קיזלר ובאראל (1970) ערכו ניסוי במטרה לבדוק את ההנחה שניסיונות החיזור של גברים קשורים להערכתם העצמית.
השערת המחקר שלהן היתה: גברים שהערכתם העצמית גבוהה ייטו לחזר אחר נערה יותר מאשר גברים שהערכתם העצמית נמוכה.
להלן תיאור הניסוי בשינויים אחדים: במחקר שהוצג כ"מבחן אישיות" הוזמנו סטודנטים למעבדה, כל אחד בנפרד, וקיבלו אחד משני תנאי הניסוי באופן מיקרי.
בקבוצה אחת למדו הנחקרים מחוקר א' לאחר שהשלימו את המבחן כי "ביצועם היה מעולה והם מאוד אינטליגנטים".
בדרך זו ניסו החוקרים להעלות באופן מלאכותי את ערכו העצמי של הגבר.
בקבוצה השנייה נאמר לנחקרים ע"י אותו חוקר לאחר השלמת המבחן כי הם "ילדותיים, לא בשלים וביצועם כושל" על מנת לגרום להם לחוש שערכם העצמי מועט.
בתום חלקו הראשון של הניסוי הציע החוקר לכל נבדק לצאת להפסקת קפה עם חוקר ב', אשר לא ידע לאיזו קבוצה שייך הנחקר.
כאשר הגיעו לבית הקפה גילה חוקר ב' לנבדק כי הוא מכיר נערה שישבה ליד אחד השולחנות.
הנערה היתה שחקנית ששיתפה פעולה עם עורכי הניסוי אך גם לא ידעה לאיזו קבוצת ניסוי משתייך כל נבדק. חוקר ב' הציג את הנבדק והנערה זה לזו, והם התיישבו לידה.
אחרי כמה דקות התנצל החוקר כי הוא נאלץ לצאת לכמה דקות. הנערה החלה לשוחח בחביבות עם הנבדק.
חוקר ג', שישב בקרבת מקום, צפה בהתנהגותו הרומנטית של הגבר, גם הוא מבלי לדעת לאיזו קבוצה משתייך הנבדק.
הנבדק קיבל ניקוד שונה אם:
- הזמין את הנערה לפגישה נוספת ( 5 )
- שאל על מקום מגוריה ( 4 )
- ביקש את מספר הטלפון שלה ( 3 )
- הציע לה חטיף ( 2 )
- התעלם ואמר כי עליו לשוב למעבדה (1 )
כשהנבדק שב למעבדה, נשאל על ידי חוקר ב' עד כמה לדעתו ניסה לחזר אחר הנערה על סולם בן 5 דרגות: 1=כלל לא ועד 5=מאוד.
א. מהו המשתנה הבלתי תלוי תיאורטי? משתנה בלתי תלוי תצפיתי וערכיו?
ב. מהו המשתנה התלוי/ים התיאורטי/ים? התלוי/ים תצפיתי/ים וערכיו/הם?
| מב"ת | משתנה תלוי |
רמה תיאורטית (מה בודקים? ) | הערכה עצמית (משפיע) | ניסיונות חיזור (מושפע) |
רמה תצפיתית אופרציונלית (איך בודקים?) | סוג משוב שקיבל הנחקר לאחר השלמת "מבחן אישיות" (תיאור מניפולציה - מה ההבדל שיצר החוקר בין הקבוצות) | 1. דירוג החוקר את התנהגותו הרומנטית של הגבר על ידי תצפית על שיחה שניהל עם הבחורה 2.תשובת הנבדק לשאלה בעל פה עד כמה ניסה לחזר (כלי מדידה - מדד - מה מדדו/בדקו לכל נבדק) |
ערכים | 1. משוב "ביצועם היה מעולה והם מאוד אינטליגנטים". 2. משוב "ילדותיים, לא בשלים וביצועם כושל" (מספר הערכים תמיד כמס' קבוצות הניסוי) | 2-10 (כל טווח הערכים האפשרי בכלי מדידה ) |
ג. תאר סכמטית את מערך המחקר.
O X1 R
O X2 R
הקצאה מקרית | ערכים למב"ת | ערכים למ"ת
ד. מהי השיטה המרכזית בה השתמשו עורכות המחקר כדי להתגבר על הטיות מצד הנסיין?
נסיין עיוור למניפולציה - נאמר שחוקר ב' אשר תצפת על הנבדק משוחח עם הנערה, אינו יודע לאיזו קבוצה משתייך הנבדק.
שיטה זו נועדה לצמצם את ההטיה מצד הנסיין שמכונה: ציפיות החוקר כנבואה המגשימה את עצמה.
בכך שהחוקר לא יודע את השיוך הקבוצתי של ל נחקר הוא אינו יכול לשדר ציפיות ולכוון התנהגותם של הנבדקים באופן דיפרנציאלי בכל קבוצה כך שיתאים להשערותיו.
ה. מהן שלוש השיטות שנקטו עורכות המחקר כדי להתגבר על הטיות אפשריות של הנבדק?
- סיפור כיסוי/השערה כוזבת - נאמר לנחקרים שמדובר במחקר עבור "מבחן אישיות", סופרה להם השערה בדויה על מנת להסתיר את ההשערה האמיתית.
- הרחקת המ"ת ממערך המחקר - המדידה של המ"ת נעשתה בנוכחות נסיין אחר ובמקום אחר להתרחשות הניסוי/לתפעול המניפולציה.
- מדד לא תגובתי - תצפית נסתרת - חוקר ג' ביצע תצפית נסתרת על הנחקר על מנת למדוד את המ"ת
ו. מהו האינדקס שחושב על פי דירוג החוקר וציין כיצד ניתן לאמת את נכונות סדר הפריטים במדד זה? הסבר בקצרה.
המדד של דירוג החוקר היה בנוי מ-5 פריטים שהיו מסודרים בסדר עולה, מההתנהגות הכי פחות רומנטית=1 עד להתנהגות הכי רומנטית=5.
לכן מדובר באינדקס גוטמן.
ניתן לחשב R=מקדם שחזור שמטרתו לאמת/לוודא נכונות סדר הפריטים.
הדרישה היא לקבל מקדם של לפחות 0.9 על מנת להעיד שהסדר נכון.
ז. חוקר אחר טוען כי ההבדלים בין הקבוצות לא נבעו מהערך העצמי אלא מהבדלים במצב הרוח: לנבדקים שנאמר שהם אינטליגנטים נעשה מצב רוח טוב והם ביקשו לשתף זאת עם אחרים בסביבה ולכן 'התחילו' עם הבחורה ואילו לנבדקים שנאמר שהם "נכשלו" נעשה מצב רוח רע ולכן רצו להיות לבד ולא 'התחילו' עם הבחורה.
האם זוהי טענה של ארטיפקט או קונפאונדינג? נמק.קונפאונדינג המערער על תוקף מבנה, כי לטענתו מצב הרוח הוא משתנה תיאורטי נוסף שהושפע מהמניפולציה, המשובים השונים, שהיא חלק אינטגרלי מתפעול הניסוי, גרמה להבדל בין הקבוצות שעלול ליצור שונות שיטתית טעותית ולהוות הסבר חלופי לתוצאות.
ח. החוקר ביצע בדיקה של תוקף מבנה של תוצאה? הסבר מהי הבדיקה שנעשתה ואיזו תוצאה רצויה? נמק.
תוקף מבנה של תוצאה שואל האם 2 תצפיתיים שונים לאותו מ"ת תיאורטי, יושפעו מאותו אופן מהמב"ת?
קיימים במחקר 2 מדדים: דירוג החוקר ותשובת הנבדק לשאלה בע"פ, 2 תצפיתיים שונים לאותו מ"ת תיאורטי, ניסיונות חיזור.
ניתן לבדוק האם נוצר בדל בין הקבוצות בשני המדדים האלה באותו כיוון/אופן.
האם המשובים השונים השפיעו על שני המדדים באותו אופן.
כלומר לאלה שנאמר שביצועם מעולה, ידורגו כבעלי התנהגות רומנטית יותר וגם ידווחו בשאלה בע"פ על כך שניסו יותר לחזר אחר נערה לעומת אלה שנאמר להם שביצועם כושל.
במצב זה ניתן יהיה לומר שצומצם האיום של חוסר מיצוי במבנה של התוצאה כי ניתן יהיה להכליל את הממצאים עבור ניסיונות החיזור גם כשנמדדים ע"פ דירוג החוקר וגם כשנמדדים לפי תשובה לשאלה הבע"פ ולכן תוקף המבנה של התוצאה מתחזק.
ט. האם ניתן לבצע בדיקה של תוקף המדידה של המשתנה התלוי? אם כן, הסבר מהי הבדיקה ואיזו תוצאה תהיה רצויה לחוקר? נמק.
תוקף מדידה של המ"ת - אם היינו מחשבים מתאם בין שני המדדים, דירוג החוקר לתשובת הנבדק, אז היה מדובר בבדיקה של תוקף מתכנס - שימוש בשתי שיטות שונות למדידת תכונה אחת, ניסיונות חיזור. תוצאה רצויה היא מתאם חיובי גבוה בין שני המדדים, שיעיד על התכנסות טובה, שאכן שני המדדים מודדים את אותה תכונה.
י. הנח בנוסף כי בתום הניסוי נתבקשו הנבדקים למלא שאלון ערך עצמי, בעל 20 פריטים, ש- 10 מנוסחים כך שהסכמה עימם מעידה על ערך עצמי גבוה, 5 מנוסחים בכיוון הפוך ו- 5 פריטים סתמיים.
עבור כל פריט על הנבדק היה לדרג מ - 1 =לא מסכים ועד 5=מסכים בהחלט, וחושב ציון מסכם לכל נבדק.
1. מהו ציון המינימום ומהו ציון המקסימום?15-75
2. לצורך מה נעשתה הבדיקה ומה שמה?
שאלון ערך עצמי הועבר בתום הניסוי כמדד למב"ת התיאורטי, הערכה עצמית, מכונה בשם בדיקה מניפולציה.
נועדה לוודא שהמניפולציה עבדה כמו שצריך, שבעקבות המשובים השונים נוצרו ערכים שונים של ערך עצמי בהתאם למניפולציה.
המטרה לבדוק שהמב"ת התצפיתי יצר את המב"ת התיאורטי.
3. מה תהיה תוצאה רצויה ולא רצויה? נמק.
תוצאה רצויה שבקב' שנאמר להם שביצועם מעולה, יקבלו ממוצע ציונים בשאלון ערך עצמי גבוה יותר באופן מובהק מהקבוצה שנאמר להם שביצועם כושל.
בדרך זו הוכחנו שהמניפולציה עבדה כמו שצריך ובכך חיזקנו את תוקף. המבנה של הסיבה.
תצאה לא רצויה היא אם לא יימצא הבדל בין 2 הקבוצות בממוצע הציונים בשאלון ערך עצמי, שמכאן נסיק שהמניפולציה לא עבדה כמו שצריך והמשובים השונים לא יצרו את הבדל בין הקבוצות בהערכה עצמית, תהיה החלשה בתוקף המבנה של הסיבה.
4. האם זהו מדד תגובתי? אם כן, האם אקספליציטי או אימפליציטי? הסבר.
כן, שאלון ערך עצמי הוא מדד תגובתי כי הנבדק ער לעצם המדידה ולכן התוצאות חשופות להטיות מצידו.
בהחלט מדד גלוי, אקספליציטי, כי המטרה שקופה לנחקר ובמילוי השאלון יכול לנחש שמדובר בניסיון לבחון את ערכו העצמי.
5. חשב ציונם של שלושה נבדקים: נבדק שיש לו הטיית הסכמה, נבדק בעל הטיית הרציות ונבדק שנמנע מלנקוט עמדה.
- הטיית הסכמה - מסמן תמיד 5, לכן 55
- הטיית רציות - מנסה להרשים, להציג את עצמו באור החיובי ביותר ולכן יבחר בתשובות המציגות כבעל ערך הגבוה ביותר, לכן 75
- נמנע מלנקוט עמדה - מסמן תמיד תשובות אמצע/ניטרליות, שציונן 3, לכן 45
יא. בבדיקה מאוחרת יותר גילתה אחת החוקרות שבקבוצה אחת היו בממוצע גברים חברותיים יותר מהקבוצה השנייה על פי שאלון סוציומטרי שהתקבל מחבריהם. האם זוהי טענה של ארטיפקט או קונפאונדינג? נמק.
מדובר בארטיפקט ברירה (סלקציה) המאיים על תוקף פנימי, כי נאמר לנו שההקצאה המקרית לא עבדה כמו שצריך ונוצר הבדל מראש בין הקבוצות במאפיין של נבדק, מידת החברתיות, שאף רלוונטית למ"ת במחקר, ניסיונות החיזור.
לכן עלול ליצור שונות שיטתית טעותית ולהוות הסבר חלופי לתוצאות.
יב. החוקר חישב ומצא אלפא של קרונבאך 0.89 לדירוגי החוקר. על איזה תוקף ממצאים משפיעה עובדה זו וכיצד? נמק תשובתך.
ערכו בדיקה של מהימנות כעקיבות פנימית, כשמקדם המהימנות הוא אלפא של קרונבאך למדד של דירוג החוקר.
נמצא שהוא 0.89 שזוהי מהימנות מדד גבוהה, ומכאן שצומצם האיום של חוסר מהימנות המדדים, כי מהימנות המדד נמצאה גבוהה, יש פחות טעויות מקריות של מדידה, פחות רעשים במחקר, ולכן יגדל הסיכוי שהחוקר יצליח לגלות אפקט מובהק לטיפול, מכאן שתוקף מסקנה סטטיסטית יתחזק.
יד. האם אתה רואה בעיות אתיות במחקר הנוכחי והאם נקטו בפעולות לפתור אותן? נמק.
- ננבדק מרומה - שיקרו להם לגבי מטרת המחקר, וגם חדרו לפרטיות שלהם כשצפו בהתנהגותם ללא ידיעתם וההסכמתם.
- נבדק סובל - ודאי שיש לקבוצה שנאמר שביצועם כושל היה ניסיון מכוון להוריד את ערכם העצמי, גרימת סבל נפשי.
יש לנקוט ב-3 פתרונות:
- ועדת אתיקה - לא נמסר שהתקבל אישור
- בחירה חופשית - לא נמסר שהנבדקים נתנו את הסכמתם
- שיחת הבהרה - לא נמסר שקוימה