סוכנות אמריקאית השייכת למשרד ההגנה
נועדה להוביל ולקדם פיתוח של טכנולוגיות חדשות
  • Arpnet - הבסיס לאינטרנט
  • רובוט חתול פרא
  • חמקן F35
  • לווין מפוצל
  • GPS
  • עכבר מחשב
לא ברור אין סוכנות מאוד קטנה, ביחס לארגונים אחרים, עם תקציב דל יחסית, מצליחה להגיע לפרצות דרך טכנולוגיות משמעותיות
מה התהליכים הארגוניים שמקדמים קצב התפתחות מהיר והישגים אלו?
השאלה הנשאלת היא - אילו מהמאפיינים אנו יכולים לאמץ שיוכלו לסייע לארגון שלנו ?

  1. ארגון קטן וזריז - כמו רוב הסטרטאפים, קל ומהיר לתפעול ותקשורת בין עובדים כי אין הרבה. ביחס לארגון גדול בו צריך לעבור מחלקות ורמות שונות כדי לסנכרן את כולם.
  2. ארגון שטוח - אין רמות רבות כדי לקבל החלטות ולהעביר מידע, מינימום דרגי ניהול
  3. אוטונומיה וחופש מחסמים בירוקרטיים - קיבלו בחקיקה אישור מיוחד לכך, חוסר בירוקרטיה, אשר קיימת כדי שהשימוש בכסף הציבורי מהממשלה ישמש למטרתו ולא לצרכים אחרים. בחדשנות קריטי שתהליכים יהיו מהירים והם לא צפויים לכן בירוקרטיה מאוד יאריך ואפילו יכול לגרום לכך לסגת.
  4. צוות טכני ברמה בינלאומית - נציגי דארפה מטיילים בעולם ומחפשים כישרונות רלוונטיים לפרויקטים נוכחיים, לפי צורך. מחפשים בדר"כ בתעשייה, מערכות אקדמיות, במערכות בטחוניות ועוד. אנשי מקצוע מאוד רוצים להגיע לעבוד אצלם. נדיר שקורה בארגונים.
  5. צוותים ורשתות - לארגון קשרי ידע רבים, מודל עבודת צוות נהדר ורשתות ידע, מסתכלים על כל הצוותים כצוות אחד גדול, רשת של צוותים. עושים מיפוי לכל ידע שיש בכל צוות, ואם מישהו צריך ידע מסוים יודעים לאן לפנות בתוך הרשת. ברוב הארגונים לרוב לא מתנהלים כך. עקב כך מי שיוצא מתפקיד בארגון נשאר באווירת רשת הידע, ויש לו כלים לאן לפנות כשצריך סיוע או מידע מסוים.
  6. גיוס ושינוי מתמידים - התפקידים פר פרויקט וקצרים יחסית, לכן כל הזמן יש שינוים בצוותים, הכל מיידי, כמו מרתון.
  7. פעילות מבוססת פרויקטים וממוקדת אתגר
  8. מיקור חוץ של כוח אדם - מנהלים המתמקצעים בתחום מסוים, שצריכים לבצע משימה שאינם מבינים בה או לא מתחומם, עדיף שיעסיקו מיקור חוץ, כך יחסכו הוצאות של כסף וזמן על ניהול עובדים רלוונטים. עדיף לשלם לגורם שמתמקצע בכך, המציע את כל המעטפת לתחום המסוים. מונעים בזבוז משאבים. והעובד מתעסק רק בפאן המקצועי שלו באופן הטוב ביותר.
  9. מנהלי תוכניות מעולים - דארפה מגייסת את כולם מאותו מקום, הטובים ביותר מעובדיהם. נחשב תפקיד מאוד מבוקש וחשוב בקריירה.
  10. יכולת לקבל כישלונות - הרבה ארגונים אומרים אך לא מבצעים בפועל, בדארפה מעודדים לקיחת ניסיון ותעוזה ולמידה מכשלונות, כדי להשתפר.
  11. מכוונות לפריצות דרך מהפכניות בגישה מחברת - רצון מתמיד לקידמה וקפיצת מדרגה על ידי חיבור מקורות מידע שונים.
  12. שילוב של משתפי פעולה מחוברים - חיבור תחומים, רקעים, תרבויות שונים, היוצרים רעיונות מקוריים וחדשניים.
לפי האירוע - המחלקה הראשונה עומדת להיכחד – אירוע לתרגול פרק 9.pdf
איזה מהמאפיינים של דארפה באים לידי ביטוי בפרויקט הקונקורד?
  • צוות טגני ברמה בינלאומית - הצוותים של הארגון גויסו מגל מדינות אירופה ובריטניה והיו ברמה גבוהה מאוד
  • צוותים ורשתות - בקונקורד עבדו בעבודת צוות מיטבית, אל אין התייחסות לנושא העבודה ברשתות
  • פעילות מבוססת פרויקטים וממוקדת אתגר - על פיתוח הקונקורד היה פרויקט אחד גדול, אשר ממוקד באתגר הנדסי משמעותי - יצירת מטוס נוסעים על קולי
מבקש לא להתגלגל עם הפרויקט, מה שעלול להיכשל.
אלא לשים במהלך הפרויקט ושלביו, שערים.
בין כל שני שלבים יש שער, רק במידה ומצליחים לעבור את השער בהצלחה, ממשיכים לשלב הבא
לפי האירוע - המחלקה הראשונה עומדת להיכחד – אירוע לתרגול פרק 9.pdf
על פי מודל שלבים ושערים, באיזה שער אמור היה פרויקט מטוס הקונקרד להיעצר?
  • רעיונות לפרויקטים - הרעיון של מטוס נוסעים על קולי הועלה
  • שער 1: סינון רעיונות- הרעיון לגיטימי
  • שלב 1: קביעת היקף פרויקט - דרש סכומי כסף עצומים וצפוי היה להימשך שנים רבות
  • שער 2: סינון נוסף - את הפרויקט הובילו חברות ענק שבהחלט יכולות לעמוד בהיקף זה
  • שלב 2: הצדקה עסקית - בגלל עלויות הפיתוח הגבוהות, כרטיס מוטס צפוי היה להיות בצורה קיצונית
  • שער 3: עבור לפיתוח - למרות המחיר היקר של כרטיס הטיסה, נראה שיש די והותר אנשים אשר יכולים ומעוניינים ברכישת כרטיסים אלו
  • שלב 3: פיתוח - הצליחו לפתח מטוס נוסעים שטס במהירות על קולית, אך דורש תחזוקה רבה מאוד ברמה גבוהה קיצונית.
  • שער 4: עבור לבחינה - בשלב זה הפרויקט אמור היה להיעצר ולחזור אל שלב הפיתוח עד לפתרון בעיות התחזוקה של המטוס
מדמים את הענף העסקי בו הענף מתחרות, כאוקיינוס.
בו יש דגים שרוצים אוכל, אך אין מספיק לכולם,
לכן למדו שצריך לתת ביס בדג אחר במידת הצורך.
למשל לתת ביס קטן לדג גדול, הוא לא ירגיש אותו, וכך לפי כוחו כל דג.
כתוצאה כל הדגים בסופו של דבר מדממים, מה שנקרא אוקיינוס אדום.
זה המצב הטבעי שיש בכל הענף תחרותי.

מה עושים במצב זה?
ממליצים לזהות את האוקיינוס האדום, להצליח לחצות אותו בשלום ולהגיע לחלק באוקיינוס שהוא כחול, בו אין מתחרים.
בו אין דגים אחרים שמתחרים על האוכל ויכולים לתת לך ביס או שאתה תצטרך לתת להם.
אין צורך להשקיע אנרגיה בתחרות הזו.
כלומר המטרה למצוא שוק שבו התחרות לא רלוונטית

אוקיינוס אדוםאוקיינוס כחול
זירת התחרותשוק קייםיצירת שוק חדש
מטרהלנצח את המתחריםלהפוך את התחרות ללא רלוונטית
דרך השגת המטרהניצול הביקוש הקייםיצירת ביקוש חדש
התמקדותמרכיבי ערך מקובלים ושקלול של ערך-עלות ( ההוספת ערך מעלה עלות )שבירת מרכיבי הערך המקובלים והתמקדות בגורמי ערך חדשים
אסטרטגיה גנריתבידול או מחירבידול ועם עלוות נמוכה ( לא מחיר נמוך )
  1. ארבעת השלבים למציאת ערך חדש
    1. ליצור גורמי ערך חדשים
    2. להרחיב גורמי ערך קיימים
    3. לצמצם גורמי ערך קיימים
    4. לבטל גורמי ערך מובנים מאליהם בענף
  2. חדשנות ערך - וידוא הוזלת עלויות לחברה לצד העלאת התועלת ללקוח
1 - ליצור
גורמי ערך חדשים

2 - להרחיב
גורמי ערך קיימים
3 - לצמצם
גורמי ערך קיימים
4 - לבטל
גורמי ערך מובנים מאליהם בענף
לפי האירוע - המחלקה הראשונה עומדת להיכחד – אירוע לתרגול פרק 9.pdf

האם המהלך של שילוב מושבי נוסעים במטוס להעברת דואר מיישם חדשנות ערך?

החלופה שהייתה ללקוח היא נסיעה ברכבת, לכן טיסה במטוס בהחלט מספקת ערך מוסף כגון מהירות, ייחודיות, חווית טיסה.
בעבור הפירמה נחסכות עלויות הטיפול - העמסה, פריקה, ביטוח ועוד.
בארגזי דואר, אשר במקומן מוצבים מושבים.
לכן ניתן לומר כי מתקיימת חדשנות ערך - הגדלת הערך לקונה וייחד עם זאת צמצום עלויות.
לפי האירוע - המחלקה הראשונה עומדת להיכחד – אירוע לתרגול פרק 9.pdf
הציגו את מסגרת ארבע הפעלות ליצירת ערך חדש לקונה, למהלך של שילוב מושבי נוסעים במטוסים להעברת דואר
  • גורמים שיש להרחיב - המהירות הורחבה, כיוון שהטיסה מהירה משמעותית לעומת הרכבת
  • גורמים חדשים שיש ליצור - בטיסה קיימת חווית טיסה ייחודית אשר כלל לא קיימת ברכבת
  • גורמים שיש לצמצם - הטיסה מעניקה פחות נוחות ומחיר פחות אטרקטיבי לעומת הנסיעה ברכבת
  • גורמים שיש לבטל - בטיסה אין אפשרות לרכוש או לקבל מזון

הציגו תרשים אסטרטגי למהלך של שילוב מושבי נוסעים במטוסים להעברת דואר
לפי האירוע - המחלקה הראשונה עומדת להיכחד – אירוע לתרגול פרק 9.pdf
האם המהלך של שילוב מושבי נוסעים במטוסים להעברת דואר הוא דוגמא לאופן בו חברות תעופה יישמו אסטרטגית אוקיינוס כחול? התבססו על עקרונות האסטרטגיה
  • זירת התחרות - לא קיים ענף של הטסת נוסעים, לכן נראה כי מדובר ביצירה של שוק חדש
  • מטרה - התחרות של הטסת נוסעים אינה רלוונטית לתחרות בענף הרכבות
  • מדדי ביצוע - המטרה היא ליצור ביקוש חדש לטיסת נוסעים בקרב אנשי עסקים
  • התמקדות - כפי שהוצג, חברות התעופה מתמקדות במרכיבי ערך שונים מהמקובל בענף הרכבות
  • אסטרטגיה גנרית - כפי שהוצג מתקיימת חדשנות ערך
לסיכום, נראה כי הטסת נוסעים מיישמת את עקרונות אסטרטגיית האוקיינוס הכחול