוא מתבקש להכניס את הקוביות לשקעים המתאימים שבלוח.
אחר כך הוא מתבקש לשרטט את צורות הקוביות ואת הלוח על סמך זיכרון המגע
3 מבחן קצב
מטרת המבחן:
משמשת למדידת קשב ויכולת ריכוז.
מהלך המבחן:
כוללת 30 זוגות של מקצבים המושמעים באמצעות רשמקול.
הנבדק מתבקש להחליט אם הזוגות זהים זה לזה או שונים.
4 מבחן תפיסת צלילי דיבור
מטרת המבחן:
לקבוע אם האדם מסוגל לזהות מילים שנאמרות. מטלה זו מודדת את מידת הריכוז, הקשב וההבנה של הנבדק.
מהלך המבחן:
הרשמקול משמיע מילים חסרות משמעות והנבדק מתבקש לזהות את המילה שהושמעה ברשימה מודפסת של ארבע מילים.
5 משימת הנעת האצבע
מודדת את המהירות שבה הנבדק מסוגל ללחוץ על דוושה באמצעות האצבע המורה. בכל יד נעשים כמה ניסיונות.